|
Eva Swahn
10-01-2004, 01:50
Under de olika helgerna har jag druckit rödvin när så har varit bjudet. Förmodligen har de inte varit dåliga viner, men jag har fått ont i huvudet.
Har någon här provat ekologiska viner? Något som som du kan rekommendera?
Jag har provat några gånger med sorter jag inte minns namnet på. Smaken lämnade minnet oberört också tyvärr.
Ekologiskt rödvin eller inte spelar ingen roll. En del får huvudvärk ändå.
Och minns man inget har man defenitivt druckit för mycket.
Hannele
10-01-2004, 11:58
Det är väl ämnet tyramin, som ger huvudverk i rödviner? Medans tannin ska vara nyttigt? Läs mer om bakfylla. Man ska alltid dricka ett glas vatten, innan man lägger sej. Är man inte allergisk mot vissa ämnen i rödvin, så beror huvudvärken på vätskebrist. Jag slängde nyss en flaska KRAV- vin jag fått... minns inte namnet.  Var tvungen att köpa denna, fast 3 liter är mycket vin...
Skulle aldrig falla mig in att köpa lådvin!
vin, öl och cola ska köpas på flaska enligt mitt tycke. Smakar bäst.
Hannele
10-01-2004, 13:11
CITAT (Virgo @ 10-01-2004, 12:08) Skulle aldrig falla mig in att köpa lådvin!
vin, öl och cola ska köpas på flaska enligt mitt tycke. Smakar bäst. Har du smakat ens, Virgo? Båtfolk föredrar okrossbara kartonger. Mycket gott du går miste om... En del goda ölburkar innehåller en liten ventil för att ge det rätta bubblet.  Det senaste lådvinet var helt drickbart - var ju tvungna att testa vår fina blåklockehållare. Mjölk då? En annan har ju handlat lösmjök i egen kanna... Cola ska man inte köpa alls
Har faktiskt smakat på lådvin. Duger bra till att använda i matlagning. Din Vinhållare är fin. Du skulle kunna ligga ner och låta vinet droppa sakta ner i mun på dig
Eva Swahn
10-01-2004, 14:10
Dricker Wille "en stor stark" på lokal månne? Eller är det ur flaska där med?
gammelnalle
10-01-2004, 23:58
voffor är 3l alternativet dyrare än 1liters-dito?? (Castillo de Gredos,,, om jag har stafat roett tjogho!!Schåål... ..)  (nja riktigt så illa är det inte)
förmodligen för att det är 2 liter mer
CITAT (Eva Swahn @ 10-01-2004, 14:10) Dricker Wille "en stor stark" på lokal månne? Eller är det ur flaska där med? Går jag på lokal så blir det oftast flasköl. Är det en restaurang och jag ser att de även serverar mjölk i ölglas, så dricker jag ur flaskan, om jag nu tar en öl där.
gammelnalle
11-01-2004, 00:25
CITAT förmodligen för att det är 2 liter mer fast jag menade literpriset!!!
vickeva
11-01-2004, 00:31
CITAT (Hannele @ 10-01-2004, 11:58) fast 3 liter är mycket vin... :rolleyes: när boxarna kom var det någon som sa till oss: -"Det är så bra med de här lådorna, de räcker i 6 veckor" Vi köpte genast en box, inte tusan räckte den i 6 veckor. Nä då kröp sanningen fram, den HÅLLER i 6 veckor, stooor skillnad!!
gammelnalle
11-01-2004, 00:34
CITAT (vickeva @ 11-01-2004, 00:31) CITAT (Hannele @ 10-01-2004, 11:58) fast 3 liter är mycket vin...  när boxarna kom var det någon som sa till oss: -"Det är så bra med de här lådorna, de räcker i 6 veckor" Vi köpte genast en box, inte tusan räckte den i 6 veckor. Nä då kröp sanningen fram, den HÅLLER i 6 veckor, stooor skillnad!!
Har gjort samma upptäckt som du att de är väldigt odryga men det måste väl bero på förpackningen att den läcker lite hela tiden och mest på helgerna. Eller???? Eva St
Adri-Anne
11-01-2004, 06:30
Märkligt vad gott dricka är odrygt.
Hannele
11-01-2004, 11:13
CITAT (Virgo @ 11-01-2004, 00:23) Är det en restaurang och jag ser att de även serverar mjölk i ölglas, så dricker jag ur flaskan Jag som dricker mjölk ur vinglas...
För ett par veckor sedan smakade vi det ekologiska vinet "Bengt Frithiofsson Collection Nero d'Avola" (3578). Helt OK. Passade bra till pasta.
Anna
Eva Swahn
13-01-2004, 15:57
Tack för tipset!
benganz
13-01-2004, 23:31
CITAT (Hannele @ 11-01-2004, 11:13) CITAT (Virgo @ 11-01-2004, 00:23) Är det en restaurang och jag ser att de även serverar mjölk i ölglas, så dricker jag ur flaskan Jag som dricker mjölk ur vinglas...  Jag köper bara öl på burk och dricker ur burken. Då är liken lätta att ta med sig till återvinning. Öl på flaska är onödigt tungt och flaskorna är nästan lika tung att bära tillbaka tomma.
CITAT (Anna C @ 13-01-2004, 15:02) För ett par veckor sedan smakade vi det ekologiska vinet "Bengt Frithiofsson Collection Nero d'Avola" (3578). Helt OK. Passade bra till pasta.
Anna När jag läste detta kommer jag osökt att tänka på den tiden när man fick köa framför systemets diskar och barska fruntimmer spände blicken i en. Värst var det att hamna bakom nån velpotta som handlade vin 2ggr om året. "Vi ska ha en finare middag, med blabla blabla blabla, vilka viner passar till det?" Annars tycker jag enligt min smak passar alla röda italienska lantviner till pasta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|