akagebeck
27-05-2010, 20:25
Hej!
Jag skulle vilja plantera några vackra, färgsprakande höstblommande perenner. Några lägre och några högre.
Vad har ni för tips?

/Anna
ingrids
27-05-2010, 20:58
Rudbeckior och röd solhatt finns i många olika färger och höjder. Höstanemoner, även de i olika färger (iofs bara nyanser av rosa och vitt) och olika höjder. Sen tar jag liksom slut just nu, zon 5 gör att jag inte riktigt tänkt på de sena höstblommande perennerna sen jag konstaterade att de inte alltid hinner blomma här.
kerstin z5-6
28-05-2010, 09:49
Finns en hel del som(även hinner blomma i höga zoner)
Sedum postmans pride [attachment=50462:sedum_po...ns_pride.jpg]
Gentiana ascleipiadea[attachment=50465:gentiana...eipiadea.jpg]
Flockel av olika slag
[attachment=50466:flockel.jpg]
Samt gula höga Coreopsis verticillata, höst öga som blommar sent i augusti och till frost
Slingerstormhatt Aconitum hemslyanum[attachment=50463:hems.jpg]
skogstroll
28-05-2010, 10:06
jag är väldigt glad över min rabatt, den blommar jämt känns det som. Har pluppat ner lite det jag tycker om och det funkade otroligt nog! Hösten är finast tycker jag. Det är en blandning av jordärtskocka (tror jag iaf det är), rudbeckior, anisört, älggräs och lite allt möjligt...
[attachment=50467:if_nen_062.jpg]
Christina i Taxinge~
28-05-2010, 15:20
'Aster' - höstaster eller oktoberaster, kan spraka rätt bra av färg på hösten!
'Alunrot' - t ex mörkbladiga 'Chocolate Ruffles' glöder i höstsolen. Finns även limegula alunrot som lyser på långt håll.
Blanda ljus- och mörkbladigt! De lyfter fram varandra.
Glöm inte ljung!
Smarterchild
28-05-2010, 18:32
solbrud!
akagebeck
03-06-2010, 21:08
Tack för så många fina tips!
Nu blir jag köpsugen! Måste ta mig till nån plantskola som har många sorter att välja på.
/Anna
Solstorm
06-06-2010, 08:58
Flox är ju färgsprakande och finns i många färger. De blommar sensommar-tidig höst. Jag ser till att ha flox nära trappan/ytterdörren där jag går ofta bara för den alldeles underbara doftens skull.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.