Full version: Äppelträd
Silur
Hej!

Har ni någon enfarenhet av dess äppelträd: Mio, Alice, James Grieve, Katja, Lobo, Melba, Oranie, Transparente blanche?

Hur växer de? Höga? upprätt? Sjukdomar?
Jag funderar på Katja och Mio.

Tack!
Sliur
Jan af Lisö
Smart att man ställa frågan innnan man köper !!!

Transparente Blanche och Jams Grieve drabbas lät av kräfta, skall absolut undvikas. TB är starkväxande, JG svagväxande.
Oranie kan också drabbas av kräfta, men är mycket goda. Svagväxande
Alice kan drabas av allsköns sjukdomar, absolut inget för hemmaträdgårdar
Lobo drabbas mycket av skorv

Katja är frisk. Och gott. Odlas av yrkesodlarna. Tämligen svagväxande. Ett gott val.

Mio och Melba vet jag inte så mycket om.

Du kan köpa träden på B9 grundstam om du tycker att de blir för stora på A2. Kolla dock härdigheten.
Själv brukar jag rekommendera Amorosa, som är vackra och goda äpplen.
FlitigaLisa
Hej! Jag har ett Transparant Blanche, vilket växer (hos oss) så det knakar, utan sjukdomar och med stooora mängder frukt. Dock, så är det äpplet inte i min smak, blir fort övermoget och mjöligt. Jättebra dock om man planerar göra storkok mos eller saft.
Så, lite beroende på vad man gillar och varför man ska ha äppelträdet så kan just den sorten vara jättebra eller mindre bra..
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har Alice på MM106 så det är medelstort, det skulle ha varit Aroma men jag måste fått fel ympkvist. Äpplena jag får är stora fina felfria och goda men det kräver en hel del arbete, kraftig kartgallring, plocka bort alla insekts och miniliaangripna frukter nästan varje dag etc. Jag har börjat ympa in andra sorter i trädet nu.
Cilla
Jan har gjort en bra lista. Kräftbenägenheten är bra att känna till när man väljer sort.

Lobo är en sort jag och många med mig varnade för tidigare pga det som Jan skriver, skorvkänsligheten. Den fick lika stora skorvangrepp, varje år, som Signe Tillisch. Skorv är den svamp som bildar fläckar som sårskorpor på skalen. Inte farligt och man kan fortfarande äta frukterna men det är trist när varenda äpple i trädet blir anrgipet och fult.

De senaste fyra åren har Lobo knappt fått skorv alls i de områden jag själv varit i och som jag fått rapporter om, främst Mellansverige. Signe Tillisch har varit skorvig som vanligt, dvs närapå alltid lite och ganska ofta mycket på nästan alla frukter. Men inte Lobo.

Det gör att jag tonat ned varningen för Lobo.
mamamaggan
Har Lobo på ett familjeträd och det har varit fint i c:a 15 år nu. Ursprungligen var det Transparente Blanche , Lobo och Ingrid Marie på samma träd. Men för ett par år sedan så gav Transparente Blanche upp , den grenen växte sämst , den bara dog så nu är den borttagen.

Tycker familjeträd är bra för det blir lagom med frukt för oss som vi hinner äta upp , däremot så kan det växa konstigt . Sorterna växer olika fort / stort så trädet kan se lite konstigt ut men tycker inte vårat ser så konstigt ut att det stör oss.
Cilla
Lustigt, Transparente Blanche som ofta används i familjeträd brukar vinna eftersom den är den starkast växande. De andra brukar duka under så småningom.

Mamaggan - får nu frukt på Lobo som inte varit skorvangripen alltså? Minns du om du haft skorv på dem tidigare?

Jag är förbryllad av att tidigare nästan enbart ha sett skorvangripna Lobo, och sedan några år inte alls.

Lobo är inte min smakfavorit men det är ett gott äpple. Estetiskt tycker jag att det är en helt unik och värdefull sort. Mörkröd frukt som går mot blått när frukternas dagghinna kommer på. Oerhört vackert. Fint växtsätt har Loboträden också, efter att man de första tio åren måste se upp med allt för horisontellt växande grenar.
mamamaggan
Jag har aldrig haft skorv på mina Lobo. Valde ett träd med Lobo eftersom mina föräldrar också hade Lobo och de hade heller aldrig skorv. Lustigt det där , vad kan det bero på ?

Vet ju inte hur det kommer sig att de får skorv. Kan våra träd ha haft bättre utgångsläge p g a att de står på landet utan för mycket andra äppelträd runtomkting ?
Cilla
Ja det kan kanske påverka. Att det är långt till andra skorvträd...

Men också i och kring tätorter har Lobo varit utan skorv på senare. Skorv är
- sortberoende (vissa sorter är mycket mottagliga men närapå alla kan få det),
- beroende av klimatet (rätt fuktighet och värme), och sedan påverkar också
- beskärning (beskärningar som leder till vattenskott ger mängder av skorv eftersom kronorna blir täta redan samma år som beskärningen och frukten hamnar tätt, skuggat och på onaturliga ställen).

Mycket begriper man sig helt enkelt inte på... Bara att ödmjukt bocka. Som jag med denna äppelsort som jag förr bara såg angripen och nu inte sett angripen på flera år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon