Hejsan
någon oxbärs kunnig ??, det är såhär att runt uteplatsen är här planterad Häckoxbär - Cotoneaster lucidus. jag har klippt dom idag (inte rätt tid, men bryr mig inte så mycket om det). hur som så vara halva häcken frisk och vital (syd/norr sidan var frisk). medan öst/väst sidan av häcken ser förfärlig ut. mycket död ved och sådär halv risig, antagligen borde jag jordförbättra där om det inte är annat som skadar den. häcken som mår dåligt hade också någon ohyra eller sjukdom som jag inte vet vad det är för nåt. en ganska vanlig sjukdom tror jag då jag sett den på fler plantor/häckar i området. men det är nåt som jag missat och inte lärt mig om, då jag inte vet va det är.
men någon här borde väl känna igen det ?
bladen ser ''torra ut'' och dammiga. mycket mindre och sämre utvecklade blad. ser nästan ut som spinn (kan dock inte se spinn eller någon väv) på många blad var där också vitbruna/orangegul färgade små gångar (ser ut som snigel har gått). detta är det på många blad. dock sniglar eller snäckor har jag inte så mycket. busken blommar inte medan dom andra plantorna i häcken gör och det mycket.
någon som vet vad det kan vara för nåt ? och hur behandlas det ? det jag gjorde nu var att klippa ner den totalt. men det är säkert inte rätt metod för att bli av med det. har tyvärr inga bilder på det grenarna är slängda.
det konstiga är att denna ''sjukdom'' slutar tvärt, på grannens sida av häcken (i samma läge som mina sjukahäck) ca 50cm imellan är också den häcken väldigt frisk och vital. nästa planta i min häck på syd/norr sidan är väldigt frisk och vital också och blommar bra. det är enbart dessa vid öst/väst sidan ca 3-4plantor är drabbade. alltså det är väldigt specifik plantor som fått detta.
tacksam för info och hjälp