|
Ljusalfheim
09-01-2004, 23:17
snart ska jag mönstra.. men jag veet inte om jag vill göra lumpen eller ej.. kanske har någon här på forumet lumpat, och kan berätta lite om sin befattning.. ??
Eva Swahn
09-01-2004, 23:19
Virgo vet nog mycket om lumpen. Han hade tidigare ett foto av sig själv från den tiden som signaturbild, kanske har den blivit för gammal nu
vickeva
09-01-2004, 23:19
Tyvärr (?) kan jag inte hjälpa dig på den punkten.............
Hannele
09-01-2004, 23:27
Idag får man ju välja, var och hur man vill göra lumpen. Till de populära utbildningarna krävs det både bra betyg och bra fysik. Jag vet många som fått bra utbildning, som de haft nytta av i det civila också. Är man skoltrött, kan ett års avbrott vara bra alternativ. Kommer du in på något som är intressant, är det värt att fundera på. hälsar mor till tre söner och en dotter som också mönstrade mina älsklingar
CITAT (Eva Swahn @ 09-01-2004, 23:19) Virgo vet nog mycket om lumpen. Han hade tidigare ett foto av sig själv från den tiden som signaturbild, kanske har den blivit för gammal nu  Nja , det är nog bara jag som börjar bli gammal. Att göra lumpen idag är inte lika djävligt som det va på min tid. Fick inte ha civila kläder på fritiden och vara inne på förläggningen senast 22.00. Nattpermis bara om man skötte sig. Men det är nyttigt att göra lumpen. Pojkarna lär sig att mamma inte finns tillgänglig dygnet runt.
Min son är marinofficerare så nog vet jag en del om att göra lumpen. Det är inte alls så "farligt" numera som det tydligen var förr. Man blir mycket självständig och får kamrater för livet. Många trivs bra och om man inte trivs, måste man ju inte fortsätta efter grundutbildningen.
ThomasJ
10-01-2004, 00:00
Jag låg som beredskapssoldat vid P10 och gjorde en rotation till Libanon. Jag tycker att man skall göra lumpen om man får möjlighet. Tycker att man (efteråt) bara har possitivt att säga om det, även om man ibland tycker det var för jäkligt när man trött, frussen, hungrig, kissnödig stod på vakt ute i skogen.. Du kan få vänner för livet. Och som Hannele skrev, så kan man få mycket bra utbildningar i det militära. Men visst, man kan ju tycka att lära sig bruka våld på andra människor är fel, och då skall man givetvis inte göra lumpen. Tycker du skall mönstra.. //Thomas
vickeva
10-01-2004, 00:05
CITAT (Virgo @ 09-01-2004, 23:40) CITAT (Eva Swahn @ 09-01-2004, 23:19) Virgo vet nog mycket om lumpen. Han hade tidigare ett foto av sig själv från den tiden som signaturbild, kanske har den blivit för gammal nu :P Nja , det är nog bara jag som börjar bli gammal. Att göra lumpen idag är inte lika djävligt som det va på min tid. Fick inte ha civila kläder på fritiden och vara inne på förläggningen senast 22.00. Nattpermis bara om man skötte sig. Men det är nyttigt att göra lumpen. Pojkarna lär sig att mamma inte finns tillgänglig dygnet runt. Men Virgo, hur gammal är du egentligen, på din beskrivning låter det som om du var gammal reden under finska vinterkriget...
 ja nära på
Ljusalfheim
10-01-2004, 00:26
jag vet vara inte riktigt vilken befattning jag ska försöka få...
Min man hälsar att det inte var så tokigt att vara PB för en sjukvårdsförbandsplats, en väbel inom infanteriet. För honom innebar det ganska mycket frihet, hyfsad utbildning och rätt intressanta arbetsuppgifter. Kanske något att satsa på? Han hälsar också att kvartermästare kanske heller inte är så dumt, då har man tydligen ansvar för mat, ammunition, drivmedel och transporter. Inte så mycket krypa omkring i leran med bössa på ryggen. (om man nu inte vill det dvs) Mina bröder var båda KB, ena inom kustartilleriet och den andra inom infanteriet. Ingen av dem trivdes alls tyvärr. Den ena blev iofs yrkesmilitär sedan, hur nu det går ihop? Flygvapnet ska tydligen vara ok också förresten. Ja, här vidarebefodras friskt, för jag vet ingenting själv! Vill du göra lumpen då?
Eva Swahn
10-01-2004, 01:45
Vet en som valde att bli kavallerist - på den tiden det var något som hade med hästar att göra. Han tänkte: då slipper man ju gå så mycket själv - det får hästkraken göra.
Det är bara det att han är allergisk mot hästar, vilket han inte avslöjade förrän "lagom" sent. Vilket innebar att han aldrig kunde vara inne i stallet. Ja, så slapp han det skitgörat. Och slapp tränsa och sadla hästen. Någon annan sate fick göra det jobbet. En färdigryktad, krafsad, tränsad och sadlad häst leddes ut till honom på stallbacken. När dagen var slut lämnade han av en skitig häst till någon som fick göra den i ordning.
Det låter nästan som om Piraten hade hittat på historien - men den är faktiskt sann.
benganz
10-01-2004, 02:49
CITAT (Ljusalfheim @ 09-01-2004, 23:17) snart ska jag mönstra.. men jag veet inte om jag vill göra lumpen eller ej.. kanske har någon här på forumet lumpat, och kan berätta lite om sin befäattning.. ?? :)  Flygvapnet så klart: Inget stress, mycket dötid då kunde man ligga och sola på vingarna till: FLYGANDE TUNNAN (attans nu avslöjade jag min ålder, den togs ur bruk 1968) Gissa om man blev brun, blank aluminium som refleterade solstålarna åt alla håll. När motorn var urtagen ur LANSEN kunde tre stycken gömma sig inne i flygplanet och spela kort: En där motorn borde ha suttit, dom två andra låg i varsit luftintag och drog man ihop sig allt va man kunde var det ingen som såg en. Draken var precis ny då, och hade böjat att levereras.Viggen fanns på teckningar. JAS var det ingen som kände till. SÖK FLYGVAPNET SÅ KLART
Finns flygvapnet kvar? Trodde allt hade lagts ned Gjorde själv värnplikten i Arvidsjaur som KB och trivdes (så här i efterhand) ganska bra. 15 månader kändes som en lång tid då men gick fort egentligen. Är du inte motiverad skall du inte söka. Det blir bara en pina för dig och för dina kamrater i gruppen/kompaniet. Gruppbefäl är nog det minst glamorösa befattningen... man får skit både underifrån och uppifrån, hellre då flase eller KB (eller vad det heter idag). Virgo: Vi fick ut permisuniformen bara till kadettbalen och högvakten, och att åka hem i M90 var förbjudet. Sparkrav gissar jag.
Adri-Anne
10-01-2004, 09:55
Min tidigare man när han gjorde lumpen, tog hela den dyra utbildningen inom flygvapnet. När han sedan var färdigutbildad gick han över till civilflyget, för där fick han högre lön. Det tyckte inte flygvapnet om. Undrar om det går till så fortfarande? Detta var på femtiotalet.
Ljusalfheim
10-01-2004, 12:50
jag tror inte jag har rätt förutsättningar för att få göra min värnplikt i flygvapnet, jag har synnedsättning och behöver ju glasögon/linser. vad är KB?
Hannele
10-01-2004, 13:17
Martin, det finns så mycket. En kompis fick kockutbildning i det militärä, han har arbetat som kock hela sitt liv. Vår mellanson försöker komma in i arméens musikkår, han spelar saxofon och vill börja på musikhögskolan efter studenten. En son är kustjägare, men då får man inte ha synfel; inte bra om man skjuter snett...
Eva Swahn
10-01-2004, 14:08
Är du språkbegåvad ska du absolut be att få sån där tolkutbildning. Lika smart som att få annan betald utbildning. Jag har flera vänner som har fått sådan utbildning som de direkt har kunnat använda i det civila livet.
Överhuvudtaget att kunna få en utbildning gratis (om det är kock, tolk chaffis sjukvård) så kan du ha nytta av det. Önskar du att studera så har du en möjlighet att få extrainkomster under studietiden med lite vettigare jobb och bättre betalt.
CITAT (Adri-Anne @ 10-01-2004, 09:55) Min tidigare man när han gjorde lumpen, tog hela den dyra utbildningen inom flygvapnet. När han sedan var färdigutbildad gick han över till civilflyget, för där fick han högre lön. Det tyckte inte flygvapnet om. Undrar om det går till så fortfarande? Detta var på femtiotalet. Idag utbildas väldigt få piloter inom flygvapnet men tidigare var det väldigt vanligt att man gick över till kommersiellt flyg, precis som du säger.
KB = kompanibefäl PB = plutonsbefäl GB = gruppbefäl
Sedan jag gjorde lumpen (93-94) har det omorganiserats och dragits in på så mycket i det militära att jag inte är säker på vilka befattningar som värnpliktiga kan ha idag.
Jag tycker du ska ta det hela med ro.
Idag är det nog ganska lugnt i lumpen. Själv har jag gått på engelsk internatskola i 2 år så det var nog ungefär samma sak som lumpen - förutom vapnen och tältandet. En veckas permission fick vi.
Hårda bud på uniformens skötsel + bädda sängen + lyda order.
Men säkert roliga kompisar iallafall, och kanske blir det ett äventyr? Att skjuta folk slipper du förhoppningsvis!!!
/Christina, Helsingborg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|