Full version: Dissektion på Aortan
titti49zon6
Jag fick ju en Akut Aorta Accendens Dissektion Typ A för 1 1/2 år sedan och opererades akut på Karolinska.
Operationen gick bra och jag har så smått börjat hoppas att jag skall kunna rensa ogräs och odla i mindre skala.
Men...nu har jag drabbats av en Aorta Dissektion i nedre delen under bröstkorgen. Det upptäcktes i onsdags då jag var först på ett ultraljud och sedan på Datortomografi. Blev ablulanstransport till Sunderby sjukhus och inläggning på Hjärtintensiven.
Nu får jag inte göra nåt, bara ta det lungt så att inte det övre blotrycket stiger. Åter till röntgen för Datortomografi om 6 veckor. Kan bli operation igen(huvaligen,Inte roligt)
Undrar om ni har någon anhörig som drabbat s av dubbla dissektioner? Hur vanligt är det? Har försökt hitta info på nätet men inte blivit klokare av den.
emmas matte
En del ska tydligen drabbas dubbelt. Tänker på dej. kram2.gif
herkules
jag känner ingen som har drabbats men jag hoppas att du snart blir frisk igen!
smiley_small_hug.gif
*Stintan*
Meeen fasiken va tråkigt titti. trostar.gif smiley_small_hug.gif
Aqvakul
trostar.gif kram1.gif Så ledsamt, hoppas det ordnar sig!
Biggan_
Men käre tid Titti, så tråkigt att drabbas igen nu när du äntligen började se framåt! trostar.gif
Men när det nu ändå är som det är, så var det kanske bra att dom upptäckte det nu, så att du inte drabbades akut!
Jag har ingen erfarenhet eller kännedom om detta (som tur är) så jag kan inte svara på dina frågor, men jag håller tummarna och tänker på dej och hoppas att du skall bli stark och kry igen! kompiskram.gif
Tusenmiljoner kramar! smiley_small_hug.gif
Irene_L
Men fyyyy Titti...så hemskt tråkigt att du blivit drabbad igen!

Skickar en stooor styrkekram!!
[attachment=50337:bearhug.jpg]
titti49zon6
Tack för era värmande ord. Jag hoppas att det ska gå bra men blir ju så frustrerad av att sitta och inget kunna göra ute,Hihi, just nu regnar det så det står jag ut med men när solen skiner vill jag ha skit under naglarna.
Sen så ser man ju allt som behöver göras annars både inne och ute.
Får ge mig till tåls även om det är svårt
smiley_small_hug.gif på er alla
Snöflinga

Känner verkligen med dig trostar.gif Tycker det borde ha räckt med förra gångens. Tänker på dig.
mamamaggan
En jättestor tröstkram trostar.gif skickar jag. Fy så tråkigt och att behöva göra om det igen.
Myosotis
crying.gif trostar.gif smiley_small_hug.gif
Alba
Fy så jobbigt att du ska gå igenom detta en gång till.
Jag tänker på dig Titti och skickar en stor smiley_small_hug.gif
Gossen Ruda
Låter riktigt jobbigt, dubbelt jobbigt. Jag hade faktiskt ingen aning om att sjukdomen ens fanns, fick Googla fram vad det var. Det är tur att man inte känner till alla sjukdomar som kan drabba en. Hoppas det går bra och lycka till.
kerstin z5-6
Tänker på dej!
pejori
Nä fy så tråkigt... trostar.gif
Åskan slår inte ner två gånger på samma ställe, sägs det, men det gjorde den nu minsann...

Dags att bli "blåtitti" igen då..
Skickar massor av styrka och tröstekramar.. smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif
KRT
Stackare!!! Visste inte heller vad det var, så jag fick googladet - inte alls kul..... Hoppas du slipper operation och snart blir bra och får vara ute i trädgården igen!!!

Skulle gissa på att du har någon slags benägenhet att utveckla detta, visserligen finns det ett antal tillstånd där detta förekommer oftare än normalt, men du borde nog ha vetat om om så var fallet.
Har du förresten provat söka på den engelska termen (aortic dissection)? Förmodligen hittar du mer info än om du söker på svenska wink.gif
netha
Så orättvist att du ska drabbas av det en gång till sad.gif
Skickar massor av tröste och styrkekramar till dig och hoppas att du slipper operation.
trostar.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif
Orkidétjuven
Att inte få vara ute och få sina händer jordiga när man vill är bland det tråkigaste som finns. Hoppas du blir bra snart så du får komma ut.

Kram trostar.gif
Lady Hamilton
Usch då Titti trostar.gif nu när man tänkte att det gått så pass lång tid att du kanske vara på väg "tillbaka" men det är bara att bita i hop o kämpa vidare Men du skall veta att vi har saknat dig de 2 sista Mässorna kompiskram.gif Skickar styrke kramar o håller tummarna för att du skall slippa operation
ängsvädd
Skickar styrkekramar till dig i massor smiley_small_hug.gif - tänker på dig
titti49zon6
Tack för alla varma goa kramar kompiskram.gif
Jag har saknat er också, det har varit så kul att träffa en hel del av er IRL på mässan och att sen äta en god
middag och ha kul ihop.
Vet nu att dom inte behöver såga och bryta upp hela bröstkorgen som sist utan att man går in i ljumsken och sätter in en stent( ett nät som håller ihop Aortan). Haha, det låter ju lindrigt eller hur whistling.gif
Jag hoppas att jag kan hålla ut åtminstone över sommaren med att hålla blodtrycket i schack så att jag kan operera när det blir svalt ute.
Får lov att ta det väldigt lungt och gilla läget så länge, ha det gott alla goa odlaiter!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon