Full version: "Mulle" vaknar inte!
Smarterchild
I höstas köpte jag ett "mulle" mullbärs träd (e-planta!), vilket ska va härdigt till zon 3-4. Trädet har knoppar och jag har även skrapat på stammen vilken är grön ganska högt upp! Är det någon annan som har erfarenhet av detta träd? Är det vanligt att träd beter sig så här? det är ju uppenbarligen liv i grenarna, vad ska man göra?
Tottes matte
CITAT (Smarterchild @ 26-05-2010, 12:41) *
I höstas köpte jag ett "mulle" mullbärs träd (e-planta!), vilket ska va härdigt till zon 3-4. Trädet har knoppar och jag har även skrapat på stammen vilken är grön ganska högt upp! Är det någon annan som har erfarenhet av detta träd? Är det vanligt att träd beter sig så här? det är ju uppenbarligen liv i grenarna, vad ska man göra?

Vänta och se hur den utvecklas. Det är liv i det, men kanske behöver den mer tid på sig.
Jag har inte själv detta träd, men jag skulle hålla ögonen öppna. har du kunnat börja ge den lite gödning?
Kanske "hungrig" efter vintern ..... tummenupp.gif fr. Tottes matte
Cilla
Gödning är det så sällan det är fråga om så det kan man vänta med. Planterades det i höstas är den jord man luckrade och ev lade till fortfarande i god vigör.

Om trädet köptes och planterades i höstas finns risken att det hade rotsnurr. Kanske större än vad som är möjligt för ett träd att leva med, eller möjligt att klippa upp (och det ges aldrig råd om i broschyrerna när man köper träd tyvärr).

Vänta och se och se till att trädet inte måste jobba med torka. 50 liter i veckan är en bra dos.
Alexander-VG-zon3
både mina fikon och mitt mullbär är sena i år (nord/östra skåne zon 1-2), och fikon tillhör ju mullbärsväxterna så mullbär är ganska lika när det gäller tillväxt och bladutsprickning som fikon. och då kan man kanske förstå att den vill ha lite värme innan den får mycket blad.

dvs det du ska göra är att vänta tills den tycker det är varmt nog att slå ut. sålänge stammarna är gröna och friska och du ser att det kommer små gröna knoppar så vänta.

håller med cilla ge den extra vatten om det är torrt.
Jan af Lisö
"Mulle" är så smarta att de vaknar sist i trädgården, när risken för frost är över. Samt gör sig klara för vintern tidigt, innan frosten kommer. Bekymmersfria buskar med otroligt goda bär !!!
Tottes matte
CITAT (Cilla @ 26-05-2010, 14:54) *
Gödning är det så sällan det är fråga om så det kan man vänta med. Planterades det i höstas är den jord man luckrade och ev lade till fortfarande i god vigör.

Om trädet köptes och planterades i höstas finns risken att det hade rotsnurr. Kanske större än vad som är möjligt för ett träd att leva med, eller möjligt att klippa upp (och det ges aldrig råd om i broschyrerna när man köper träd tyvärr).

Vänta och se och se till att trädet inte måste jobba med torka. 50 liter i veckan är en bra dos.

Ok, gödsla då inte, det finns dom som vet bättre så tänk inte på mitt förslag just i år.
Smarterchild
Tackar för alla tips, Då ska jag vattna mer och ha tålamod.......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon