CITAT (Verra @ 26-05-2010, 01:37)

Har en stor balkong i zon 2 med sol i stort sett hela dagen.
Jag planerar att sätta upp en spalje, tror jag det kallas, och vill då ha tips om vad jag ska plantera där.
Först tänkte jag på humle, jag dricker mkt humle te och hade då planen på att göra eget.. men fick höra att den var ganska vass? Jag vill inte att barnen kan göra sig illa?! Stämmer detta?
Det vore fint med stora, doftande blommor, men absolut inget krav. Kan lika gärna tänka mig en helgrön planta.
Ett plus vore om den klarade vintern, ev med extra isolerad kruka..
Finns det någon klätterväxt som kan planteras i blomlåda? Eller behöver dem djupare?
Jag trodde inte att jag var helt nybörjare på blommor, men efter att jag läst massa inlägg här på forumet så känner jag mig som en! Så förklarar gärna saker så att en nybörjare fattar

Mvh Veronica
hej Veronica
Det skulle passa bra med en klematis i kruka, Ett förslag är "Nelly Moser", den blir inte hög och rekommenteras till krukor på balkong, Den har vita stora blommor med breda rosa stråk i varje kromblad, och den blommar först med fyllda blommor och senare med enkla blommor, så då får du en som ger blommor snabbt. det finns andra blommande och doftande buskar som du kan ha i kruka, både säsongsblommor, million dills i alla färger, och du kan fråga efter en speciell doft. doftperalgoner ger ifrån sig doft när man rös vid bladen. Den som är flerårig får du packa runt om och i båtten med frigolit och växten täcker du med fibertyg som de flesta större odlarna har. Tänk på att klematisen vill inte ha den tidiga vårsolen, särskilt vid den kala rotdelen får du skydda tills ungefär denna tiden på året. Köp en vanlig säsongsbkomma och lägg den krukan framför rötterna, det blir både skydd och vackert hela sommaren. lycka till!

fr. Tottes matte.