Malin_MeL
Jag skulle vilja ha förslag på en vintergrön klätterväxt som skulle överleva i kruka på balkong i zon2

ett plus är om den blommar någon gång på året, men det är inte nödvändigt.

någon som har nåt förslag?
Tottes matte
CITAT (Malin_MeL @ 27-05-2010, 12:57) *
Jag skulle vilja ha förslag på en vintergrön klätterväxt som skulle överleva i kruka på balkong i zon2

ett plus är om den blommar någon gång på året, men det är inte nödvändigt.

någon som har nåt förslag?

Hej Malin, Har du kollat murgrönan, det finns flera sorter av den, kanske skulle passa om du inte hittar annat, samt humle el. klätterhortensia? fr. Tottes matte
KRT
Vi har en intressant växt som klättrar på garaget, jag TROR det är "klätterbenved" (iaf är det så det står på orginalritningarna för trädgården från 1976) smile.gif, den är inte helt vintergrön, men behåller de flesta av sina blad och blev inte helt kal ens nu i vintras. Dock står vår i mark och inte i kruka, MEN marken den står i är plattsatt och precis mellan två byggnader så jag kan inte tänka mig att den har så mycket plats för ett större rotsystem.... Vet inte om det kan vara något?

Ang humle så vissnar det ner helt på vintern, har för mig att man tom brukar riva bort/klippa bort alla nervissnade rankor på hösten confused.gif
Felicia M
Varken humle eller klätterhortensia är vintergröna tyvärr. Murgröna är nog det bästa alternativet!
zaaritha
Men du: klätterhortensia överlever i alla fall vintern på em vägg mot norr!

Och: mot väster!
Malin_MeL
det blev klätterbenved, tack för alla tips!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon