|
Full version: Rudor sökes!
... i alla fall en Ruda ... en gosse-ruda ... fl´åt... Men hörru, det där biet som flög runt med grässtrået, det var inte alls något misstag! Sett nästa nu, med samma beteende! Såg den först komma flygande med ett gammalt strå, flög ner under en gammal nyponbuske och försvann. Snart kom den ut igen och började leta flera stickor och strån på marken omkring. Förslökte ta några som inte ville lossna, men fick så småningom fatt i en bra bit och flög hem med den också, under nyponbusken. Ett väldigt vackert litet bi, som är ganska stort för att vara solitärbi, den är väl nästan en cm i alla fall. Svart framkropp, rävröd bakkropp. Jag har pratat med Björn Cederberg (om svartpälsbiet alltså), men ska resa bort och kan inte ringa igen på flera dagar. Kan inte du Ruda, försöka luska ut vad det är för ett lustigt bi? *ber snällt* Har några fler bilder, om det nu kan hjälpa... Hon arbetade! Hade inte tid att sitta modell, även om hon inte var särskilt rädd så flög hon undan när jag kom för nära, och jag ville inte störa.  
Gossen Ruda
26-05-2010, 12:42
Du är helt enorm, hur ser du allt? Fast det är bra att du frågar för då lär jag mig själv också. Jag var tvungen att läsa igenom artbeskrivningarna för att komma rätt. Att det är ett murarbi syns direkt men det är inte ett Rödmurarbi utan ett Snäckmurarbi, Osmia bicolor. De är väldigt lika varandra men "ditt" bi finns bara på ostkusten. Biet bygger yngelkammare i medelstora(?) snäckskal. När allt är klart och ingången igenmurad så släpar honan dit små grässtrån och tallbarr för att täcka över och gömma skalet. Som det står i min Schweiziska bestämningsbok: Zuletzt wird es mit Hälmchen und Kiefernnadeln zugedeckt. Mysteriet är löst och vi har alla lärt oss något. Krafsar du undan vegetationen där biet jobbat så hittar du garanterat ett snäckskal därnere.
Iiiihhhhiiiiii vad roligt!!!!! Och jag är helt enorm, och du är en makalös pärla  , kan det vara bättre? Snäckmurarbi, vad gulligt. Gulligt namn på ett himla gulligt bi. Snäckor, ja, det finns det hur mycket som helst här, i tusental, många tusental! Mest vinbergssnäckor, men också trädgårssnäckor, fläcklundsnäckor och någon parksnäcka - av de stora snäckorna alltså. En hel del linssnäckor, och sedan kan jag inte namnen på alla de små (utom skäggsnäckan, och kanske en till som jag glömt...) Den som har lust kan ju kika här.
PeterDeleter
26-05-2010, 14:39
Gossen Ruda---> Hur tusan besitter du all sån här kunskap? I jobbet eller bara intresse? Jag har tittat på andra svar från dig och blir lika impad varje gång. Sug åt dig! "Rosas den som rosas bör".
Gossen Ruda
26-05-2010, 14:51
CITAT (PeterDeleter @ 26-05-2010, 15:39)  Gossen Ruda---> Hur tusan besitter du all sån här kunskap? I jobbet eller bara intresse? Jag har tittat på andra svar från dig och blir lika impad varje gång. Sug åt dig! "Rosas den som rosas bör". Tackar. Ja, hur förklarar man det här? Nyfiken och läraktig med ett stort naturintresse kanske. Jag började jaga fjärilar lite lätt för ett halvt sekel sen och sen har det fortsatt av bara farten. Lite upp och ner och en period på 15 år med bara insektsfotografering. Sista 5 åren med steklar som huvudintresse. Jag har under åren byggt upp ett ganska stort bilbliotek där jag kan hämta de uppgifterna jag behöver, knepet är inte att ha allt i huvudet utan att veta var man skall leta. Det är dock bara en hobby, på arbetstid sysslar jag med felsökning i telenätet på distans.
Måste bara berätta, i all hast, att jag var ute och tittade där det första biet petade ner ett strå i backen. Där fanns ju "ingenting" när jag tittade förut. Nu visste jag vad jag skulle leta efter, och jovisst!
En prydligt arrangerad hög med stickor och strån, under denna en trasig snäcka i "medlestorlek". Givetvis har jag fotat, men ju hinner jag inte, håller på med förberedelser för att resa iväg i morgon bitti.
Under nyponbusken kunde jag dock inte ta mig... (inte utan att såga ner hela busken).
Myosotis
26-05-2010, 16:56
Så intressant!
CITAT (Myosotis @ 26-05-2010, 17:56)  Så intressant!  Jamen, visst är det!
Så kommer nästa bi flygandes ... och hoppas på en identifiering... En redig "mustasch har hon, eller han. Skäggiga damen? Eller orakad herre?    Ungefär en cm lång, sitter på en skräppa.
Gossen Ruda
31-05-2010, 21:07
Försöker du skaffa mig huvudvärk så här på kvällen?  Lite knepigt men jag gissar på en hane av något tapetserarbi, släktet Megachile. Vingribborna stämmer till att börja med, sen verkar bakkroppen urgröpt framtill vilket också stämmer, syns på bild 2. Bild 3 visar också att frambenen delvis är vita och genomskinliga. Många Megachilehanar har de mest bisarra frambenen jag skådat. Arten vågar jag inte ge mig på, du har förmodligen fler arter än jag, och jag har ingen som passar in.
CITAT (Gossen Ruda @ 31-05-2010, 22:07)  Försöker du skaffa mig huvudvärk så här på kvällen? Jaa Tack snälla Ruda för ditt utförliga svar - jag lär mig hela tiden. Idag ska jag ut med Miguel från Länsstyrelsen och titta på svartpälsbina.  Du är ovärderlig!!! (säger/skriver jag för sjutusentrettiofjärde gången, ursäkta tjatet)
Jag såg ngt fantastiskt häromdagen som jag kan lägga ut en bild på när jag kommer hem. Ett bi som rullar runt i ngt slags berusat tillstånd i Maskrosens mitt. Badar som om hon/han vunnit högsta vinsten på Ståndar/Pistill-Lotteriet... Har ni sett sådant beteende?
Inte sett, men det låter läckert. Något sorts maskros-pollen-spa, mmmmm.
Gossen Ruda
02-06-2010, 08:52
Jag skulle tro att hon samlade pollen. Vanligast i maskrosor är fö Trädgårdssandbin.
Gossen Ruda
02-06-2010, 11:26
Jag blev så nyfiken på om jag var rätt ute på Amairas bi så jag kollade med Björn C. Jo, det var en hane av Ärttapetserarbi, Megachile circumcincta. Mallig? Jag??? Inte då.
CITAT (Gossen Ruda @ 02-06-2010, 12:26)  Jag blev så nyfiken på om jag var rätt ute på Amairas bi så jag kollade med Björn C. Jo, det var en hane av Ärttapetserarbi, Megachile circumcincta. Mallig? Jag??? Inte då.  Hihi ... jag har väntat och bidat min tid. Tänkte nog att din nyfikenhet skulle ta överhanden, och så skulle jag få veta vad det var. Är du mallig, så är det med all rätt!! Ärttapetserarbi, jösses, kan de heta vad som helst.
Gossen Ruda
02-06-2010, 19:22
Hmm, du börjar känna till mig nu. Jo, de nya svenska namnen är ett kapitel för sig. En del namn är naturliga och inarbetade men sen finns hela skalan ner till de mest krystade namnkonstruktionerna på en del skalbaggar. Jag fasar lite för vad man skall hitta på när det är dags för svenska namn på Rovsteklarna. Det finns grupper med säg ett tiotal arter som bara skiljer sig på mikroskopiska detaljer och som dessutom har samma vanor. Det blir nog en försvenskning av det vetenskapliga namnet och då har man inte vunnit något. Så är det fö med en del bin redan.
Gossen Ruda
02-06-2010, 20:59
Lätt som en plätt, hona av Rödmurarbi Osmia bicornis fd rufa. Lätt igenkännbar på de två hornen i ansiktet. Enda biet som har såna. I Sverige, neråt kontinenten finns det fler.
Fantastisk tråd!! Ett bidrag från mig [attachment=50656:odla1.jpg] Ruda: Då är det alltså en bisyssla! Läggdags igen. Skall räkna bin tror jag så somnar jag snabbt...  zzzz
Så det är den som är rödmurarbiet! Då kan jag se skillnad på den och snäckmurarbiet!! Kul! Snäckmurarbiet tror jag är den gulligaste av alla bin. Sen finns det den där som lyser rävröd över hela kroppen, men den har jag bara sett en gång (i våras) i ett odlat sälgbestånd ett par km norrut. Den var ju hissnande vacker. De små bina törs jag inte ge mig på, de är för många och jag kan inte hålla reda på dem. Förutom de så fantastiskt vackra guldsteklarna. Var får jag tag i en bestämningsnyckel för dem? Och så har jag mina väggbin, som inte har kläckts ännu ur min bräda.  Inget är som väntans tider! Blir det en lyckad kläckning kommer jag att göra om det, i större skala med fler borrade hål (och så förstås olika storlekar på hålen).
Gossen Ruda
03-06-2010, 07:41
CITAT (xlxl67 @ 03-06-2010, 04:33)  Fantastisk tråd!! Ett bidrag från mig [attachment=50656:odla1.jpg] Ruda: Då är det alltså en bisyssla! Läggdags igen. Skall räkna bin tror jag så somnar jag snabbt...  zzzz Med största sannolikhet ett Trädgårdssandbi Andrena haemorrhoa. Kännetecken är den rävröda mellankroppen och kvasten av röda hår på bakkroppsspetsen och även röda ben. Håren på mellankroppen är mycket speciella, i stereoluppen ser det ut som en skog av välklippta röda granar. Amaira. Beträffande guldsteklarna så är de ganska svåra. Jag skickar alla mina fynd till en kille i Nynäshamn som nog är den bäste i Sverige på dem. Samme person tar också hand om vägsteklarna.
CITAT (Gossen Ruda @ 03-06-2010, 08:41)  Med största sannolikhet ett Trädgårdssandbi Andrena haemorrhoa. Kännetecken är den rävröda mellankroppen och kvasten av röda hår på bakkroppsspetsen och även röda ben. Håren på mellankroppen är mycket speciella, i stereoluppen ser det ut som en skog av välklippta röda granar. Ha - e - morr - hoa  Jag antecknar, jag antecknar...
[attachment=50895:Hembakat...20100601.JPG]
Gossen Ruda
10-06-2010, 17:30
CITAT (zissi @ 10-06-2010, 15:37)  [attachment=50895:Hembakat...20100601.JPG]  Pappa!
Gossen Ruda
10-06-2010, 20:53
Man har inte roligare än vad man får det till.
CITAT (Gossen Ruda @ 10-06-2010, 18:30)  Pappa!  Åh Ruda, du är underbar! *torkar skrattårar ur ögonen* Så här mycket har jag inte skrattat på länge!!! Tack Zissi för upplägget!!
... och vad hände sen? Med snäckmurarbiet?  Läs HÄR den som vill. För det finns en fortsättning. Det flyger gott om små söta snäckmurarbin här hos mig, till min stora glädje.
Gossen Ruda
07-06-2011, 17:54
CITAT (amaira @ 07-06-2011, 18:32)  ... och vad hände sen? Med snäckmurarbiet?  Läs HÄR den som vill. För det finns en fortsättning. Det flyger gott om små söta snäckmurarbin här hos mig, till min stora glädje. Jo, och jag kan nog titta i månen efter dem här i väster. Finns tre fynd rapporterade från östra Västergötland varav ett 50 år gammalt. Annars bara från ostkusten.
Läste igenom hela tråden igen o jag måste säga att ni är ju fantastiska mer er kunskap o att ni delar med er av den. Tack för jättespännande läsning o härliga bilder
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|