Hej,
Jag har svartkål, fänkål, tomater och lite kryddväxter som jag börjar tröttna på att ha inne. Försökte mig på ett första avhärdningspass igår, men lyckades bryta flera fänkålsstänglar och få tomaterna att blåsa omkull på svartkålen, så att en planta blev lemlästad. Efter någon timme slokade allting.
Nu är det kanske lite speciellt, eftersom det är så jädra kallt ute, jag flyttade dem från 20 grader och lysrör inne till 15 och skugga + vind.
Jag börjar fundera på om det är värt besväret att släpa ut och in, det känns som att risken för svinn är ganska överhängande.
För mig är det själva bärandet och flyttandet som verkar vara problemet, jag har varje planta i en egen kruka, så varje gång jag ska ta ut dem måste jag trassla loss plantorna från varandra, osv.
Tror ni det funkar att plantera ut dem under fiberduk, och sedan glänta regelbundet på fiberduken för att avhärda, för att till sist lyfta av den? Jag bor i zon I i Skåne.
Tacksam för hjälp,
- Kim
Alexander-VG-zon3
25-05-2010, 10:29
jag skulle ha satt ut i zon 1 (redan i början-mitten av maj), sedan skyddar du mot blåst och mot solen då dessa gör mer skada än några kalla nätter på +2c +5c. alltså vindskyddat och skuggigt första tiden med väv ha kvar dom i krukor. därefter som du skrev tar du av väven mer och mer tills sist när dom vant sig vid uteliv och då planteras dom ut.
du kan ju om du vill plantera ut dom direkt, med väv om, väven skyddar mot sol och till viss del mot blåst. men då är dom ju ''låsta för ev frostnätter'' om dom är i marken, är dom i krukor är det ju inte ''låsta''. men sedan är nog frostrisken ganska liten i skåne i zon 1 nu.
Tack, det låter ungefär som jag tänkte! Hade tänkt börja slussa ut dem tidigare, men vi har ju haft rekordkallt här nere, och jag har inte vågat chansa.
Tror jag räknar med frostfritt fr.o.m. nu, och väven skyddar väl också i viss mån?
EDIT: Och just det; det borde räcka med ett enkelt lager fiberduk, va? Har läst om folk som lägger dem i flera lager för att kunna plantera ut tidigare, men jag antar att ett borde räcka?
Tack!
- Kim
kerstin z5-6
25-05-2010, 17:05
och välj en vindstilla varm mulen dag -det är optimalt + duk på i början
Det växlar mellan kallt/mulet och varmt/soligt idag, men jag orkar inte vänta längre

Har byggt ett litet tält av fiberduk, så jag hoppas att det gör susen!
Tack,
- Kim
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.