|
Jag har precis planterat en roshäck av rugosor men funderar på om man inte kan fylla ut med lite klematisar mellan dem.  Jag har planterat i två rader, sick-sack, med en meter alla plantorna åt alla håll. Jag tänker mig att man kan sätta en klematis i mitten av varje "trekant" som rosorna bildar. Det innebär, de första åren, att klematisen inte får så mycket att klättra på överhuvudtaget, utan snarare får agera marktäckare. Sedan kanske de kan klänga på rosorna? Fungerar det tror ni? I så fall behöver jag: - en klematis som passar ihop med 2 Wild Edric och 1 Louise Bugnet - en som passar ihop med 3 Louise Bugnet - en som passar med 3 Wasagaming Några speciella klematisgrupper jag borde kolla på? Några specifika tips?
Tottes matte
24-05-2010, 18:08
CITAT (flouee @ 24-05-2010, 19:02)  Jag har precis planterat en roshäck av rugosor men funderar på om man inte kan fylla ut med lite klematisar mellan dem.  Jag har planterat i två rader, sick-sack, med en meter alla plantorna åt alla håll. Jag tänker mig att man kan sätta en klematis i mitten av varje "trekant" som rosorna bildar. Det innebär, de första åren, att klematisen inte får så mycket att klättra på överhuvudtaget, utan snarare får agera marktäckare. Sedan kanske de kan klänga på rosorna? Fungerar det tror ni? I så fall behöver jag: - en klematis som passar ihop med 2 Wild Edric och 1 Louise Bugnet - en som passar ihop med 3 Louise Bugnet - en som passar med 3 Wasagaming Några speciella klematisgrupper jag borde kolla på? Några specifika tips? Hej flouee, Det finns en del småblommiga klematis som inte blir så höga, så då kunde de passa. Tyvärr har inget namn, men om dina rosor har olika färger, så vore en liten vit klematis bra. Den skulle inte tävla med rosornas färger utan lyfta fram dem istället. Kanske nån annan vet mera...  fr. Tottes matte
Nu har jag kollat runt lite och blivit förtjust i Maria Cornelia, kanske vid Wasagaming? Sedan en blå klematis hos Wild Edric/Louise Bugnet, och en röd vid Louise Bugnet? Några förslag?  Förresten, nu har jag insett en sak. Det är soligt vid roshäcken, men solen kommer främst från häckens "baksida" - innebär det att alla blommor kommer att vända sig åt fel håll?  Både för rosor och klematis?
octachoron
24-05-2010, 20:42
I dag planterade jag själv en blå icke-klättrande klematis vid Therese Bugnet och Mary Rose. Då valde jag en Durandii med stora blå blommor. Durandii på CotWFinn på klematisforumet gav mig rådet att sätta typ 3 klematis vid samplantering med rosor, dvs klematis som man beskär i stort sett helt på vårvintern. Då får rosorna chansen att återhämta sig innan klematisen börjar använda dem som klätterstöd igen. Men ställ frågan i klematisforumet så får du säkert mera svar!
Titta i mitt album/Klematis !
Tror på en viticella/Italiensk klematis ( finns många i mitt album ) dom är minst bekymmer med, dom har kraft och du klipper ner dom i oktober. Dom börjar komma upp så smått vid denna tid och blommar som mest när rosorna tar en paus, juli, augusti ibland sept. Dom tidiga storblommiga är klenare, svårare och behöver ibland flera år innan det blir något och dom blommar på äldre grenar. Och i vinter frös alla mina tidiga klematis i botten så det blir enstaka blommor i augusti.
Så kanske
Maria Cornelia Ville de Lyon Durandii
? Alla grupp 3 så vitt jag förstår...
Men hur blir det med blommorna, kommer de vända sig bortåt allihopa??
Ezereht
24-05-2010, 22:13
ville de lyon är en illig färg, det ka hända för illig? ...jag köpte också en klematis i dag, en Arabella  Den ska få fluffa i ett hörn tänkte jag mig. Blir den stor så okej, blir den liten är det också okej.
Det kan nog bli så att blommorna vänder sig bort. Jag har märkt det på olika sätt jag aldrig hade trott. Blommorna i stora rabatten framför huset vänder sig ofta bort från huset, som ligger i öster, så att de tittar bort mot gräsmattan i väster. Jag har en pion vid garagehörnet och soliga dagar lutar den sig ut runt garaget, så det blir lite lustiga effekter som jag inte tänkte på.
fluuee, jo välj klematis ur grupp 3 !
Integrifolia och Diversifolia grupperna måste man dock ha mot ett stöd, dom växer rakt upp ganska stelt, klänger dåligt med bladskaften. Annars jättebra, dessa klipper jag också ner sen höst.
Har aldrig märkt att alla blommor vänder sig åt ett håll, men det beror väl på läget om det är mycket skugga åt ena hållet, häckar mm
Det är öppet, snarare mer buskage från solsidan, men de ska jag ta ner när rosorna etablerat sig (ganska blåsigt). Det är i norr, men som sagt öppet?
Hur ser man vilken grupp de tillhör, jag hittar inte det på CotW?
Menar du Clematis on the web så står det i högerkanten " pruning " och så gruppen, men det är möjligt att det fattas på någon, men då kan du titta på när dom blommor, maj/juni är tidiga grupper, juli - sept sena sorter gr 3 ! Det finns också en sen storblommig grupp 3, dom är inte lika svåra tycker jag som tidiga storblommiga, blir också snabbt fina.
Jag tänkte snarare på Integrifolia- och Diversifoliagrupperna - för det står väl inte?
Är Ville de Lyon och Maria Cornelia lämpliga att klättra i rosor? Blir det konstigt de första åren när rosorna är så pass små att det inte finns så mkt att klättra på?
Jo det står om det är Integrifolia, Diversifolia ( glöm inte att dessa inte klänger med bladskaften ) tittade just på Arabella och klematis x durandii, det stog utsatt. Du får ha egna stöd till klematisen kanske flera år innan dom kan gå över i rosorna.
kerstin z5-6
25-05-2010, 17:17
avråder  Clematis och rosor intill varandra är förvisso vacket men ett rent ..hm.. om Clematisen -Eller-rosen ska beskäras eller fryser.Intill emellan, på egen spalje-ja snyggt De enda jag har ihop på det sättet är en William Baffin med en "vild "CLEMATIS potaninii vita små blommor , blomtid två månader(egen sådd)
Jo man kan ha klematis från grupp 3, då dom klipps ner sen höst och börjar om varje sommar, dom stör inte rosen utan kommer upp fint med blommor när första rosfloret är över.
Här några bilder  Comtesse de Bouchad, sen stor blommig grupp 3 ihop med Mozart. Mozart frös i botten i år, desto roligare då med klematisen som kommer upp som vanligt.  Klematis General Sikorski, tidig grupp 2 och rosen Bonica Cl båda frös i botten i år men rusar på nu båda två.  Klematis Jackmanii Purpurea, grupp 3 och Flammentanz, rosen är nerklippt halva var frusen och barkfläcksjuka. Jag får glädja mig åt min Jackmanii Purpurea i sommar istället.  Star River, grupp 3 har jag bundit vid samma pelare som rosen James Galway, men samma här rosen frös i botten i vinter men klematisen är redan långt upp. Jag har många sådana här nära rosor och klematis runt om. I vår satte jag viticellan Elvan bakom en stor Rhododendron, jag vill att den ska ligga över busken när den har blommat slut och blomma i juli/augusti, vi får se. Bilder kommer. Jag letar ständigt efter platser till mina klematis, möjliga och omöjliga ställen men det mesta går över förväntan.
Vilka fina bilder  Jag misstänker att jag kommer att komma hem med ett partre stycken när det är rea, ska försöka hålla mig tills dess  Men jag ska komma ihåg grupp tre, så får vi helt enkelt se vad som finns. Hur beter sig klätterklematisar om de inte får något att klättra på?
Diversifolia och Integrifolia växer rakt upp, stjälkarna går av om dom inte binds upp man måste vara med redan när dom är ca 50 cm, jag har redan bundit runt mina. Dom går inte att snurra som andra klematis då bryts dom av.  Fascination, Diversifolia blir 2 - 3 m och jag tror du anar att den växer bara rakt upp får många skott nerifrån, blommar länge, härlig, men får bindas på flera ställen på vägen. Andra vanliga som sätter sig fast med bladskaften tar tag i vad dom hittar runt omkring om inget stöd finns, till slut blir det väl en boll på marken, men dom strävar alltid upp mot ljuset. Har man bara en pinne mot dom nya klematisen slingrar dom runt den. Du kan göra enkla stöd med tre st/2 m bambukäppar och snöra emellan dom pinnarna, det duger bra första året, även andra om dom är mindre.
flouee här har du en dagsbild av Fascination, Diversifolia, grupp 3 ! Den har full fart så här i slutet av maj.  Här kan du se hur stelt och rakt upp rankorna växer, men det kommer en massa skott. Jag är med tidigt och fäster så dom inte går av.
Aha, ser man på  Det får helt enkelt bli ett besök till någon plantskola inom kort!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|