Full version: Rosa ohyra
Nettan8
Idag när jag var ute och grävde hittade jag en RIKTIGT rosa larv. Den påminde om de stora gula med svart huvud som brukar titta fram när man gräver (typ pingborre).
Vad kan detta vara tro? Givetvis tänkte jag inte på att fota den utan choppade den i 2 delar. Har aldrig sett något liknande förr
Nettan8
Verkligen ingen som känner igen den?
Gossen Ruda
Lite lustigt att du lyckats skicka båda inläggen på samma klockslag med en dags mellanrum. biggrin.gif Tyvärr ringer det ingen klocka för mig, alla borrelarver är vad jag vet vita till gula. Du kanske skulle plåtat den innan choppningen eller helst ingen choppning alls. Man BEHÖVER inte avlägsna alla kryp ur trädgården, det går ofta att samexistera. Inte alltid dock.
Piccante
kan inte träfjärilslarven Cossus cossus vara rosatonad? även om den är mer rödbrun enligt mig.
Gossen Ruda
CITAT (Markus_H @ 25-05-2010, 21:28) *
kan inte träfjärilslarven Cossus cossus vara rosatonad? även om den är mer rödbrun enligt mig.

Jo, den är köttfärgad men övrigt stämmer det inte. Den lever inte nergrävd utan i trästammar. Den lämnar ofta trädet när den är fullvuxen men det är på hösten.
Nettan8
CITAT (Gossen Ruda @ 25-05-2010, 20:36) *
Lite lustigt att du lyckats skicka båda inläggen på samma klockslag med en dags mellanrum. biggrin.gif Tyvärr ringer det ingen klocka för mig, alla borrelarver är vad jag vet vita till gula. Du kanske skulle plåtat den innan choppningen eller helst ingen choppning alls. Man BEHÖVER inte avlägsna alla kryp ur trädgården, det går ofta att samexistera. Inte alltid dock.

Ha ha ha, ja se där! mycket obsevant av dig,, Visst skulle jag fota den men tanken slog mig inte förens efteråt,,

CITAT (Markus_H @ 25-05-2010, 21:28) *

Googlade den, men inte alls lik den jag hittade... svår nöt o knäcka denna....
Skruttis
Tack!
Då fick jag veta vad det är för larv som vi hittat i en urtagen trädstubbe som vi har sommarblommor i.
En stor blekrosafärgad pryl.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon