Verra

Har en stor balkong i zon 2 med sol i stort sett hela dagen.

Jag planerar att sätta upp en spalje, tror jag det kallas, och vill då ha tips om vad jag ska plantera där.
Först tänkte jag på humle, jag dricker mkt humle te och hade då planen på att göra eget.. men fick höra att den var ganska vass? Jag vill inte att barnen kan göra sig illa?! Stämmer detta?

Det vore fint med stora, doftande blommor, men absolut inget krav. Kan lika gärna tänka mig en helgrön planta.
Ett plus vore om den klarade vintern, ev med extra isolerad kruka..
Finns det någon klätterväxt som kan planteras i blomlåda? Eller behöver dem djupare?

Jag trodde inte att jag var helt nybörjare på blommor, men efter att jag läst massa inlägg här på forumet så känner jag mig som en! Så förklarar gärna saker så att en nybörjare fattar wink.gif

Mvh Veronica
Finn Klematis
CITAT (Verra @ 26-05-2010, 01:37) *

Jag planerar att sätta upp en spalje, tror jag det kallas, och vill då ha tips om vad jag ska plantera där.
Först tänkte jag på humle, jag dricker mkt humle te och hade då planen på att göra eget.. men fick höra att den var ganska vass? Jag vill inte att barnen kan göra sig illa?! Stämmer detta?

Det vore fint med stora, doftande blommor, men absolut inget krav. Kan lika gärna tänka mig en helgrön planta.
Finns det någon klätterväxt som kan planteras i blomlåda? Eller behöver dem djupare?

Jag trodde inte att jag var helt nybörjare på blommor, men efter att jag läst massa inlägg här på forumet så känner jag mig som en! Så förklarar gärna saker så att en nybörjare fattar wink.gif

Mvh Veronica

Hej!

Du skall plantera klematis. Gör ett besök på min hemsida. finn.eldh.net
Du får gärna ringa mig.

Finn
Tottes matte
CITAT (Verra @ 26-05-2010, 01:37) *

Mvh Veronica

hej Veronica
Det skulle passa bra med en klematis i kruka, Ett förslag är "Nelly Moser", den blir inte hög och rekommenteras till krukor på balkong, Den har vita stora blommor med breda rosa stråk i varje kromblad, och den blommar först med fyllda blommor och senare med enkla blommor, så då får du en som ger blommor snabbt. det finns andra blommande och doftande buskar som du kan ha i kruka, både säsongsblommor, million dills i alla färger, och du kan fråga efter en speciell doft. doftperalgoner ger ifrån sig doft när man rös vid bladen. Den som är flerårig får du packa runt om och i båtten med frigolit och växten täcker du med fibertyg som de flesta större odlarna har. Tänk på att klematisen vill inte ha den tidiga vårsolen, särskilt vid den kala rotdelen får du skydda tills ungefär denna tiden på året. Köp en vanlig säsongsbkomma och lägg den krukan framför rötterna, det blir både skydd och vackert hela sommaren. lycka till! smiley_small_hug.gif fr. Tottes matte.
Primavera in anticipo
Klematis är vackra, och finns ju i massa viarianter så vilken du väljer är ju till stor del en smaksak. Köpte själv en italiensk klematis med knallröda/skrikrosa blommor som ska få slingra upp längs husväggen. Humle har den fördelen att de växer så det osar, mycket snabbare än en klematis så om du snabbt vill få grönt är det ett jättebra alternativ. Att de är lite sträva i blad och stam tror jag inte du behöver oroa dig för när det gäller barnen, det är inte alls så att man gör sig illa på dem.

Ett tredje alternativ som jag var jättenöjd med tidigare när jag hade balkong var ipomea, även känd som "blomman för dagen". Sagolikt vacker och rent otroligt snabbväxande.
Bild: http://image.gardening.eu/immagini/ipomea.jpg

Ipomean är dock ettårig, men om du har tur kanske kanske den slår skott även till nästa år. Lycka till och berätta gärna vad det blir till slut! smile.gif
Dravena
CITAT (Finn Klematis @ 26-05-2010, 10:04) *
Hej!

Du skall plantera klematis. Gör ett besök på min hemsida. finn.eldh.net
Du får gärna ringa mig.

Finn

Nu lånar jag tråden lite, men jag undrar om Nelly Moser skulle fungera att sätta ut på en balkong i sydvästläge nu? Har fått en extra spaljé och funderar på vad som skulle gå att sätta ut nu för att få något som blommar och klättrar.

/Erika
Finn Klematis
CITAT (Dravena @ 27-06-2010, 10:11) *
Nu lånar jag tråden lite, men jag undrar om Nelly Moser skulle fungera att sätta ut på en balkong i sydvästläge nu? Har fått en extra spaljé och funderar på vad som skulle gå att sätta ut nu för att få något som blommar och klättrar.

/Erika

Hej!

Jag skulle inte sätta Nelly Moser eller någon annan klippgrupp 2 i kruka.
För krukplantering håll Er till klippgrupp 3.
Förslag Köningskind,Stasik,Valge Daam. Se min hemsida.

Finn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon