karinmaria
Hej!
Jag har i många år dragit upp ettåringar på fönsterbrädan med gott resultat.
Jag vill nu utveckla det hela och börja dra upp egna perenner samt i större skala.
Jag bor i en vanlig lägenhet så jag behöver vara påhittig för att få plats och framför allt få tillräckligt med ljus. Det som kommer till mig först är att skaffa en enkel lagerhylla där jag monterar lysrör under hyllorna. Är det nån som testat? Någon som har andra idéer/erfarenheter.

Jag skulle dessutom vilka börja NU för jag längtar så förbålt efter att få sätta händerna i jorden.

Om jag fixar tillräckligt med plats och ljus...vad kan jag så nu?

Ser fram emot MASSOR av inspiration!
Betty
Jag snodde ett koncept av en tjej här på forumet: Sparringskenor med fyra hyllor på väggen,120 cm långa, lysrör monterade under hyllorna. Timer kopplad till de seriekopplade lysrören. Beställde underbevattningsbrickor med kapilärmattor från Willab, 2-pack för 119:-. Monerade en svart rullgardin i taket framför (så att man kan vistas i rummet när lysrören är tända). Såg till att hålla en temperatur på ca 15° i rummet. Jag fick plats med massor av krukor och var på det hela taget ganska nöjd med både odlingsförhållandena och resultaten. Fick plats med så mycket mer än vad jag tidigare haft plats med vid odling på fönsterbrädorna.
kerstin z5-6
Lysrör och hyllsystem är utmärkt
perenner med ganska lång utvecklingtid går att så nu
Ex är frö som behöver en köldperiod i kylskåp eller ute först som tex akleja
alt såna som växer sakta tex Hosta -funkia
Lycka till med sådderna smile.gif
fiffigafrun
Det var av mig Betty fick tipset om hyllorna och jag i min tur från Maria z6 (som jag blivit kompis med tack vare detta!).

Jag har bilder i mitt album på AoTs forum ifall du vill se:Frösådder 2003

Det var första året jag sådde i den här omfattningen så jag är total nybörjare och jag lyckades riktigt bra.

Brickor o mattor från Willab, rejäla 4-kantiga krukor köpta begagnade från handelsträdgård.

Jag sådde vissa saker något för tidigt (i slutet av januari) för tobak, digitalis o rosenskära hann bli gigantiska innan jag kunde plantera ut dem. I år ska jag försöka hålla mig ett tag även om det kliar nå enormt i såfingrarna...
karinmaria
Jag lutar åt att skaffa mig en billig fristående hylla eftersom jag bara har min lägenhet att tillgå...då kan jag montera ned den när alla plantor är på plats utomhus.

Jag behöver vita växter till mina perennrabatter. Kan du tipsa om några sådana jag kan så nu? Både höga och låga.
kerstin z5-6
Vita kungsljus -verbascum chaxii album -vänta med sådd till feb -mars
Vita storklockor och andra Campanula sorter kan du så nu
Viola cornuta alba minor -underbar vit perenn viol som passar som kantväxt -kan sås i jan -feb
Vit stormhatt -aconitum -kan def sås nu!
Vita delpinium -riddarsporrar -sås feb -mars
Brudslöja -vit -Gypsofilia-sås nu

tongue.gif
karinmaria
Då kan jag börja snart då! Bara jag får till utrustningen och hämtar ut fröerna som kommit på posten. Detta har jag beställt från Rara Växter:

BROKGLIM "Pink Star" Silene colorata
FJÄRILSKRASSE Tropaeolum peregrinum
JÄTTESTÄPPLILJA Eremurus robustus
KUNGSLJUS "Snow Maiden" Verbascum hybridum
SILVERMARTORN "Silver Ghost" Eryngium giganteum
UNDERTRÄD "Zanzibariensis" Ricinus communis
VIOL-KRASSE Tropaeolum azureum
VIT SOLHATT "White Swan" Echinacea purpurea

Ricinen och krassen får dock vänta ett tag.
Nymphaea
Hur ska man placera en sådd av basilika ??
(varmt/svalt, ljust/mörkt unsure.gif )

Jag har sått på en gelatinbas (i locket på en uppochnervänd caviar burk biggrin.gif, glasburken fungerar som 'kupa' rolleyes.gif ). Tänkte odla innomhus under växtljus i hydrokultur (lecakulor och oorgansik näringslösning).
Åsa, mälardalen zon 2
Basilika avskyr kyla. Vanlig rumstemperatur och en ljus placering ev. med extra belysning brukar fungera utmärkt. En av de riktigt lättodlade kryddväxterna i vanligt inomhusklimat. Basilikafrön är ljusgroende fast de brukar gro bra även om man täckt med ett litet lager jord (vid vanlig odling).
Sylvia
STA:s Stockholmskrets har Optimal Frösådd-databas på sin hemsida. STA STockholm
Där kan man läsa hur man gjort med olika perennasådder och med vilka resultat. Mycket bra! När du kommit till hemsidan, klicka på Optimal Frösådd till vänster.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon