OLME
Hej,

Jag har två sorter i en kruka - Arctic Queen och Pink Fantasy som jag köpte som små sticklingar förra våren.
De var dåliga på att växa redan förra året, knappt några nya skott blev det.
Vågade inte plantera dem på friland och de klarade sig bra i en större kruka i kylrummet vid ca 4 grader.

På våren började de växa så det knakade och jag toppade dem för att få dem att buska sig.
Efter det har de knappt vuxit alls... Pink Fantasy har gjort en blomma och något sidoskott, men ingen större tillväxt. Verkar inte må bra. Något gul om bladen. Arctic Queen har inte gjort ett enda sidoskott och ser ut idag som den gjorde för 2 månader sedan.

Vad är felet?

Behöver de gödslas? Planteras ut?
Det är lite kallt ännu (jag bor i zon 6), sommarvärmen har varit och farit och nu är det risk för frost på nätterna.

Vad gör jag med mina stackare?

Tottes matte
CITAT (OLME @ 27-05-2010, 09:59) *
Hej,

Jag har två sorter i en kruka - Arctic Queen och Pink Fantasy som jag köpte som små sticklingar förra våren.
De var dåliga på att växa redan förra året, knappt några nya skott blev det.
Vågade inte plantera dem på friland och de klarade sig bra i en större kruka i kylrummet vid ca 4 grader.

På våren började de växa så det knakade och jag toppade dem för att få dem att buska sig.
Efter det har de knappt vuxit alls... Pink Fantasy har gjort en blomma och något sidoskott, men ingen större tillväxt. Verkar inte må bra. Något gul om bladen. Arctic Queen har inte gjort ett enda sidoskott och ser ut idag som den gjorde för 2 månader sedan.

Vad är felet?

Behöver de gödslas? Planteras ut?
Det är lite kallt ännu (jag bor i zon 6), sommarvärmen har varit och farit och nu är det risk för frost på nätterna.

Hej Olme,

Jag har samma beskymmer med den som är planterad på friland. den ligger mot öst och solen stiger upp och bränner på stammen, så jag lade både "kökstorkdukar och sedan en plastsäck som skydd, nu ser jag små skott även högst upp och mest bakom skynket, men den kommer lika försiktig som förra sommaren. ville inte klippa ner den, men är den halvkal denna sommar så om vanl gödselvatten, som jag har till alla blommor, duger så klipper jag ner den innan frosten kommer och täcker den med barkmull, annars köper jag en ny, men denna gång 2 st. likadana.
Att din är lite gul, så kanske den inte få tillräckligt ljust, men kan du flytta dem så de får ljus, men inte ut ännu, även att de ska vara frosttåliga så får man se efter dom. Ge dom ny jord och om du märker att de börjar trivas, ge dom näring. Plantera dem i jord som innehar näring eller om du har vanl. planteringsjord, skaffa torvmull med näring (den finns också utan näring) blanda ihop så du har en 4;e del torvmull och sedan lecakulor i botten. På samma gång kan du inspektera on rötterna ser OK ut.
Jag har bestäld 2 st av samma vita färg och kommer att ha dem i växthuset.
Ucsh .... f´åt, såg inte att jag började med mitt svar för tidigt .... tummenupp.gif

Vad gör jag med mina stackare?

Hälsn. fr Tottes matte
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon