Gossen Ruda
Tog lite bilder på min kungsängsliljeäng i helgen som jag vill visa. Dregla inte på tangentbordet nu. biggrin.gif Längst ner kommer en fråga.

På tredje bilden finns två röda statister. Deras liv blev kort. devil.gif Kungsängsliljan är rena liljebaggsmagneten. Ursprungligen köpte jag 50 lökar, tror det var det antalet, via Ingrid på Västkusten och de har vuxit och blommat så där, kanske 20-30 blommor sammanlagt. I år har de verkligen satt fart och jag kunde räkna till ca 75 blommor/knoppar. Misstänker att det beror på dels att en delvis skuggande häck försvunnit, dels att jag fått bort den mesta kirskålen. Jo, med Roundup. Kirsen är en storkonkurrent som suger ut jorden för alla andra. Nu har det blivit ett litet problem, de tycks stå väldigt trångt. Är det läge att sen fram i höst gräva upp de värsta samlingarna och sprida ut dem eller vill de stå tätt?
Gunilla T
Visst kan du det, sprida ut dem alltså...de kommer att dyka upp lite här och var så småningom. Att tänka på kanske när man rensar så man inte river upp de små plantorna.
Gossen Ruda
Tack, jag får markera var de står sen när de börjar vissna ner. Här sker ingen rensning, bara slåtter på hösten. Minislåtter för det är en minilöväng. Rensning går inte, det finns en massa lökar och annat, vårlök, scilla, vårstjärna, påsklilja, getrams, brunört och tom maskrosor. Det är exempelvis helt omöjligt att försöka gräva upp kirsen, jag har provat lite men jag riskerar att skada lökarna.
Red Top
På de ängar där de växer naturligt, här i Uppland, står de väldigt tätt. De verkar trivas när de är många tillsammans. Du behöver alltså inte flytta på dem, utan de kommer själva att sprida sig naturligt över ängen och bilda nya täta klungor.

Härliga bilder förresten. Vilken lycka att ha en sådan äng.
Nolbo
Vad fint de står i solen! Jag hittade några kungsängsliljor i min trädgård häromdagen (fanns när vi flyttade hit för några år sedan för jag har inte planterat dem) men de står skuggigt och syns väldigt dåligt. Kanske jag borde hitta ett bättre ställe?
EKLO
Å vad fint detta var. Jag köpte själv 10 lökar för ett par år sedan. Första året kom fem bladrosetter upp, inte en blomma. I år kom ingenting alls upp. Vilka betingelser krävs egentligen? Jag satte lökarna i ängsgrässvål, zon 2 södra Bohuslän. Jag la lite äggskal i groparna där jag planterade, för kalkens skull tänkte jag då. Tja, nåt gjorde jag uppenbarligen fel - är det jorden eller annat tro?
Fågelvägen
Vackra bilder, Gossen! Varför bråka med plantor som uppenbarligen trivs? På alla bilder jag sett av ängar med kungsängsliljor har de stått mycket tätt.
Är de kräsna? Hos oss verkar morgonsol + vandrande skugga resten av dagen vara vad de önskar. Och mullrik, fuktig lerjord.
Liljebaggarna är glupska, dem får man överlista med daglig jakt.
Gossen Ruda
Tackar för alla kommentarer. Jag är lite kluven till att gräva upp och flytta, kanske gör jag det med något stånd för att se hur det ser ut under ytan. Har lökarna förökat sig eller kommer det flera stänglar från samma lök? Jag misstänker att de vill ha ordentligt med ljus men kräver inte full sol. Näring är nog inte fel men hos mig står de i skogsmarksjord på gränsen till ren mineraljord åt lerhållet. Gul lera. Förmodligen surt och ganska fuktigt.
Snöflinga

Vilken blomprakt w00t.gif Mot liljebaggar är Myrr oslagbart ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon