Geranium
Såg en Queen of Sweden på flora Linnea förra året. Blev helt tagen. Det var nog något av det finaste jag sett. Men nu till frågan: om man är lite rädd för svartfläck och annat - skall man skaffa den då?

Hittills har jag nöjt mig med tåliga rosor, som Stanwell perpetual mfl. Vad kan ni säga om Queen of Sweden, ni som har erfarenhet av den?

Vore tacksam för svar, eftersom jag velar fram och tillbaka. Vill ha den fruktansvärt mycket. Samtidigt kan jag inte ha alltför kinkiga rosor. Zon 1.
Kajsa
Köp den, jag sprang ut och kikade på min och den frös ner i vinter förstås men är nu uppe med 4- 5 skott ca 15 cm. Har inget minne av att den är särskilt sjuk, i LÅG Rosbibeln står att den står emot svampsjukdomar bra. Klart du ska ha den i zon 1 och allt !
Den blir 1.20 hög, har haft min 3 år.

Queen of Sweden, jo den är grann, liknar pioner.
mino
Jag har inte just den men jag upplever inte att de Austinrosor jag har är så där himla kinkiga, de växer på bra i jämförelse med andra rosor jag har. Men ett alternativ om det är utseendet du gillar är Sebastian Kneipp, den är fantastiskt vacker och ska vara frisk, den står på min önskelista.
Geranium
Hej, tack för era svar. Ska kolla upp Sebastian Kneipp också, jag är rätt såld på utseendet, det stämmer bra... biggrin.gif (Jag har haft otur med en del svartfläck m.m. så det är bra med friska sorter hos mig)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon