Full version: Röda små djur
evaisa
[attachment=50333:l_ss_022.JPG]

Hej!

kan ni hjälpa mej med dessa. Det är millimeterstora "djur" som krupit upp ut min kruka sedan jag behandlat med odjursmedel.

Jag skulle gärna vilja veta vad dom heter - och hur dom utrotas. Någon slags rotlöss tror jag.
evaisa
jag fick Spinnkvalster från annat håll. Sedan fann jag en artikel om falska spinnkvalster - tydligen hemskt svårt att bli av med.....

Hm? Inga husmors tips?

Å hur kan man skilja falska från riktiga? (utan mikroskop)
DykUnderYtan
Jag lyssnade på ett föredrag om skadedjur på trädgårdsmässan med Maj-Lis Pettersson i år. Hon pratade om sin nya bok "Skydda dina krukväxter", finns bl a här: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185465755. Har för mig att hon berättade att falska spinn är ännu mindre än spinn, svåra att se med blotta ögat (vilket ju iofs även vanlig spinn är). Har man fått vanlig spinn ser man ju ofta deras fina trådar/nät, man ser djuren och deras spillning.

Falska spinn visar ofta sig på t ex kaktusar (och många, många andra växter) genom att de där tillväxten är som störst ser ut som att växten fått som en sårskorpa och att växtdelar faller av, ofta är det tydligen så man kan misstänka att man fått falska spinn. Blad och växtdelar torkar och skrumpnar och till slut dör växten. Falska spinn sa Maj-Lis att "de finns i nästan alla hem som har växter", utan att man vet om det. Falska spinn är röda vill jag minnas så det skulle ju kunna vara det.

Minns inte hur stor chansen var att lyckas bli av med dem men spinn är ju svårt om de bitit sig fast ordentligt. Enligt en artikel jag just hittade så bör man slänga växten: http://www.blomsterframjandet.se/website1/...164/1/index.php
evaisa
tack Mia!

Dessa bor i jorden - på rötterna och syns inte mycket av på bladen.... förrän det är försent.

Spillning??? Gu va äckligt..... ryser. Finns i alla hem..... HU!

Så om de falska inte kan ses med ögat så är ju dessa röda inga falska. De syns. Fast så mycket mer än en röd prick kan jag inte se. Ingen chans att räkna ben.

Boken verkar riktigt bra. Jag har redan beställt den!
DykUnderYtan
CITAT (evaisa @ 24-05-2010, 15:10) *
tack Mia!

Dessa bor i jorden - på rötterna och syns inte mycket av på bladen.... förrän det är försent.

Spillning??? Gu va äckligt..... ryser. Finns i alla hem..... HU!
Så om de falska inte kan ses med ögat så är ju dessa röda inga falska. De syns. Fast så mycket mer än en röd prick kan jag inte se. Ingen chans att räkna ben.

Ja men visst låter det läskigt, att man kanske har en massa kryp här hemma som man inte ens vet om förrän det ofta är för sent.

Vet inte om de falska bor även i jorden men vad jag förstod så rör de sig mycket mindre än vanliga spinn om hittar man dem så ska man tydligen kunna se att de är röda i alla fall. De kan gå att se med blotta ögat men inte lika lätt som vanliga spinnkvalster.

Hoppas inte att det är falska spinn du fått, kanske någon annan som har något bättre svar. smile.gif

evaisa
Mia!

jag skyndade mej att beställa boken!
Crazy4Flowers
Spinn brukar inte vara så stora att man bara kan titta och se dom hur som helst man brukar bara se om man glor ordentligt och i mycket bra ljus, spinn brukar sitta vid bladfästena eller den andra som spinner brukar sitta mera på undersidan av bladen.

Är det inte röda spindlar du har? Jag har sett dom ute i trädgården någon gång ibland springandes på jorden.
Hur rör sig dina? Är dom snabba eller går det långsamt framåt?

Är det inte möjligt att du har sånna ?? http://www.nyttodjur.se/produkt/spinnrovkvalster.aspx
Om det är sånna så ska du vara rädd om dom.
evaisa
Intressant Crazy!

Men jag vet inte om det är såna.

Här kommer en utförligare beskrivning. Jag har sett dessa vid tre tillfällen på tre olika plantor. Alla tre plantor hade växt mycket dåligt eller knappast något. Alla tre i samband med att plantor behandlats med Bayer calypso. Inte med en gång utan flera veckor senare.

Alla gånger i samband med vattning. Första gången så fullkomligt vimlade de av pyttesmå prickar när jag just hade vattnat mycket på en torr planta. Vad jag minns var de inte så röda utan mer bruna. De kröp upp ur krukan relativt fort.

Nästa gång såg jag små röda kryp på insidan av en plastpåse som satt över en planta. (calypso luktar så illa att jag brukar täcka plantorna noga) De var så många att det såg ut som blod.

Å så tredje gången idag. På en ytterkruka till en planta som behandlats för säkert en månad sedan och som stått avskilt sen dess. Det var dessa som var på kortet.

Jag brukar verkligen inte se små röda spindlar krypa runt hemma. De verkar hålla sig i krukan och inte vilja komma upp frivilligt. De håller sig i jorden eller mellan bladen. jag har inte heller sett några spindelnät.
Crazy4Flowers
Hmmm g.gif märkligt, ja syns dom så tydligt kan du nog glömma att det är spinn fast det är ju också spindlar.
Spola igenom krukorna med varmt vatten ca 40grader är mitt tips.

Måste kolla vad detta medel är som du behandlat med.
Crazy4Flowers
Enligt det jag hittar på nätet: Falska spinnkvalster är ljust orange till mörkröda i färgen, med mörka fläckar. De finns på såväl bladens över- som undersidor, men är oerhört svåra att se med blotta ögat.
Crazy4Flowers
Googla på Clover Mites känner du igen dessa? Verkar kunna vara något slags kvalster du råkat ut för.
evaisa
Fy fasen vilka äckliga grejer!

Invaderad av miljarder små röa spindlar!!?? HU!

Nej de syns bara vid enstaka tillfällen. Illa nog. Spinnkvalster är de alldeles säkert.

Här skall rökas och dränkas! :-)
Crazy4Flowers
Har du fåglar?
evaisa
Nej confused.gif
Inga från Närke
CITAT (evaisa @ 24-05-2010, 13:31) *
Hej!
kan ni hjälpa mej med dessa. Det är millimeterstora "djur" som krupit upp ut min kruka sedan jag behandlat med odjursmedel.
Jag skulle gärna vilja veta vad dom heter - och hur dom utrotas. Någon slags rotlöss tror jag.

Hittade en gammal tråd om liknande: http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=74183

Här har du en annan länk: http://www.anticimex.se/default.asp?objectid=437

evaisa
Tack alla!

Jag tror jag har kläm på det nu. Eftersom sansevieria kan räknas som succulent blir det svårt att vattna ihjäl djuren. Men jag tror att väldigt rejäla doser vatten i kombination med duschning kan ge effekt.

Bassam
Hej

Du kan lägga tyg på T sprit och rensa hela blad under och över , du ska göra det flera gångar.

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon