Full version: Klematis
Anemone nebulosa
Går det att rota en klematis-stickling, alltså knipsa av ett skott och sedan få en planta? Eller är enda sätten att dela plantan eller så? Jag tippar på att det inte går att ta sticklingar men har jag fel så är det givetvis glädjande. Skogsklematis hade jag i åtanke, men även andra sorters klematis, och det fungerar väl likadant oavsett sort antar jag.
mamamaggan
Jag har tagit skott på min Alpklematis och det gick väldigt bra. Skulle tro att det går på de flesta klematis. Knipsa av en ranka och sätt i vatten så borde den få rötter.
Finn Klematis
Hej!

Det går att ta sticklingar från dom flesta klematis.
Det bästa sättet att föröka Vitalba (skogsklematis)
är att fröså. Fröna gror på 6-veckor.

Finn
Anemone nebulosa
CITAT (Finn Klematis @ 25-05-2010, 07:27) *
Hej!

Det går att ta sticklingar från dom flesta klematis.
Det bästa sättet att föröka Vitalba (skogsklematis)
är att fröså. Fröna gror på 6-veckor.

Finn

Med tanke på ditt användarnamn så lär du ju vara expert på ämnet... smile.gif
Varför är det så med just skogsklematis då? Är det inte värt ett försök att ta en stickling om jag har tillgång till det? Några frön har jag inte, men du kanske vet ett bra ställe som säljer många fröer till klematissorter (som inte tvingar en gå med i en klubb för att kunna beställa)?

Förra året sådde jag faktiskt en klematis som grodde rätt fort. Men jag vill hellre ha andra sorter än den, kom jag sedan på.

CITAT (mamamaggan @ 25-05-2010, 01:21) *
Jag har tagit skott på min Alpklematis och det gick väldigt bra. Skulle tro att det går på de flesta klematis. Knipsa av en ranka och sätt i vatten så borde den få rötter.

Låter lovande! tummenupp.gif Alpklematis är ju vanlig så det borde inte vara svårt att få tag i, och den är vacker tycker jag.

Frågan är bara, om man tar ett skott som för tillfället blommar, är det bättre att knipsa av blommorna för att snabbare få den att rota sig?
Finn Klematis
Hej!

Missförstånd. Det är inga problem med sticklingar och Vitalba.
Dom sätter rötter utan problem. Jag ville bara tala om att den
är mycket lätt att fröföröka.

Finn
mamamaggan
Vet inte om det går snabbare att få rötter om man tar bort blomman men man brukar säga att blomman tar mycket näring just på sticklingar så jag skulle nog knipsa av blomman. Lycka till !
octachoron
När jag tagit sticklingar av klematis har det alltid gått bättre att få dem att rota sig i sandblandad såjord. I vatten så har det inte alls gått bra att få rötter.
Anemone nebulosa
Tack så mkt för tipsen! Då blir det till å köra igång! 000.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon