Full version: Bambu i vattenskål
Eva St
Köpte tidigare i vintras bambustänger ganska korta säkert 10 - 15 st hopbundna med varandra som ett arrangemang i en låg vattenskål. De står där och ser nöjda ut bara de får nytt vatten. Kommer de att klara sig länge inne och kan man använda dem utomhus till sommaren i så fall- det är väl bara önsketänkande kan jag tro
Eva St
Åsa, mälardalen zon 2
Se länk till tidigare inlägg om Lucky Bamboo (= Bambudracena)

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...e1e44531b714a8f
Eva St
Toppen Åsa - den tråden hade jag missat totalt. Man kan alltså ha dem i vatten tills de rotat sig rejält och sedan sätta dem i jord och ha dem som krukväxt.
Rätt uppfattat eller???
Eva St
Virgo
Jag satte ut sådana en sommar för några år sedan, men det gillade dom inte. Bladen blev kritvita. Förmodligen för att de stod i solen hela dagen.
De klarar sig nog bättre om de står lite halvskuggig.
Kjellepelle
Hej. Jag köpte bambupinnar julen 2001 under beteckningen koreansk bambu på R.O.O.M i Stockholm När dom fått rötter i vattnet planterade jag 5 st ihop en stor kruka. Nu är dom 1,5 meter höga och jättefina. Ställde ut dom förra sommaren, men det gillade dom inte alls. Kanske skulle lägga in en bild på dom i albumet. Hur höga kan dom bli tro? Äter bambu jord? Jordytan har sjunkit 10 centimeter i krukan.
Micke
Lucky bamboo kan bra planteras i kruka när de fått rötter, men man får vara beredd med den lilla knippevarianten att själva "stammen" kan börja ruttna i ett senare skede. Det är inget problem, knipsa bara av skotten när "stammen" börjar gulna och sätt dem i vatten och plantera dem när de fått rötter. Så har jag gjort och det funkar bra, skojiga gynnare det där.

Micke
Åsa, mälardalen zon 2
Dracenor är tropiska växter och kan bara vara utomhus under den varmaste perioden på sommaren och de ska då inte sättas ut för ljust och soligt då bränns bladen och blir vita.

Kjellepelle: Bambun äter inte jord. Blomjorden i påse innehåller till största delen torv och inte jord, torv bryts ner och därför sjunker innehållet i krukan. detta är en av orsakerna till att man kan behöva plantera om växter 1 gång per år. Man kan också göra sin egen krukväxtblandning som innehåller mindre torv (ex. kan man blanda kogödsel(påse), med grus små lecakulor och liknande).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon