Full version: kirschkol!
estwing
Kirschkol!!!!!!!!!

--------------------------------------------------------------------------------
hoppas det stavas så. jo en fråga till er med gröna fingrar.
grannen använde detta bekämpningsmedel till kirschen å dom stendog direkt.
nu har jag dessa asen i min ligusterhäck.
klarar sig häcken om jag sprutar över dessa å även träffar häcken?????

hoppas på snabbt svar från er...
mvh
estwing
Huggorm
Det består av 12% ättiksyra. Vet inte vad ligustern tycker om sådant, men jag skulle inte våga prova...
estwing
ok tack.
jag testade spruta lite i kanten på häcken igårkväll för att se vad som händer.....
Peztis
Hade inte heller vågar spraya det där det finns sådan jag vill ha kvar.

Spraya funkar i t ex grusgångar. Tänk på att det ska helst vara solsken och att det inte ska vara risk för regn - men det står säkert på dunken redan hur du ska bete dig... biggrin.gif

Har själv provat ättika men tyckte inte att det var så vidare värst.

Grannens kirskål, är du säker poå att den är helt borta? Tror personligen att bara bladen säckade ihop men att roten är kvar och kommer att skicka ut nytt elände.
Hade det funkat så bra som grannen säger så borde man nästan ha hört talas om det tidigare, tycker jag.
Ursäkta pessimismen! smile.gif
Cilla
Kan vara bra att analysera problemet här också. Visst, kirskål kan ju vara en växt som man allmänt inte gillar. Men för häcken gör den ingen skada. Och i gräsmattor som klipps går den sällan. Drar man upp dem lite då och då och inte låter dem blomma och fröa så håller man spridningen i schack väl. Gillar man nässelsoppa så har man i kirskålen en grönsak för hela säsongen - soppan tillagas likadant. Eller så klipper eller drar man upp bladen och lägger tillbaka i häcken. Gratis gröngödsel.

Kan tillägga att jag gör ganska många jobb numera där jag tittar på häckar som helt eller delvis dör, missbildas mm och att bekämpningsmedlen är den vanligaste orsaken. Sist åkte jag ut på ett jobb med en syrénberså som såg ut som Alice i Underlandet, dvs med helt deformerade blad och blommor. Orsak: Växtmedelsgifter mot kirskål.

För övrigt kan sägas att jag också ser att kirskålen ofta också övevrlever de starkaste preparaten, även om de dukar under tillfälligt. Att marktäcka är det bästa sättet att bli av med kirskålen.

mamamaggan
Har erfarenhet av att täcka mot kirskål. La vanliga svarta sopsäckar över när vi rensat en bit mark och så på med lite sten och grus för att hålla säcken på plats. Funkar jättebra.

Så en liten anekdot om en av mina kompisars man. Han var så in i h - e trött på att rensa bort kirskål så han kom på det ultimata sättet att bli av med dem.

Han jordfräste helt enkelt bort dem ! Jättesmart tills de slog rot där de hamnat och nu hade han ett två - tre gånger så stort område täckt med kirskål plus att i det ursprungliga området hade han ännu tätare med dem !! whistling.gif
Huggorm
Man man inte stängsla in området och sätta dit höns?
mamamaggan
Vad tror ni skulle hända om det blev oerhört exklusivt att äta kirskål ? T ex att ett gäng stjärnkockar börjar servera det på sina krogar , pratar om det i TV mm . Och att man tar oerhört bra betalt för det ?

Nog det säkraste sättet att bli av med den , bättre än höns ! angel_not.gif
Platinum
CITAT (mamamaggan @ 28-05-2010, 00:52) *
Vad tror ni skulle hända om det blev oerhört exklusivt att äta kirskål ? T ex att ett gäng stjärnkockar börjar servera det på sina krogar , pratar om det i TV mm . Och att man tar oerhört bra betalt för det ?

Då tror jag att jag skulle bli rik som ett troll. giggle.gif
mamamaggan
Tror att det skulle bli svårt att få tag på efter ett tag som allt annat som blir exklusivt. Tror t o m att kirskålen bara skulle sluta växa . flirting.gif
Cilla
Kirskål har odlats sedan mycket länge, det vet man. Hur den kom till Europa vet jag inte om man bekräftat, men här är den vanligaste berättelsen om munken som tog in den och mättade fattigas magar:
http://matgasten.taffel.se/2008/05/14/kirs...lev-en-gronsak/

Flera restauranger i Stockholm serverar ogräsrätter som man betalar dyrt för. Kirskål ingår nästan alltid i en ogrässoppa. Man kan skörda hela sommaren, den utsätts mycket sällan för angrepp, den är tålig för all möjlig misshandel. Som att man t ex inte vattnar, inte gödslar den osv...

Den har lika spännande smak som ruccolablad och den går att äta i större mängder än många vilda bladväxter.

Låter man den inte gå i frö sprider den sig bara lugnt med rötter. Det blir luckert i marken där kirskålen växer, dvs den utarmar inte jorden.

Man kan ogilla den ändå förstås. Men den är inte ett problem för träd, buskar och häckar. Problem ger däremot många bekämpningsmedlen som används emot den.

Huggorm
CITAT (Cilla @ 28-05-2010, 20:52) *
Kirskål har odlats sedan mycket länge, det vet man. Hur den kom till Europa vet jag inte om man bekräftat, men här är den vanligaste berättelsen om munken som tog in den och mättade fattigas magar:

Enligt den virtuella floran är den ursprunglig i Sverige, och förmodligen då i andra delar av Europa också.

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/apia/aegop/aegopod.html
Peztis
Egentligen är den rätt vacker men tyvärr tränger den ju undan allt det andra i vanliga perennarabatter...
Cilla
CITAT (Huggorm @ 28-05-2010, 21:05) *
Enligt den virtuella floran är den ursprunglig i Sverige, och förmodligen då i andra delar av Europa också.

Jo, från någon gång måste man ju definiera växtlighet som ursprunglig. Historierna om att den tagits in av munkar är från början av medeltiden.

Påminner mig om en granne som hävdade att den andra grannen skulle ta ned sina granar för att de inte tillhörde den svenska ursprungliga floran och därmed inte passade in. Men någonting som har funnits sedan 30 generationer tillbaka upplever man ju som rätt ursprungligt ändå.
estwing
så ni alla tror att om jag sprutar på ogräset å träffar häcken så dör den?
Gossen Ruda
CITAT (estwing @ 01-06-2010, 22:19) *
så ni alla tror att om jag sprutar på ogräset å träffar häcken så dör den?

Självklart, akta häcken.
Cilla
...och jorden kring den, om du ska vara säker.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon