Carro på Långslätten
27-05-2010, 20:13
Hej
Vi har 500kvm utplanerade fyllnadsmassor från väg som har stått till sig sen i fjol. Inget vatten stanna kvar i diverse pölar utan underlaget dränerar fint bort överskottet. Min fråga nu -Kan jag så gräsfrön utan att lägga ut ett tunt matjordslager? Det behöver inte bli en golfgreen men den ska kunna klippas med maskin. Vad skulle vara nackdelarna? Vad fyller matjorden för funktion. Jag tror att det skulle kunna slå rot i befintligt lager det verkar inte för hårt. Men behövs matjorden för att vattnet ska stanna kvar då mattan får fukt i framtiden?
Tack för snabba svar, alla funderingar kring detta ämne är välkomna
Caroline
Vad menar du med fyllnadsmassor?
Carro på Långslätten
27-05-2010, 21:03
Det är jordmassor som man tagit när man gjort dikena längs vägen djupare. Ganska mycket grus i men dom har lagt jorden överst.
Caroline
Du skriver att den har stått sedan i fjol. Hur ser det ut nu, är det fortfarande bara jord eller växer där en massa diverse ogräs?
När jag förra året grävde ut för växthuset så plattade grävaren ut all jorden där vi behövde jämna till marken för vi planerar att ställa en ovanpåpool där. Det tog inte lång stund innan det började växa allt möjligt där och gräver man ned sig en liten bit är där fullt med mask i jorden. Detta för mig betyder att jorden är bra - eller ok, i alla fall - och jag kommer sedan strö gräsfrön där när det inte är så mycket spring och bygge runt så som det är nu.
Om jordmassorna är en öken på växter nu så hade jag nog inte hällt ut gräsfrö där utan att toppa med något "matnyttigare".
Carro på Långslätten
28-05-2010, 13:16
Smart!
Planen är en öken förutom där jag fyllt i med lite matjord. Jag kommer behöva fylla på med matjord inser jag nog tyvärr...
kerstin z5-6
28-05-2010, 16:54
Passa på och tänk efter med, gå runt sitt på en stol, här och där...
Planera redan nu in rabatter öar av perenner buskar och träd, där gör du matjordslagret djupare, för du vill väl ha mer än gräsmatta?
Säjer en som kämpat i 15 år för att succesivt minska den gröna massan som är trädgårdens mest arbetskrävande del

)
Frida Sandman
30-05-2010, 05:23
Det går fint att så in- funkar t.o.m. på sand. Vägslänter är i princip grus och sand - och där gödslas det ordentligt i samband med sådd så kommer gräset upp. Allt går, frågan är bara vilka krav man har. Hos mamma har en slänt fyllts upp med fyllnadsmassor, inte såtts in men grönskar av gräs ändå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.