tvilling77
Jag hann inte mer än lägga ifrån mig spaden efter att ha planterat ett helt gäng med rosor så siktar jag redan på nästa rabatt! whist.gif
Vill verkligen ha Maidens blush men vilka rosor kan man samplantera med henne? Dom måste vara lite tåligare då¨denna rabatt blir på framsidan av huset där det är lite kallar och blåsigare. Fortfarande soligt dock!

Kajsa
Tycker min är lite pinnig nertill, eller naken och den växte raskt till 1.5 m. ( den frös inte ett dugg i vinter ) Alba rosorna blommar ju bara en ggn så välj en Rugosa, Portlandsros, Bourbonros som blommar hela sommaren.

Har min i en stor rabatt med klematis, pioner, riddarsporrar, rosor i en salig blandning som Roseraie de L´Hay, Sachalin, Marie Bugnet, Sweet Adeline, Alain Blanchard, Rose de Rescht, Salet mm
kerstin z5-6
De kanadensiska rosorna blommar länge,+ sällskap förstås , som perenner angel_not.gif
tvilling77
Tack för era svar! Kommer absolut att satsa på kanadensiska men jag tror nog att jag vill ha in nån pion oxå! Kanske även mme boll...hon är ju vacker! biggrin.gif
Ezereht
Du kan få min Marie om du hämtar henne eller betalar frakten wink.gif Jag e less taggmonstret.

Just nu dreglar jag på en vit pion som heter de nemeurs eller något liknande. Jag tror den skulle vara fin bland alla mina andra pioner.
tvilling77
Marie? Menar du Marie Bugnet? Är hon taggig? Hur stor är hon? Jag skulle absolut kunna ta emot henne och betala frakten! Här finns det plats för henne! bravo.gif
emmalofo
Jag är lite konservativ med att blanda färger så min Maidens Blush står med andra blekrosa rosor som Souvenir de La Malmaison (bourbonros) och Mousseline (mossros). Dom står framför och täcker Maidens B som är ganska kal nedtill, och eftersom dom båda remonterar förlänger dom blomningen rejält. Sen är dom båda gammeldags i sitt utseende så dom passar fint till en albaros. Och så lavendel runtomkring.

Jag gillar också kanada-rosor för att dom är tåliga och friska, men tycker inte riktigt dom passar ihop med dom gammeldags rosorna. Men så är jag som sagt lite konservativ smile.gif
tvilling77
CITAT (emmalofo @ 28-05-2010, 09:12) *
Jag är lite konservativ med att blanda färger så min Maidens Blush står med andra blekrosa rosor som Souvenir de La Malmaison (bourbonros) och Mousseline (mossros). Dom står framför och täcker Maidens B som är ganska kal nedtill, och eftersom dom båda remonterar förlänger dom blomningen rejält. Sen är dom båda gammeldags i sitt utseende så dom passar fint till en albaros. Och så lavendel runtomkring.

Jag gillar också kanada-rosor för att dom är tåliga och friska, men tycker inte riktigt dom passar ihop med dom gammeldags rosorna. Men så är jag som sagt lite konservativ smile.gif

Ha ha ha ja det där är ju en smaksak...vissa blandar hejvilt medan andra är mer konservativa! Jag är nog kanske nån som blandar...Lavendel gillar jag, fast den klarar sig väl inte häruppe?
Ezereht
Lavendel är si och så. Min har överlevt väldränerat och täckt i en pallkrage. Men den fungerar nog itne som marktäckare så bra (lavendel). Jag har anisisop och salvia och isop istället där jag vill ha nått "liknande".
kerstin z5-6
Lavendel går bra.men man måste ha dem i soligt söderläge, vindskyddat och göra ett speciell planterings dike-eg. svagt upphöjd grusbädd ,eller sätta i enbart sand för lavendeln om man vill ha den till rosorna -
Jag täcker dem aldrig.
De självsår sig däremot hej vilt, så jag kanske råkat hitta en tålig sort-jag sådde dessa själv för ett par år sedan
Kan samla lite frö iår om nån vill testa dem:)
Annars är ju stäppsalvian en fin ersättare för ett mer utsatt läge.Fast min Lavendel har klarat vinten bra likaså buxboms klotet..
Jag har oftast de gammaldags rosorna ihop, precis som Emma.Felicite Parmentier är en sådan som klarar vår kyliga del mkt bra.
Greta i Österbotten
Såg att du bor i zon 5 vilket motsvarar min finska zon 3.Jag har planterat lavendel på flera olika ställen i trädgården.Det ända ställe där den överlevt flera år är en upphöjd ,väldigt torr rabatt.Knappast en rabatt där rosor trivs.Du kan förstås så eller köpa nya lavendelplantor varje år.Skulle blåa violer va något , en klematis som passar att slingra runt på marken eller ettåriga sommarblommor ?
tvilling77
CITAT (Greta i Österbotten @ 28-05-2010, 18:07) *
Såg att du bor i zon 5 vilket motsvarar min finska zon 3.Jag har planterat lavendel på flera olika ställen i trädgården.Det ända ställe där den överlevt flera år är en upphöjd ,väldigt torr rabatt.Knappast en rabatt där rosor trivs.Du kan förstås så eller köpa nya lavendelplantor varje år.Skulle blåa violer va något , en klematis som passar att slingra runt på marken eller ettåriga sommarblommor ?

Hmm..ja då lär dom nog inte klara vintern där jag planterat dom iaf...får vara för i sommar så får jag sätta nåt annat sen! Blåa violer låter ju sött! Klematis har jag ingen erfarenhet av men jag trodde att man bara använde dom som klättrare mot nåt stöd?
kerstin z5-6
[attachment=50496:7jm87d1s...c9p6hu8d.jpg]

[attachment=50497:433vl3hw...lzcacpi8.jpg]

De flesta av mina rosor är planterade med diverse sällskap, till större rosor om man vill ha blått är lindelofia anchusoides fin,sandmalört kryper och är silvergrå även den passar bra
tvilling77
Oj vad vackert Kerstin!!! 000.gif
Ezereht
Jättefint biggrin.gif Är det axveronica i förgrunden på första bilden?
kerstin z5-6
Om du menar spirorna så är de vita kungsljus, de finns lite överallt hos mej smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon