KRT
Har hittat följande 5 växter i trädgården, några har "dykt upp" från ingenstans coolgleam.gif, eller rättare sagt jag såg dem inte dem i fjol, men de kan ha dolts under andra växter eller också hade de blommat över när vi flyttade in i slutet av juni.
Så kan någon hjälpa mig att identifiera några av dessa oidentifierade växande objekt vore jag mycket tacksam!!!

Växt 1
[attachment=50441:V_xt_1.JPG]

Växt 2
[attachment=50442:V_xt_2.JPG]

Växt 3
[attachment=50444:V_xt_3.JPG]

Växt 4
[attachment=50445:V_xt_4.JPG]

Växt 5 ser ut ugefär som vintergröna men bladen är runda i ställer för ovala/smala och växtsättet är mer "plat" vintergrönan skickar ju gärna nya skott uppåt medan denna endast skickar åt sidrna. Annars är färg och storlek etc mycket lika. Har inte sett några blommor så blomning kan jag inte uttala mig om.
stennie
Bild 2 ser ut som tovsippa
bild 3 som Kaukasisk förjätmigej.
och bild 4 är en fingerört.
KRT
CITAT (stennie @ 27-05-2010, 13:21) *
Bild 2 ser ut som tovsippa
bild 3 som Kaukasisk förjätmigej.
och bild 4 är en fingerört.

Jag trodde faktiskt det var någon slags sippa, men den är så mycket större än vit och blå att jag inte var säker!

Min mamma trodde nr 3 var någon slags förgätmigej, jag kanske skulle börja lyssna på henne flirting.gif , men nr 4 trodde jag faktiskt (helt ärligt) mest nar ett ogräs smile.gif Tydligen inte, tur att ajg inte drog upp den när jag lukade ogräs whistling.gif ...................

Tack för hjälpen!
Olle A
Jag håller med Stennie och lägger till att nr 1 troligen är någon slags rölleka. Nr 5 kanske är penningblad?

Olle
KRT
Bild på växt ner 5;
[attachment=50452:V_xt_5.JPG]
Olle A
Där kom bilden också, visst är det penningblad! smile.gif

Olle
Aqvakul
Nog är nr 5 någon form av vinca ändå, kanske en vinca major...

(instämmer med övriga vad avser 1-4)
Olle A
Jag har i alla fall massor av penningblad hemma som ser ut precis så. KRT får vänta på blommor - blir de gula är det penningblad, blir de blåa är det en vinca. smile.gif

Olle
KRT
CITAT (Olle A @ 27-05-2010, 13:50) *
Där kom bilden också, visst är det penningblad! smile.gif

Olle

Är inte det en krukväxt som man har inne?!?!?!?
Växten i min trädgård är iaf härdig, både överlevt vintern och nu breder den ut sig i rasande tempo smile.gif
Mollis
Jag tycker också att det ser ut som penningblad.
Olle A
Penningblad (Lysimachia nummularia) är en utomhusväxt som mycket riktigt breder ut sig med en väldig fart där den trivs. En utmärkt marktäckare t ex under buskar där inte så mycket annat vill växa. Den är mycket tålig och trivs i de flesta miljöer, kanske även inne på fönsterbrädan. Till och med som akvarieväxt lär den fungera. smile.gif

Olle
KRT
CITAT (Olle A @ 27-05-2010, 14:04) *
Penningblad (Lysimachia nummularia) är en utomhusväxt som mycket riktigt breder ut sig med en väldig fart där den trivs. En utmärkt marktäckare t ex under buskar där inte så mycket annat vill växa. Den är mycket tålig och trivs i de flesta miljöer, kanske även inne på fönsterbrädan. Till och med som akvarieväxt lär den fungera. smile.gif

Olle

Aha! Jo, den trivs - vilket är bra för det är ganska kalt på marken då det tidigare stod en stor gran där....

Men jag har precis fått ett nytt problem, hittade en fullkomligt okänd växt när jag vara ute för att titta efter blommor på penningbladet. Har aldrig sett en växt med liknande blommor, kronbladen är liksom "bakåtböjda" och har en underbar mörklilasvart färg....

[attachment=50453:V_xt_6.JPG]

Det är växten med de flikiga bladen framför hostan som jag menar smile.gif
stennie
Brunnäva !
KRT
Jisses vad du är snabb Stennie smile.gif

thanks.gif
stennie
Man skulle tro att jag bara sitter och väntar! coolgleam.gif
KRT
CITAT (stennie @ 27-05-2010, 14:19) *
Man skulle tro att jag bara sitter och väntar! coolgleam.gif

rotfl.gif
Aqvakul
CITAT (Mollis @ 27-05-2010, 14:04) *
Jag tycker också att det ser ut som penningblad.

Jag var också inne på det ett slag. Vincan har tjockare mer läderartade blad, vilket bilden antyder. Men jag har kanske fel. Som sagt, färgen på blommorna avslöjar sanningen...
Mollis
CITAT (Aqvakul @ 27-05-2010, 17:19) *
Jag var också inne på det ett slag. Vincan har tjockare mer läderartade blad, vilket bilden antyder. Men jag har kanske fel. Som sagt, färgen på blommorna avslöjar sanningen...

Jag har både Vinca och Penningblad, och hos mig ser Vincan inte alls ut som på denna bild, däremot gör Penningbladen det, men jag kan ha fel. Vi väntar på blommorna så får vi se unsure.gif
Aqvakul
CITAT (Mollis @ 27-05-2010, 17:30) *
Jag har både Vinca och Penningblad, och hos mig ser Vincan inte alls ut som på denna bild, däremot gör Penningbladen det, men jag kan ha fel. Vi väntar på blommorna så får vi se unsure.gif

Det finns ganska många varianter av vinca. Men med tanke på att ni är flera som är rätt säkra på er sak, så räknar jag kallt med att jag har tagit fel... Hade jag kunnat känna på bladen så hade det varit mycket lättare att avgöra..
KRT
Tyvärr inga blommor i sikte, var ute och tittade nyss och det finns inga knoppar alls i sikte. Vilket väl kan tala mot Vinca och för Lysimachia, för alla vinca jag ser ute nu blommar just nu..... Fast igen, det är kanske bara vinca minor, hur det är med vinca major och andra vinca har jag ingen aning om confused.gif
lisa_klump
Är inte bild 1 nån slags ormbunke?
Och 4:an ser ut som näva tycker jag.
omena
1an ser ut som rölleka.

http://www.webbfloran.fi/kuvat/20_hires.jpg
Malin_MeL
CITAT (KRT @ 27-05-2010, 13:25) *
men nr 4 trodde jag faktiskt (helt ärligt) mest nar ett ogräs smile.gif Tydligen inte, tur att ajg inte drog upp den när jag lukade ogräs whistling.gif ...................

näva luktar lite speciellt, och de två sorter som jag har sprider sig faktiskt som ogräs....
Red Top
Om detta vore vadslagning, skulle jag sätta mina pengar på pennningbladet, som Olle föreslog, utan att ens ha sett bilden. giggle.gif

Har, liksom Mollis, både Vinca minor och penningblad. De ljusa skaften är väldigt penningbladslika.
Gunilla T
Nr. 4 är ingen näva utan en Potentilla - fingerört som Stennie redan skrivit.
Anders zon 1
Bild 1 är brudbröd (Filipendula vulgaris).
Bild 4 är någon sorts potentilla (fingerört).
Bild 5 är med största sannolikhet penningblad (i alla fall inte Vinca).
Jultorpet
Växt 1. rölleka av något slag
växt 4. Potentilla megalantha, storblommig fingerört
växt 5. helt klart penningblad, nu måste den väl ha blommat också!?

Övriga har fått redan fått rätt namn.
Geniusloci
Håller med Anders:
Bild 1 är brudbröd (Filipendula vulgaris).

liknar röllikans blad, men definitivt ett brudbröd! Nu har den hunnit blomma i somras, om blommorna var mer lika plymer än röllikans diskformade blomställningar, så är det brudbröd. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon