Irene_L
Nu är det snart dags för studentfirande hos oss och idag tänkte jag delge er ett recept på en jättegod och matig sallad!

Kycklingsallad ca 6-8 port (är ej säker på om detta stämmer, testa er fram)

1 st kyckling ( jag brukar grilla kycklingfiléer, antal efter behov, skär i bitar)
1,5 hg skinka (skär i bitar)
2 hg ost ( det står greve i receptet men jag brukar ta det jag har)
3-5 hg räkor
1 st isbergssallad (strimlas)
purjolök (strimlas)
1 pkt ärtor
1 röd paprika eller tomat (till garnering)
2,5-3 dl ris (koka 1,5 dl)
röra:
3 dl majonäs och gräddfil, hälften av varje
2 tsk curry
1 tsk italiensk salladskrydda
1 msk vanlig senap
1 knippe dill

Blanda majonäs/gräddfilen med kryddor och senap, ris, strimlad purjo och hälften av kycklingköttet. Täck över och ställ i lylskåp. Hit kan salladen förberedas kvällen före.
Varva sen rismajonäsen i en skål med isbergssallad, skinka, ost, räkor, tinade ärtor och resten av kycklingsköttet.
Garnera med salladsblad runt om, lägg på tunna strimlor av paprika, tomatklyftor och räkor.

Något gott bröd till!

Den här salladen är väldigt god och matig. Man kan också ha i lite efter behov, vill man ha i mycket kyckling så har man det.
netaave
Kan ju varieras i det oändliga också, huvudsaken man har typ ris, pasta eller bulgur eller liknande. Är räkor beräknat med eller utan skal?
Irene_L
CITAT (netaave @ 27-05-2010, 17:12) *
Är räkor beräknat med eller utan skal?

Jag kommer faktiskt inte ihåg! Det är ett tag sen jag gjorde den och jag brukar ta lite som jag tycker blir lagom! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon