blomkronan

Jag har plockat av massor med blommor... och dom bara växer och växer.
Detta är första året på 12 år som jag har en planta... (fick ju en på min lott) så jag minns inte hur länge kan man skörda? innan dom blir träiga, är det i sommar man plockar av allt eller i höst?

Så här stor är den nu!
[attachment=50386:IMG_4040.JPG]

Hur är det med rabarber? växer det ut nya när man plockar?

edit: bilden kom inte med...
ingrids
Jag har fått rådet att låta rabarberna vara efter midsommar, vilket jag brukar skjuta på ett par veckor men från mitten av juli tar jag nästan inget alls. Jag tror att skattningen genererar nya blad. Vet att damen vi hyrde lott av rensade bort nästan alla blad på hösten men själv glömmer jag det hälften av höstarna och rabarbern verkar inte ta skada.
Red Top
Jag tycker man kan skörda hela säsongen, även om de späda skaften tidigt på våren är ljuvligt goda. Det beror ju på vad man ska använda rabarbern till. Gör man rabarberkräm eller rabarbersaft spelar det ju inte så stor roll. Du märker ju själv när rabarbern inte är så god längre.

Du ska inte ta bort alla blad utan låta dem vissna ner och bli till näring för rabarbern. Rabarberblad ska man ju inte slänga i komposten, pga den höga halten oxalsyra. Det är bara rabarbern själv, som gillar att få förmultnade rabarberblad.

Jag skär aldrig bort blommorna, men vår rabarber är ju uppemot hundra år gammal, så den påverkas inte särskilt av blomningen.

Rabarberblommor är häftiga, som snittblommor.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon