Full version: Vem ska jag tro på?
Malin_MeL
Jag kollar på YR för kungälv så tror de på frost inatt men SMHI tror det blir 6 grader.
I gbg tror de 6 grader båda två...visst kan vädret växla på två mil, men 6 graders skillnad.....jag vill inte ha frost!
Alexander-VG-zon3
yr.no och smhi tycker jag är lika, de brukar bägge ha lika mycket fel och lika mycket rätt.

jag tror dock inte att du får frost däremot kan det nog bli en kall natt ner till +2c +4c. men för att vara säker så hade jag förberett mig för en kallnatt.

hos mig säger Yr.no +1c som lägst och smhi +3c tror jag det var.
Snöflinga

Javisst är det förbryllande unsure.gif Har ni tänkt på att SVT och 4:an ofta visar olika väderprognoser ...
Även Expressen och vår lokaltidning. Så man får ta något slags snittvärde och inte stämmer det heller alltid smile.gif Här har det strilat ner i flera dagar så inte fryser växterna ihjäl, snarare drunknar angry.gif
Ralf
CITAT (Snöflinga @ 25-05-2010, 16:24) *
Javisst är det förbryllande unsure.gif Har ni tänkt på att SVT och 4:an ofta visar olika väderprognoser ...

Samma väderdata men olika meterologer! För övrigt har någon sagt att TV4 är bättre, för dom visar oftare vackrare väder....
Meriona
CITAT (Ralf @ 25-05-2010, 19:52) *
Samma väderdata men olika meterologer! För övrigt har någon sagt att TV4 är bättre, för dom visar oftare vackrare väder....

ÄR det samma väderdata nuförtiden? För några år sen köpte tv4 in väderprognoserna från nåt engelskt bolag, men det kanske har ändrats?
Ralf
CITAT (Meriona @ 25-05-2010, 21:14) *
ÄR det samma väderdata nuförtiden? För några år sen köpte tv4 in väderprognoserna från nåt engelskt bolag, men det kanske har ändrats?

ja det har kanske ändrats genom åren
Men det är väl till slut samma väderstationer i alla fall?
Meriona
Jag vet inte om de använder samma satelliter eller hur det funkar, det vore kul att veta!
Snöflinga
CITAT (Ralf @ 25-05-2010, 19:52) *

Så då är det alltså en tolkningsfråga biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Snöflinga @ 25-05-2010, 21:34) *
Så då är det alltså en tolkningsfråga biggrin.gif

nyhetstidningar och tv köper in sin, bland annat från smhi eller andra. så det är nog därefter en tolkningsfråga.

CITAT (Malin_MeL @ 25-05-2010, 15:23) *
Jag kollar på YR för kungälv så tror de på frost inatt men SMHI tror det blir 6 grader.
I gbg tror de 6 grader båda två...visst kan vädret växla på två mil, men 6 graders skillnad.....jag vill inte ha frost!

vad blev det inatt ? här blev det +4,8c som lägst.
Ralf
CITAT (flaxss @ 26-05-2010, 08:05) *
nyhetstidningar och tv köper in sin, bland annat från smhi eller andra. så det är nog därefter en tolkningsfråga.

Du blandar lite äppeln o päron. TV-bolagen har egna meterloger och köper bara in "rådata" som sedan tolkas av M. Tidningar köper in färdiga prognoser.
Malin_MeL
CITAT (flaxss @ 26-05-2010, 08:05) *
vad blev det inatt ? här blev det +4,8c som lägst.

det blev faktiskt +1.6 så YR var faktiskt mest rätt
Alexander-VG-zon3
CITAT (Ralf @ 26-05-2010, 09:11) *
Du blandar lite äppeln o päron. TV-bolagen har egna meterloger och köper bara in "rådata" som sedan tolkas av M. Tidningar köper in färdiga prognoser.

och ''rådatan'' kommer från smhi, och jag skrev ju att det var en tolkningsfråga. att det var olikia metrologer har du ju redan skrvit. och det har jag inte missat. yes.gif

CITAT (Malin_MeL @ 26-05-2010, 09:14) *
det blev faktiskt +1.6 så YR var faktiskt mest rätt

jag är glad att det inte blev frost hos dig. det skulle vara tråkigt. smiley_small_hug.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
att det skiljer så mycket mellan Gbg och Kungälv trodde jag inte.
Malin_MeL
Tack, flaxx smiley_small_hug.gif

nej Elisabeth, jag har inte uppfattningen om att det brukar skilja så mycket. Ibland på vintern kan det skilja många grader, men tänker att det är för att gbg är en så stor stad så den värmer liksom upp området. och jag bor lite enskilt.

Jag har nu suttit på temperatur.nu och kollat deras stationer runt om

gbg hade 6-8 grader (söder om kungälv)
stenungsund ca 6 grader (norr om kungälv)
älvängen 4 grader (öster om kungälv)
och slutligen kungälv, 1 grad!!!

det verkar ha varit en väldigt lokal kyla inatt.....

Myosotis
För en gångs skull hade SMHI rätt! De sa att det skulle gå ner till +4° i natt, men med tanke på att de aldrig varnar för frost i norra Skåne bara för att det alltid är 5° varmare i Malmö och att det var klart och kallt igår kväll, trodde jag att det skulle bli frost och tog in/täckte över allt. Jag brukar ofta ha rätt när jag känner på mig att det blir frost, men i natt blev det +4,4°!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Malin jag bor ju inte in i staden.

När jag läser GP online på morgonen så tittag jag även alltid på deras temperaturangivelse. Undrar om det är från GP huset norr om tunneln???? Imorse var det 6 grad. Jag hade 8 grader på balkongen kl. 6 och det brukar vara ca 2 grader varmare än ute.

är det kanske järnnätterna nu?

Elisabeth
ingrid fuxwall
Sak samma jag var ute i går kväll o ch la fiberväv och sedan bar jag in mängder av växter - idag har jag burit ut dem och sedan har jag varit iväg och köpt mer väv - orkar inte bära ut och in. Frost får vi säkert många nätter till
Malin_MeL
I natt ska det bli -2 enligt YR!!!
och 4 enlig smhi
PeterDeleter
SMHI: Sveriges Mytologiska och Hypotetiska Institut.

coolgleam.gif
Myosotis
biggrin.gif

Här i Skåne blev det frost i alla fall.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Malin_MeL @ 27-05-2010, 09:38) *
I natt ska det bli -2 enligt YR!!!
och 4 enlig smhi

vad roligt med detta med prognoser giggle.gif
här visar smhi lägst +2c och yr.no +6c.

inatt blev det ner till +2c. då hade yr.no rätt för natten som var.

hoppas att även denna natten blir frostfri, än sålänge har jag inte mätt upp frost här. dock har både Borås, Fägerhult och Ullared haft nära frost och frost under veckan och inatt enligt vägverket och smhi.
Malin_MeL
jag ska bort över helgen, får väl täcka bra ikväll och så får det vara så även på dagarna antar jag, några tomater är inte fastbundna ännu så de kanske får åka på weekendutflykt till växthuset.
Meriona
Här var också +2 inatt.
Kul för tomaterna att få fara på utflykt Malin! bravo.gif De kanske tackar dig med att ge extra riklig skörd.
Olle A
Hos mig var det +3 grader och vitt av frost i gräset när jag vaknade i morse. Tur att jag hade ställt ut ett par spannar med varmvatten vid mina inkrukade växter.

Olle
ingrid fuxwall
Här tar jag det lite försiktigt så jag har svept in allt i fiberduk
Malin_MeL
CITAT (Meriona @ 27-05-2010, 12:33) *
Här var också +2 inatt.
Kul för tomaterna att få fara på utflykt Malin! bravo.gif De kanske tackar dig med att ge extra riklig skörd.

jag försöker ju fjäska så gott det går, hoppas det funkar biggrin.gif

jag har klätt in allt i fiberduk och gamla lakan, men så kom jag på att jag har en hel ställning med blomman för dagen oxå som jag glömt, får nog gå ner och leta och se om jag hittar nåra mer lämpliga täcken...jag har två gamla ullfiltar, men det kommer ju bli rätt mörkt för dem i tre dagar
Malin_MeL
nu har de tagit bort frostrisken igen.......nu ska det bli 6 grader istället
Motti
Tänker på Thomas di Levas text :vem ska jag tro på tro på tro på när allt är så här confused.gif Ingen sommarvärme än det är ju för trist bara trostar.gif
Ralf
Idag sände SMHI den sista israpporten, för denna säsong alltså.
Motti
Är det säkert det confused.gif känns som det kunde bli snö och is vilken dag som helst.Har inte kunnat hänga undan Fiberpälsen än i alla fall giggle.gif
Meriona
CITAT (Malin_MeL @ 27-05-2010, 21:00) *
nu har de tagit bort frostrisken igen.......nu ska det bli 6 grader istället

Hurra för molnen! På nätterna alltså....

CITAT (Motti @ 27-05-2010, 21:35) *
Är det säkert det confused.gif känns som det kunde bli snö och is vilken dag som helst.Har inte kunnat hänga undan Fiberpälsen än i alla fall giggle.gif

Den moderna varianten fleece hänger jag ALDRIG undan, gudars vad go den är även en sen sommarkväll....
Motti
Meronia !jag har fem stycken i olika tjocklekar och färger och en med foder,den med foder har jag på mig nästan varje dag blink.gif
Myosotis
Nu sa SMHI 5° för södra götaland, är det meningen att jag ska tro på det?
Meriona
CITAT (Motti @ 27-05-2010, 21:50) *
Meronia !jag har fem stycken i olika tjocklekar och färger och en med foder,den med foder har jag på mig nästan varje dag blink.gif

Wow, en fullblods-lantis! kompiskram.gif smiley_small_hug.gif Nu är du min idol!

CITAT (Myosotis @ 27-05-2010, 21:53) *

Nej där du bor gäller inte väderleksrapporten. Det är en Hmhm...s utpost.... whistling.gif
Motti
vill du ha min autograf Meronia rolleyes.gif måste bara köpa nya gummistövlar också,försökte lima ihop de gammla med superlim !men det slutade med att jag limmade ihop tre fingrar istället confused.gif
Huggorm
+2,0 just nu, det kan mycket väl bli frost innan natten är över, särskilt om man kommer utanför samhället. Var det slutet på maj nu, eller är vi fortfarande kvar i april?
Alexander-VG-zon3
+2,8c blev det inatt här, då var smhi närmast.
Huggorm
+0,2, SMHI gissade på 6 grader. YR var närmare med sin gissning på 2 grader.
Malin_MeL
jag glömde kolla imorse duh.gif men på temperatur.nu står det att det var 0 i kungälv.
båda hade lika fel för båda gissade på 6 grader tror jag...YR hade frostrisk ett tag, men ändrade till 6 grader under kvällen....
tur att jag bäddade in mina plantor!
Meriona
Det har varit +2 på nätterna här flera dagar i rad, jag glömde ta in min tomatplanta som jag fått av ABCiV inatt! Men den står under tak på balkongen, så jag tror att den klarat sig.

Tur att du bäddade in dina telningar, Malin! tummenupp.gif

Förresten, var köper man fiberduk? Inte rull-vis alltså, utan bara lite? Blomsterhandeln?
Alexander-VG-zon3
fiberduk och grön vinterväv finns att köpa på plantskolor och på kedjorna.
Olle A
I morse var det +3 grader och vitt av frost i gräset igen. Det förvånar mina arbetskompisar som bor närmare havet och inte får någon frost.

Olle
Myosotis
CITAT (Myosotis @ 27-05-2010, 21:53) *

-4° blev det. wacko.gif 9 grader fel är faktiskt ganska dåligt thumbdown.gif Löjtnantshjärtat ser rätt deppigt ut trots lakanet, ormbunkarna har frysit och även de första späda asklöven är svarta. Men värst av allt: Jag glömde täcka över mitt lilla valnötsträd! duh.gif Jag såg att det levde igår och blev så glad att det hade klarat sin andra vinter, där var lite grönt som började veckla ut sig vid en knopp. Nu är det svart! -cry-.gif Det är bara toppen som sticker upp, foten är fortfarande täckt med löv. Säg att det klarar sig!! crying.gif
Meriona
Det klarar sig! tummenupp.gif
Myosotis
CITAT (Meriona @ 28-05-2010, 13:03) *
Det klarar sig! tummenupp.gif

thanks.gif
Malin_MeL
CITAT (Meriona @ 28-05-2010, 09:31) *
Förresten, var köper man fiberduk? Inte rull-vis alltså, utan bara lite? Blomsterhandeln?

iår har jag köpt på ICA maxi, förra året köpte jag på biltema.
Har sett på plantagen och blomsterlandet oxå, men då med ett "gödslat" pris
Alexander-VG-zon3
CITAT (Myosotis @ 28-05-2010, 11:20) *
-4° blev det. wacko.gif 9 grader fel är faktiskt ganska dåligt thumbdown.gif Löjtnantshjärtat ser rätt deppigt ut trots lakanet, ormbunkarna har frysit och även de första späda asklöven är svarta. Men värst av allt: Jag glömde täcka över mitt lilla valnötsträd! duh.gif Jag såg att det levde igår och blev så glad att det hade klarat sin andra vinter, där var lite grönt som började veckla ut sig vid en knopp. Nu är det svart! -cry-.gif Det är bara toppen som sticker upp, foten är fortfarande täckt med löv. Säg att det klarar sig!! crying.gif

trostar.gif trostar.gif usch vad tråkigt. jag tror dock ditt valnötsträd tar sig. de brukar ha reserver för att klara sånt här.

du får ta och skydda med nåt annat än lakan, nåt tjockare ? alt om du kan täcka med ett tjocklager halm eller lövrunt om plantan och sedan över det lakan eller annat tyg. annars får du gå ut och tända värmeljus runtom antingen tidigt på morgonen eller innan du går och lägger dig. det är inte kul att dom fryser.
Huggorm
Myosotis: Var det ett äkta valnötsträd? Hur som helst håller jag med dom andra, det klarar sig. Det skjuter bara nya skott under skadan. Roten ligger skyddad nere i den varma marken.
Myosotis
CITAT (Huggorm @ 28-05-2010, 15:36) *
Var

-fear-.gif Nej det ÄR ett äkta valnötsträd hoppas jag.

Flaxss, jag slängde bara över ett lakan för jag trodde inte det skulle bli kallt. Därnere tror jag inte det är några problem, det dumma är att de övre grenarna är i kontakt med lakanet, det är där det fryser. Den börjar bli så stor så man får bygga en jätteställning i så fall. Men den klarar sig, där är många blommor längre ner.
ingrid fuxwall
Första gången jag köper fiberduk, på blomsterlandet kostade den 179 kronor och på Jula 69 kronor för exakt samma mängd, fast det skiljer kanske på tjockleken
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon