Full version: För sent att så?
Christa
Jag brukar driva upp egna plantor av squash och gurka men i år har det inte blivit av än. Frågan är nu om det är för sent eller om de växer ifatt. De brukar ju ändå inte växa så bra så länge det inte är ordentligt varmt.

Alternativet är ju att köpa plantor men de brukar ha dålig koll på sorter och de är ju inte ekologiskt odlade.

Aqvakul
Det är inte för sent.
caledonia
Jag har inte sått mina squash än, då det varit lite kallt ute... så det är inte för sent för dem iaf. Gurka har jag sämre koll på.
Preussen
CITAT (caledonia @ 25-05-2010, 19:07) *
Jag har inte sått mina squash än, då det varit lite kallt ute... så det är inte för sent för dem iaf. Gurka har jag sämre koll på.

frilandsgurka borde gå nu.

sen ska du väl inte bakbinda dig för mycket. det blir ändå bättre om du köper plantor och skördar själv än köper den färdiga produkten. du kan ju odla "ekologiskt" trots att plantan inte har odlats så fram till du köper den.
Frideborg
Jag brukar så squash vid den här tiden.Ibland något tidigare.
Men under fiberduk.Lyckas alltid.skall så gurka på samma sätt om nån dag.
mvh Frideborg
Christa
Jag har sått gurka och squash idag. Sätter dem inomhus så dom får gått och varmt. Har satt en sort som jag tagit frö av själv. Få se hur det blir.
persikan

Sådde squash igår. Gurka har jag sått upp inomhus. Men förra året sådde jag squash mitt i sommaren (mitten av juli) och fick superfina frukter till hösten. När jag har läst på så står det att de är känsliga för kyla och att det rekommenderas att så i början av juni beroende på väder. Så du har väl gjort helt rätt med att vänta. tummenupp.gif
Rigoletto
Hej!

Jag sätter ned mina frön efter den 15 juni. Endast efter den 15 juni kan jag vara helt säker på att det inte blir några fler frostnätter på vårt odlingslottsområde. Runt den 20 juni brukar de titta upp. Jag hinner skörda massor med squash varje år. Detta i stockholmsområdet.

Hälsningar Ann
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon