Hej! Jag vill fråga en sak. Jag hade beställt och fått en växt, med posten. Det var ett impulsivköp. Det är 1:a gången och jag vet inte vad jag ska göra med plantan. Därför vänder jag mig till Odla.nu FORUM, som tidigare hade hjälpt mig med en akut växt problem.
Det är - Forsythia x intermedia "Freja". Jag hade hoppats att förklaringen som leverantören hade lovat i reklam skulle vara mer än "Trivs bäst i en väldränerad jord i ljust läge". Nu har jag hämtat den och den står i en liten plast kruka (ca 8cm x 7cm). Det är en liten planta på 20 cm ovanjord. Från krukan går lite helt torra rötter, medan ovanjordiska delen är inte torr, (en liten punk av mögel (?-verkade som) avlägsnade jag lätt med handen). Plantan är kvar i krukan, sedan jag hämtat den.
Skulle jag kunna få tips på vad jag kan göra (omedelbart) för att plantan ska klara sig. Den verkar vara späd.
Ska jag plantera om den så fort som möjligt i en större kruka?
Vilken jord är det bäst för den vid förta omplantering, dvs till en större kruka (ng särskilt- märke o/ affär)? Ska jorden blandas med ng mer?
Hur ofta ska växten vattnas när den är omplanterat (eventuellt - i större krukan)? Hur mycket vatten behöver den när man vattnar?
Nu har jag duschat plantan lite (med tanke på mögelpunkten). Jag satte krukan i en fat med vatten i ett rum med fönster, men längs borta från fönstret (?). Vart bör plantan stå (med tanke på ljuset)?
Kan man vattna den i den nuvarande krukan?
Hur mkt/ hur ofta? Ska man vattna genom torven eller med vatten i fatet?
Är det (fatalt) fel att ngra rötterna som kommit ut blivit torra under leveransen? Ska jag skära de med en sax?
Med tanke på att jorden ska vara "väldränerad": Jag vattnat torven också därför att de rötterna som kommit ut blev torra under leveransen. Men man ska inte göra det kanske? Eller ska man, ska man duscha hela växten, men inte så ofta kanske?
Min tanke var inte att plantera den ute än, utan först om ca två månader. Den verkar också för ömtåligt för att planteras ute nu.
Tackar för alla svar, råd o tips!