Mina Barnsley har inte vaknat till liv ännu. Finns det hop bor i skåne.
Jan af Lisö
26-05-2010, 18:54
Heter ditt äpple verkligen Barnsley ??
Finns inget sådant i mina 3 äppleböcker, det som kommer närmast är Bramley (ett grönt äpple).
Bramley är zon I (II) äpple så det kan ha dukat under om det varit en rejäl vinter hos er. Vid det laget måste ett äppleträd ha vaknat och även börjat blomma i Skåne.
Var nog lite otydlig skall vara Lavatera Barnsley sry
octachoron
29-05-2010, 09:00
Lavatera 'Barnsley' är en hybrid som är inte är speciellt härdig, kanske klarar sig i skyddade lägen i Skåne men definitivt inte hos mig (i Norrland). Så den kanske har dött?
Oavsett sort så borde trädet ha kommit nu. Jag antar att det är ungt. De har sämre förutsättningar att klara en kall vinter.
Men jag har också sett träd överleva med mycket sen och minimal knoppsprickning. De grenar som inte får blad dör men finns det liv i roten och i någon del av stammen kommer trädet att göra allt det kan för att få ut en gren någonstans med blad.
Det är i slutet av blomningen våra äppelträd börjar växa. Vänta åtminstone en vecka efter att äppelblomstiden är slut i ditt område för att se om det utvecklas knopp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.