|
Full version: Jipppiiiieeee
PeterDeleter
25-05-2010, 07:56
Jag har blivit morfar! Fyra kläckta i skrivande stund, fler på väg Bebisar i holken
Myosotis
25-05-2010, 08:08
 Grattis!
Myosotis
25-05-2010, 08:27
Nu kläcks en till!! Det ser ju ut som om hon verkligen är ensam, eller har du sett någon hanne? Hon blir tvungen att lämna dem mycket med risk för avkylning, hur är vädret?
Irene_L
25-05-2010, 08:43
Åhhhh så roligt!!
Grattis morfar!
Jag tror jag hann se fem pluttar innan hon la sej på dom igen!
anki/ronninge
25-05-2010, 09:06
hhi vad kul! blev sugen p att bygga en holk nu...
PeterDeleter
25-05-2010, 09:28
Bugar och tackar! Tyvärr verkar det som om hannen inte drar sitt strå till stacken. Bara hoppas att så många som möjligt överlever. Vädret halvregnigt och lite över 10 grader, synd det inte är samma väder som förra veckan. På hemsidan finns vädret live också. Utetermometern sitter inte så långt i från holken i skuggan. Man kanske skulle vira in holken i en värmefilt......
Myosotis
25-05-2010, 09:40
Då har det nog hänt hannen något. Håller tummarna för de små, otur med vädret (såg inte att det fanns på hemsidan). Vad bra förresten att det är med ljud så man inte missar något! CITAT (PeterDeleter @ 25-05-2010, 10:28)  Man kanske skulle vira in holken i en värmefilt......
Myosotis
25-05-2010, 09:48
Två till på gång nu!
Chamomille
25-05-2010, 14:02
Åh va rart. Har haft din webcam igång flera timmar, och så fort det låter nåt "springer" jag dit och tittar Bor du vid en flygplats
PeterDeleter
25-05-2010, 14:28
Jo, jag öppnade upp ljudet men det har mer att önska. Råkade klantigt nog även tejpa över micken när jag tejpade för en lysdiod på kameran. Bor i Järfälla och Bromma har sin inflygning nästan ovanför här beroende på vindriktning. Ska ringa och be dom ändra flygrutten några veckor framöver nu. Men som Myosotis skriver är man lite orolig för vädret.
skogstroll
25-05-2010, 14:30
var är askmolnen när man behöver dem
Annkina
25-05-2010, 15:12
GRATTIS! Planera nu inte in något mer än det allra viktigaste ett par veckor. Du kommer ändå inte hinna med för du kommer sitta klistrad vid datorn.
Chamomille
25-05-2010, 15:18
CITAT (PeterDeleter @ 25-05-2010, 15:28)  Bromma har sin inflygning nästan ovanför här beroende på vindriktning. Ska ringa och be dom ändra flygrutten några veckor framöver nu.  Fniss
Chamomille
25-05-2010, 15:39
CITAT (skogstroll @ 25-05-2010, 15:30)  var är askmolnen när man behöver dem   Jaa!!! Kom hit för 17. Jag ska inte flyga någonstanns.
Härligt att skåda. En sida av våra småfåglar man nu, genom tekniken, kan få se utan att störa. Men visst verkar det vara en riktig ombonad enrummare. Sämre alternativ torde finnas. När får vi se björnidet eller varglyan genom webbcamen måntro?
PeterDeleter
26-05-2010, 08:45
Dom flesta verkar att ha överlevt natten. Pust. Någon här som kan ge råd? Har en buske precis utanför boet som växer till sig. När hon ska flyga in är den kanske bra men ut verkar det som hon touchar till den varje gång. Ska jag klippa ner/bort den tro? Ska dom ha friare in/ut -flygning? Finns bild på hur det ser ut under album på hemsidan. Ja, undrar vad man ska sända härnäst. Vi har inga vargar eller björnar tyvärr. Kanske i växthuset se hur en tomat mognar?
*Stintan*
26-05-2010, 08:59
Tror inte att du behöver klippa i busken. Tror säkert dom kommer att ta sig både in och ut ur holken.
Tottes matte
26-05-2010, 09:11
CITAT (*Stintan* @ 26-05-2010, 09:59)  Tror inte att du behöver klippa i busken. Tror säkert dom kommer att ta sig både in och ut ur holken. .....  grattis morfar! Det är nog klokast att inte röja just nu kring boet, det kan vara så att fågelparet hadde buskarnas skydd som tanke där de bygde boet. följ vid sidan om och du märker nog att det kommer att gå bra, bara de inte bli rädda. sköt om din lilla "familj" de växer väldigt fort ....  fr. Tottes matte
Myosotis
26-05-2010, 11:07
Jag skulle nog inte heller klippa. Enda gången jag har klippt var när askens löv till slut täckte hålet i starholken. De som gärna vill ha helt fri inflygning är tornseglare.
PeterDeleter
26-05-2010, 11:46
Merci....
Bugar och tackar för svar. Låter busken vara.
Chamomille
26-05-2010, 17:03
Prata inte så mycket hemligheter med varandra
PeterDeleter
26-05-2010, 20:05
ha-ha-ha Vi måste vänja oss att ljudet är på..... Hemligheter hörs också när vi röker på altan och tjötar.... Men det tar vi gärna, väl bekomme. Nu ska jag gnälla! Vi har fått vattenskada i huset med mögel. Vi har fått en bil där kopplingen pajat ihop på, vi fick igår en luftvärmepump som sa godnatt. Nada stålar fixa detta just nu. Illa ja, men jag försöker se det possitiva i allt! Fördelar är att vi blir tvungna röra oss mer utan bil, tur luftpumpen pajade nu när det är lite varmare, vattenskadan ska försäkringsbolaget ta hand om hoppas vi. Djäkla tur bebisarna i holken kläcktes. Det jag och min dam värdesätter just nu och tänker på. Tack för ordet! Livet i holkenFridens 3 liljor
CITAT (PeterDeleter @ 26-05-2010, 09:45)  Dom flesta verkar att ha överlevt natten. Pust. Någon här som kan ge råd? Har en buske precis utanför boet som växer till sig. När hon ska flyga in är den kanske bra men ut verkar det som hon touchar till den varje gång. Ska jag klippa ner/bort den tro? Ska dom ha friare in/ut -flygning? Finns bild på hur det ser ut under album på hemsidan. Ja, undrar vad man ska sända härnäst. Vi har inga vargar eller björnar tyvärr. Kanske i växthuset se hur en tomat mognar?  Tycker inte du ska röra busken... Talgisar väljer bon som är skyddade av grenar och ris.Dom väljer utifrån var deras predatorer finns, så buskiga bon är att föredra...
Irene_L
27-05-2010, 06:47
CITAT (PeterDeleter @ 26-05-2010, 21:05)  ha-ha-ha Vi måste vänja oss att ljudet är på..... Hemligheter hörs också när vi röker på altan och tjötar.... Men det tar vi gärna, väl bekomme. Nu ska jag gnälla! Vi har fått vattenskada i huset med mögel. Vi har fått en bil där kopplingen pajat ihop på, vi fick igår en luftvärmepump som sa godnatt. Nada stålar fixa detta just nu. Illa ja, men jag försöker se det possitiva i allt! Fördelar är att vi blir tvungna röra oss mer utan bil, tur luftpumpen pajade nu när det är lite varmare, vattenskadan ska försäkringsbolaget ta hand om hoppas vi. Djäkla tur bebisarna i holken kläcktes. Det jag och min dam värdesätter just nu och tänker på. Tack för ordet! Livet i holkenFridens 3 liljor Men fyyyy så mycket trist som drabbat er!  Vilken tur att äggen kläcktes så att det händer lite roligheter!
Myosotis
27-05-2010, 08:10
 För mig är det fåglar som gör att jag orkar leva, skönt att höra att talgoxbebisarna kan trösta er. Nu har det blivit ännu viktigare att de klarar sig!
Chamomille
27-05-2010, 08:11
Öj såna tråkigheter  Hoppas ni får rätsida på grejorna Men du... Jag menade inte att du skulle stänga av ljudet helt. Nu hör jag ingenting. Och jag hörde inte vad ni sa, skojade bara
PeterDeleter
27-05-2010, 08:26
 De mesta löser sig oftast till slut. Ljudet är avstängt för att dom rackarna fortsätter med asfalteringen av gångvägen. Låter apa i micken. Hoppas dom snart är klara.
Chamomille
27-05-2010, 10:30
Hi hii. Nyss flög det in en fluga som försvann mellan bebbarna. När morsan kom hem hittade hon den och stoppade den i munnen på en av dom
CITAT (Chamomille @ 27-05-2010, 11:30)  Hi hii. Nyss flög det in en fluga som försvann mellan bebbarna. När morsan kom hem hittade hon den och stoppade den i munnen på en av dom   Snabbköp för fåglar...
Chamomille
27-05-2010, 15:43
PeterDeleter
27-05-2010, 16:17
Idag sålde jag bilskrället. Skönt! Nu ska jag se ifall jag kan laga förbenade luftvärmepumpen, jag brukar kunna lage det mesta (skryt). Men var inte det jag skulle säga här och nu. Jag har lagt in en liten tävling där ni kan vinna en egen kameraholk. Lycka till! Om Myosotis läser detta så skulle det vara kul att höra din erfarenhet vad som står på hemsidan om ett ägg som inte har kläckts. Gissar du också kan detta. Var en kvinna på Djurmagasinet som "gått kursen" som sa detta till mig idag.
Myosotis
27-05-2010, 20:21
Vadå? Att du tyckte det var ljusare? Det har jag ingen erfarenhet av.
Det är väl klart att fågelungar är söta!!! Det är människobebisar som är fula.
PeterDeleter
27-05-2010, 21:16
menade detta:
Info om 8e ägget som inte är kläckt. Pratade med en på djurmagasinet där vi bor som kan detta. 8e ägget är det första ägget hon la. Fågelmammor har alltid ett "ägg" i sig tydligen. Det första ägget är gammalt i kroppen och blir då inte befruktat. Honan äter oftast upp det. Gäller generellt alla fåglar i världen.
Stämmer det?
Myosotis
27-05-2010, 21:31
 Aldrig hört talas om. Visst finns det rötägg, ibland kan det lika gärna vara 3-4 stycken kvar i boet efter häckningen. När de inte är i fortplantnings"modus" (för trött för att formulera mig bättre) har de inga ägg i kroppen, skulle ju vara fullständigt idiotiskt för en fågelhona att bära omkring på extra vikt helt i onödan. Den bästa beskrivningen jag har sett på fåglars fortplantning finns i en bok som nog bara heter Göken, hela boken är förresten mycket spännande. Där finns en schematisk teckning över äggledare och grejor där det står exakt när och hur äggets delar bildas. Kolla på biblioteket, minns inte författaren, kommer nog på det sen, påminn mig om jag glömmer. Typ A4-stor, tunn, grön tror jag.
PeterDeleter
28-05-2010, 06:11
Tyckte också det lät konstigt. Nu kanske jag inte skrev exakt vad hon sa/menade men hon hävdade att detta lärs alltid ut på kurser som dom går gällande fågelliv. Jag sa jag har ju sett i andra holkar alla ägg har kläckts men det kunde vara enligt henne att honan redan gjort sig av/käkat första ägget.
Har ni kommit på något namn på familjen än?
PeterDeleter
28-05-2010, 10:06
Snyft
Verkar som att 2 ungar gått åt under natten. En tredje ser väldigt svag ut. Men det är ju naturens gång.
Myosotis
28-05-2010, 10:18
Där är åtminstone 5 gap. Du kan ju avlägsna döda ungar om du vill så får de återstående lite fräschare miljö att växa upp i.
PeterDeleter
28-05-2010, 13:27
Myosotis---> Kan man göra det utan att fåglarna tar lukt av mig eller mamman blir tokig? Nu löste det sig tydligen då några sett hur mamman tagit ut en unge. Förutsättningarna blir ju iofs bättre nu. Jipppiiieeee igen Hittade felet på luftvärmepumpen. Var bara termostaten till avfrostning vintertid. Kopplade förbi den så funkar strålande. Livet leker!
Myosotis
28-05-2010, 13:31
Har hon?! Det är klart att man kan. Lukten är inget problem, mamman återkommer så fort man går därifrån. Man ska inte störa de sista dagarna innan ungarna flyger ut, för då är det risk för att kullen sprängs = ungarna flyr åt alla håll fast de inte kan flyga riktigt än.
PeterDeleter
28-05-2010, 13:59
Myosotis---> Återigen tack för svar.
Strålande ha en så kunnig person här på forumet.
Myosotis
28-05-2010, 14:25
Tack  Finns många som är mycket kunnigare men jag hjälper gärna till med det jag kan, och jag har en massa böcker jag kan kolla i.
CITAT (PeterDeleter @ 28-05-2010, 14:59)  Myosotis---> Återigen tack för svar.
Strålande ha en så kunnig person här på forumet. Jaa, jag säger detsamma.  Och så förklarar du så man förstår, och man blir mer intresserad.
PeterDeleter
31-05-2010, 10:56
Illa. Bara 3 ungar kvar. Håll tummarna! Myosotis---> Om du läser detta så verkar det som om du hade helt rätt det du skrivit tidigare om ensamstående talgoxemamma. Men du verkade förvånad hon tog bort döda ungar själv. Inte vanligt? Hon har "städat" bort alla döda. Duktig får man väl säga att hon är. 3 ungar kvar :-(
Myosotis
31-05-2010, 17:03
Jag önskar att jag hade haft fel... Nej, jag visste inte att de tar bort döda ungar. Jag vet inte hur vanligt det är.
PeterDeleter
31-05-2010, 22:11
Håll tummarna för morgondagen!
Låt inga fler stryka med.....
Usch, vågar knappt sätta på PCn och titta in i holken längre.
CITAT (PeterDeleter @ 25-05-2010, 08:56)  Jag har blivit morfar! Fyra kläckta i skrivande stund, fler på väg Bebisar i holken  Åh vad kul att se. Letade häromdagen efter webkameror i fågelbon men hittade inget då.
*Stintan*
01-06-2010, 14:52
CITAT (Myosotis @ 31-05-2010, 18:03)  Jag önskar att jag hade haft fel... Nej, jag visste inte att de tar bort döda ungar. Jag vet inte hur vanligt det är. Jag såg hur hon flög ut med en död unge. På gott och ont
Men å vilken historia det här är!!
Tragiskt med de ungar som inte klarade sig men här håller vi alla tummar för att det går vägen med de som är kvar! Stackars mamma Sofia...vilket slit hon har!! Man önskar man kunde hjälpa henne! Har haft fåglar (tamfåglar) själv så hjärtat ömmar väldigt för just fåglar.
Helt fantastiskt att kunna följa dem via webcam!! Men.....nu vet jag inte om jag kommer att kunna slita mig från datorn.....tur man är sjukskriven just nu...
Tack Peter för att du gör det möjligt för oss att följa detta naturens under!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|