Full version: fjolårets lök
Ulla-Kajsa
Förra årets rödlök blev kvar i landet (som det kan bli) och växer nu med fint grönt bladverk.
Vad göra?
Är det någon mening med att ha dem kvar? Går det skörda löken i år istället eller vad händer?

Har någon provat att så lök från frön? Är det lönt - hinner det bli stora fina lökar?

Bor i zon 1 BLÅSIGT läge nära ostkusten, sandjord.
Preussen
CITAT (Ulla-Kajsa @ 26-05-2010, 11:37) *
Förra årets rödlök blev kvar i landet (som det kan bli) och växer nu med fint grönt bladverk.
Vad göra?
Är det någon mening med att ha dem kvar? Går det skörda löken i år istället eller vad händer?

Har någon provat att så lök från frön? Är det lönt - hinner det bli stora fina lökar?

Bor i zon 1 BLÅSIGT läge nära ostkusten, sandjord.

Löken (Allium cepa) är ju 2årig varav det första året går ut på att samla näring i roten (löken) för att år 2 sprida sina fröer. Lökarna är inget du ska räkna med i år att äta men bladverket kan du ha som klippgrönt i sallade eller istället för purjo i annan mat.
Själv har jag bara direktsått purjo och resultatet blev bra. Att så andra Cepa har jag inte provat själv men grannarna runtomkring sår väldigt tidigt och vad jag förstått, har fått bra reultat. Jag odlar oxå i zon 1 men på andra kusten.
rosita
I år har jag provat för första gången att fröså lök, Jag förkultiverade redan i jan/febr och planterade ut dem i april. De växer sakta och är fortfarande lite klenare än min frösådda purjolök (förkultiverad i jan). En del frön sådde jag direkt på växtplatsen i början av april och den är så klart ännu klenare, men den växer på.

Jag tycker det ska bli spännande att se hur det blir!
Ulla-Kajsa
Tack för svaren.
Att ha dem som klippgrönt är nog ingen ide- de ser inte så fräsha ut. Det får bli nyplantering av lök istället.

Frösådd: oj oj, mer att förgro alltså. Ja, man kanske ska prova.
BeaW
Låt dom gå i blom och skörda fröna i höst. Nästa år har du egna frön till att antingen förgro, eller så direktsår du dem på våren och förvarar dem som nästa (2012) års sättlök.
Totalt egenproducerat! bravo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon