Tomater kan visst få för mycket vatten. Har lyckats dränka en planta ett år. Och i år så fick en utav tomaterna för mycket vatten i början. Den slutade växa och bladen gulnade. Den har nu hämtat sig och växer så det knakar fast vatten har den inte sett på länge.
Jag har nästan alltid lyckats bra med mina tomater. Odlar i hink (10-15 liter), inglasad balkong. Sår i plantjord och från första omplanteringen kogödsel på påse modell billig. Brukar plantera om flera gånger så att det inte blir för mycket utrymme för fötterna. Planterar de alltid så djupt som möjligt för att få stor rotvolym. Flera bladpar ner blir det tillslut.
Gödseln blir blandat. Tager vad man haver. Ända kravet är att det är ekologiskt. Senaste året körde jag med Biobact som jag är nöjd med och fortsätter med.
Har jag inte haft någon gödsel hemma har det blivit vanligt pink. Det finns alltid tillhands.
Några veckor efter sista planteringen börjar jag gödsla i princip varje gång jag vattnar, men med halvdos. När jorden sjunker ihop så fyller jag på med ko på påse och gör ett litet uppehåll med gödselvattnet.
Det här funkar för mig. Ser fram emot en riktigt stor skörd i år. Gjorde missen förra året att nästan bara ha körsbärstomater och det blev lite för lite tomat för oss.
Ett tips om man har tomater mot en vägg är att fästa fiberduk mot väggen en bit upp och låta den hänga ner över tomatplantorna så att det får varmt och gosigt. Inte så snyggt, men man kan ju ta bort det när sommaren kommit igång på riktigt. Provade det ett år med bra resultat.