Full version: Skatbo
Snöflinga

Det sägs att om skatorna bygger sina bon högt så blir det en varm och torr sommar och tvärtom. Hos oss har de byggt bo väldigt långt ner i en björk och det har regnat osedvanligt mycket ... undrar om det finns någon sanning i påståendet g.gif

Sedan undrar jag också om någon vet var alla fågelfäder sover på natten när deras partner ligger och ruvar ... knökar han också in sig eller dunno.gif
Tottes matte
CITAT (Snöflinga @ 25-05-2010, 21:59) *
Det sägs att om skatorna bygger sina bon högt så blir det en varm och torr sommar och tvärtom. Hos oss har de byggt bo väldigt långt ner i en björk och det har regnat osedvanligt mycket ... undrar om det finns någon sanning i påståendet g.gif

Sedan undrar jag också om någon vet var alla fågelfäder sover på natten när deras partner ligger och ruvar ... knökar han också in sig eller dunno.gif

hej Snöflinga,

Det går inte att lita på skatorna, har flera gånger sett dem häcka i konstiga ställen, så jag har inte reflekterat alls att de skulle bygga sina bon högt. Kanske de gör det, men variationsrikedommen var stor, minns jag hemmifrån. mina cypresser har flera bon varje år, och jag ser ofta skatorna hålla till vid dessa höga, minst 5-6 meter höga cypresser. Jag har också undrat hur de gör på natten. Har aldrig sett dom trängas, men vad vet man? Min yngsta syster har inte mailat på en månad, hon brukar hålla räkningar åt någon annan vilka fåglar kommer och vilka häckar på samma plats. Just nu är hon nog fullt upptagen med sina studier och hon känner igen varenta en till utseende. Intresset med maken gemensamt. Förra sommaren var hon vid en strand och spanade med en kikare på någon pippi, men nåt hände att hon böjde sig ner och då hördes ett gevärsskott från andra sidan och när hon stälde sig upp fanns kulor i tallen bakom henne som hon hade lutat sig mot.
skotten var från hennes brösthöjd och lite uppåt. ninja.gif
Maken hade sett en bonde med vapen, men de var inte så nära varandra att han skulle se att bonden siktade på min syster. visserligen liknar hon varken älg. björn, rådjur el. annat. Han som sköt åkte dit och fick betala skadestånd till min syster.
nu kom jag ur ämnet. Hemma hade vi fågelholkar och då kunde man se hanen sova på pinnen vid hålet till holken. Kanske de vaktar och växlar sin simellan? en tanke bara? .. g.gif fr. Tottes matte
PeterDeleter
Tottes matte---> Att bonden sköt mot din syster kanske inte var så konstigt. Man brukar ju säga att en del kvinnor är riktiga skator och det var kanske det han var ute efter? Sorry, kunde inte låta bli smile.gif

Snöflinga---> Dom säger ju liknande om rönnbär och väder. Vi får hoppas dina skator har fel om sommaren va?
sparvuggla
CITAT (PeterDeleter @ 26-05-2010, 10:13) *
Tottes matte---> Att bonden sköt mot din syster kanske inte var så konstigt. Man brukar ju säga att en del kvinnor är riktiga skator och det var kanske det han var ute efter? Sorry, kunde inte låta bli smile.gif

Snöflinga---> Dom säger ju liknande om rönnbär och väder. Vi får hoppas dina skator har fel om sommaren va?

Det var inte kul. Tycker du att man får skjuta på skator hur som helst????
Usch! Skator är våran vackraste fåglar.
Att hennes syster sen höll på att mista livet p.g.a en skjutgalen bonde är inget jag skämtar om iaf.
Gossen Ruda
Folk har i alla tider försökt spå framtiden eftersom vi är de enda på den här planeten som oroar oss för vad framtiden skall innebära. Det går dock inte att på något sätt att ta reda på framtiden, varken för människan eller djuren. Bara skrock och inbillning.

Beträffande den ickeruvande föräldern så sitter den på nattkvist som det heter, dvs den försöker gömma sig så gott det går för att inte bli uppäten under natten. Inne i något prång eller nån tät buske.
Tottes matte
CITAT (PeterDeleter @ 26-05-2010, 10:13) *

Hej PeterDeleter, yahoo.gif Att det finns skjutglada bönder, får de skaffa glasögon om de inte kan skilja en vacker blondin och en älg, tycker jag, crazy.gif Hon gör ju sitt jobb för dessa naturmänniskor som håller på med naturvård och hon har gjort detta gratis för sitt och makens intresse, tycker jag som känner min yngsta syrra så väl att där finns det ett genuit intresse och viljan att vårda vår natur.
Förresten, bonden fick punga ut en ordentlig skadestånd och det rublicerades som ett medveten handling att skjuta syrran. Han är kännd hos polisen innan för att han inte vill att någon går på hans marker. Han är visst en änkling och rätt sned till sinnet, men jag är glad att min syster inte blev skjuten. då skulle gubben sitta inne resten av sitt liv. Där dalltas det inte med kriminella som svenska polisen gör. Straffen är hårda och inte har de så fint i sina fängelser.
En kusin till mig slog ner vaktmästarn i huset där han hadde en lägenhet och nu är det minst 15 år sedan han burades in. Han gjorde ett flyckförsök som slutade att myndigheterna hann få tag i honom innan han hann lämna landet. Min bror ringde till mig när detta hände, för de är jämngamla och hade varit en del tillsammans.
Brossan varnade mig för att interpol hade kopplats in och det hade kollats om det fanns anhöriga i skandinavien, men det var endast jag. nu sitter han inne så länge han lever och han är inte så gammal.
så kan de gå! ..... wacko.gif fr. Tottes matte
PeterDeleter
Tottes matte---> Tack för att du inte missförstod mig. Var absolut inget elakt menat vilket du fattade.

tummenupp.gif

Skator ifall dom inte vore så vanliga skulle nog vara väldigt uppskattade av bra många fler. Dom är så smarta.
Tottes matte
CITAT (PeterDeleter @ 26-05-2010, 15:22) *
Tottes matte---> Tack för att du inte missförstod mig. Var absolut inget elakt menat vilket du fattade.

tummenupp.gif

Skator ifall dom inte vore så vanliga skulle nog vara väldigt uppskattade av bra många fler. Dom är så smarta.

PeterDeleter, ..... tummenupp.gif jag fattade humorn kring ditt inlägg om min syster. Det går inte gråta över allt som händer. Både hon och maken bär vapen under dessa utfärder de gör åt fågelsällskapet. Maken brukar vara med och jaga och min syster har licens för pistol. Jag är inte hemma i vapen, men har sett vad de har hemma hos sig. Hon hade nog en änglavakt att hon skulle böja sig ner just i det ögonblick som bond-jäveln sköt mot henne. Det betraktades som uppsåt till dråp. Han har visst skjutit mot andra, bärblockare el div. utemänniskor. Vissa har behov att pinka in sitt revir och inte släppa någon i sina ägor..... whistling.gif fr. Tottes matte.
Snöflinga
CITAT (Gossen Ruda @ 26-05-2010, 13:50) *
Folk har i alla tider försökt spå framtiden eftersom vi är de enda på den här planeten som oroar oss för vad framtiden skall innebära. Det går dock inte att på något sätt att ta reda på framtiden, varken för människan eller djuren. Bara skrock och inbillning.

Beträffande den ickeruvande föräldern så sitter den på nattkvist som det heter, dvs den försöker gömma sig så gott det går för att inte bli uppäten under natten. Inne i något prång eller nån tät buske.

thanks.gif Jaha då vet jag var han håller hus på natten. Beträffande bobygget såg jag på min promenad ett annat skatpar som byggt väldigt högt opp i en björk. Pessimisten och optimisten rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon