HiHLisa
Hjälp
vad passar bredvid min sluttande rabatt?
Hunden älskar att krafsa och lägga sig där och förstör på så sätt marken.Jag behöver plantera något som inte har för stora krav eftersom det är under en stor gran!Jag kan inte fortsätta rabatten utan tänkte plantera några slags buskar, men vad passar?Färgerna i rabatten är rosa och blått.Rosa rosor,(astrid lindgren bl a), stormhatt, näva, rosa klängrosor(new dawn som tyvärr frusit ned)blåklint blå klematis riddarsporre bl a. Det måste passa med rabatten och inte vara för stort.Finns det lägre rosa vresrosor utan för stora krav? Eller en tålig perenn?Eller ska man satsa på en "vresig" marktäckare?Hunden är stor.....

Se foton: Det är alltså till höger om rabatten och till vänster om hunden, under granen.[attachment=50392:hundrabatt_1.jpg]
[attachment=50393:hundrabatt_2.jpg]
[attachment=50394:hundrabatt_3.jpg]
[attachment=50395:hundrabatt_4.jpg]
[attachment=50396:hundrabatt_5.jpg]
[attachment=50397:hundrabatt_6.jpg]
Cilla
Fina bilder, ser rofyllt ut. Du kommer säkert få bra tips.

Att hunden väljer detta ställe som gräv- och liggplats kan man förstå. Skugga, lite bar mark, nära huset och den verksamhet som pågår där. Funderat på att anlägga området lite mer för hunden eller så att det lite snyggt avskärmat blir "hundens uteplats"? Sätter du perenner och marktäckare här så kommer du få avskärma i alla fall om du inte ska hamna i ständiga gräl med hunden (som jag antar gillar att gräva också om det står några intressanta plantor i vägen).

Sätter du buskar eller träd som kräver lite mer grävning kan vara bra att veta att granens rötter så nära är vitala ledningsbanor. De är ytliga och grova. Skadar man dem genom grävning riskerar man röta. Kan vara bra att veta. Att gräva nära en gran brukar innebära ett pillerill utan like om man vill satsa på att ha kvar ett friskt träd. Ett alternativ är att sätta nya växterna på rejäl kulle och bara gräva lite grand.

Oavsett vad du väljer: Satsa på torktåligt. Vresrosor kan säkert gilla läget här men själv skulle jag tycka att grävningsjobbet var för pilligt. Ett alternativ är att välja små plantor, sticklingar, som får hitta mark själva mellan granrötterna. Men små plantor behöver mycket skydd för hundar.
Ezereht
Tycker också du kunde göra det mysigt för hunden wink.gif

Men annars finns ju små rosa ölandstokar nu för tiden. Dom tål ju det mesta.
Eller björkspirea gillar jag, ljusgröna fina blad, bullig (menar rundar växtsätt) och söt och underbara höstfärger. Vita blommor.
Nydligen blivit förtjust i nya Blåbärstry Anja E. Den har också sådär härligt ljusgröna frächa blad, bullig och söt. Vita (oansenliga) blommor och ätbara bär på hösten (om du har tur).
Tottes matte
CITAT (HiHLisa @ 26-05-2010, 14:11) *
Hjälp
vad passar bredvid min sluttande rabatt?
Hunden älskar att krafsa och lägga sig där och förstör på så sätt marken.Jag behöver plantera något som inte har för stora krav eftersom det är under en stor gran!Jag kan inte fortsätta rabatten utan tänkte plantera några slags buskar, men vad passar?Färgerna i rabatten är rosa och blått.Rosa rosor,(astrid lindgren bl a), stormhatt, näva, rosa klängrosor(new dawn som tyvärr frusit ned)blåklint blå klematis riddarsporre bl a. Det måste passa med rabatten och inte vara för stort.Finns det lägre rosa vresrosor utan för stora krav? Eller en tålig perenn?Eller ska man satsa på en "vresig" marktäckare?Hunden är stor.....

Se foton: Det är alltså till höger om rabatten och till vänster om hunden, under granen.[attachment=50392:hundrabatt_1.jpg]
[attachment=50393:hundrabatt_2.jpg]
[attachment=50394:hundrabatt_3.jpg]
[attachment=50395:hundrabatt_4.jpg]
[attachment=50396:hundrabatt_5.jpg]
[attachment=50397:hundrabatt_6.jpg]

hej, där ska ju en trollfamilj bo.... tummenupp.gif och till vintern är det jultomten..... naughty.gif fr Mattes husse
kerstin z5-6
håller med Cilla-Hej Cilla! biggrin.gif
HiHLisa
[quote name='Cilla' date='26-05-2010, 15:09' post='1230896']
Fina bilder, ser rofyllt ut. Du kommer säkert få bra tips. [....]

Att hunden väljer detta ställe som gräv- och liggplats kan man förstå. Skugga, lite bar mark, nära huset och den verksamhet som pågår där. Funderat på att anlägga området lite mer för hunden eller så att det lite snyggt avskärmat blir "hundens uteplats"?

Tack för bra svar allihop Jag tror jag ska försöka mig på att gräva lite försiktigt närmast rabatten Ölandstok verkar rätt OK men jag undrar om det finns något tåligt med lite större blommor?

Min stora fråga däremot är vad man skulle kunna tänka sig för hunden?
Vad hade du i tankarna? Någon slags plattor eller?Det finns en risk att han gräver trots allt....

Tack på förhand
Elisabeth (zon III-IV)
Cilla
Hrm... ja, jag tänkte nog lite mer som hunden. Dvs att det vore trevligt om grävande och liggställe fick vara och om möjligt berikades än mer. En sandhög där det kunde gömmas ett ben eller godsak ibland. En hög med något som är trevligt att ligga på. En snygg balja för dricksvatten...

Och för matte en enkel men snygg avgränsning, t ex med lite större runda naturstenar (t ex Ålandssten).
HiHLisa
Tack
stenarna anammar jag med glädje Bra förslag!Sanden.....hmmmmm den kommer nog dessvärre hamna lite varstans.Men din idé har fått oss att tänka till.Det går att låta hundens utkiksplats vara om man begränsar den, gör den bekvämare och förlänger planket bakom med en halv skärm.Kanske jag sätter någon buske mellan rötterna....
Tack för all hjälp!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon