mamamaggan
Har ett biggaråträd , Stella , sedan några år vid stugan . I år ser det jättekonstigt ut. Det har bara blad i grentopparna. Vad tror ni det beror på ?
Jan af Lisö
Det kan vara någon sjukdom som biggaråer drabbas av, det har jag observerat sen ett par år tillbaka på min Burlat (på Gisela5 stammen). Ett annat alternativ efter denna vinter kan vara att alla knoppar förutom de längst ut frös sönder.
mamamaggan
Har du något förslag på vad man kan göra åt det ? Eller finns det inget att göra ?

Jan af Lisö
Jag skulle avvakta ett år, hoppas att det är knopparna som frös sönder i vintras, och hoppas på att trädet blir "normalt" nästa år.
Cilla
Kan vara blom- och grentorka. Mot denna svamp kommer säkert tips om beskärning och t-spritslösningar... Det är beprövat och det brukar inte hjälpa ett vitten tyvärr. Årets bladknoppar kommer att infekteras till nästa år och trädet får bara ha årsknoppsbladen osmittade. Det förlorar och kan inte bygga mer bladmassa, brukar rätta tillväxten efter det (den blir låg alltså), bärsättningen minskar. Men träden, om man tänker lite som en japansk akvarell som föreställer körsbär, kan ändå ha sin skönhet och funktion. Som gracila träd med sparsam bladmassa och några dinglande bär här och var.

Men följ Jans råd här och vänta och se. Skicka gärna in bilder sedan.

mamamaggan
Tack för era svar . Bara att avvakta alltså . Ska försöka fixa bilder.

Kom på en sak. Om jag skulle vilja plantera ett körsbärsträd till , skulle det smittas av det första i så fall tror ni ?
Ezereht
Japp... men olika sorter kanske är olika känsliga för smitta?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon