Hej!
Mina små luktärt- och slingerkrassefrön har börjat gro i köksfönstret, i tidningskrukor med plastpåse (med lufthål) över. Ska jag låta plasthuvorna sitta kvar tills plantorna "växer ur" dem eller ska jag befria de små stackarna tidigare?
/nybörjarKajsa
Eva 33c
24-05-2010, 17:35
Jag tar bort plasten så fort det grott. Om plasten får vara kvar för länge så kan plantornas rotsystem utvecklas dåligt. Det blir så hög luftfuktighet under plasten att de inte "behöver" så mycket rötter för att suga vatten. När man sen tar bort plasten så säckar de ihop eftersom de plötsligt avdunstar en massa vatten från bladen och inte har ett rotsystem som "matchar". De är inte lika känsliga när de är små. En del tar av plasten "lite i taget", men det gör jag sällan. Man får väl ha lite koll på hur de reagerar. Plasten är ju mest för att hindra att fröerna torkar ut innan de grott.
tack, jag skyndade mig genast att bort huvorna på de som kommit upp! Finare dessutom med spirande plantor än med plastpåsar i fönstret...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.