persikan
Hjälp mig att identifiera. De är ungefär en halvmeter höga nu här på vårkanten och yviga. Har grävt upp en för att kassera, ge bort?

Men vad är det för något?
Eva 33c
Min första tanke är att det liknar plymspirea, aruncus dioicus. Men det är ju en perenn och inte en buske även om den blir stor. Är din en "riktig" buske, alltså övervintrar med förvedade grenar ovan jord så är det inte den. Men om den börjar om från marken varje vår så kan det vara plymspirea.
persikan
CITAT (Eva 33c @ 27-05-2010, 09:02) *
Min första tanke är att det liknar plymspirea, aruncus dioicus. Men det är ju en perenn och inte en buske även om den blir stor. Är din en "riktig" buske, alltså övervintrar med förvedade grenar ovan jord så är det inte den. Men om den börjar om från marken varje vår så kan det vara plymspirea.

Aha, nä den övervintrar inte så då är det ju en perenn som du skriver. Den är väldigt yvig dock. Tack för hjälpen. smiley_small_hug.gif
Aqvakul
Visst är det en Plymspirea!
Red Top
Den är väldigt vacker när den blommar. Du kanske vill spara den och se hur den blir.

Här är en bild på min.

Plymspirea

persikan
CITAT (Red Top @ 27-05-2010, 20:49) *
Den är väldigt vacker när den blommar. Du kanske vill spara den och se hur den blir.

Här är en bild på min.

Plymspirea

Ja, nu känner igen den från förra sommaren som var vår första här i huset. Den är vacker. Tur att jag sparade två stycken och bara tog bort en!!! sweatingbullets.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon