Stefan63
Det är inte ofta jag blir för bannad, idag kunde jag inte hålla mig.
Har en granne som klagar på allt och på alla grannar.

Vi håller på att bygga ett gemensamt plank på 10 m. Grannen har hjälpt till med 1 plint och 2 stolpar, resten har jag gjort!

Det började med att jag valt ett bredare planka än vad han tänkte använda. Det spelar ingen roll för det är inget han ser på sin sida!
Men det var fel av mig.

Sen kom jag över belysning, 4st lampor. Jag drog då elkabel bakom mina plankor och de blir överlappade med hans plankor, Han kommer endast att se ca 2cm el kabel där den går in till mina lampor, resten dolt.
Planket ska målas och så den lilla kabelbiten som sitter bakom "min planka".

Då fick jag höra idag att dom inte kan sitta ute för att min belysning stör dom, (senaste 3 åren har dom aldrig varit ute och har ingen ute plats där)

Dom sa även att jag har även satt upp el kabel i smyg när mannen var och jobbade.

Dom vill att jag tar bort den!

Jag bad dom dra åt ...

Vad gör jag?
Borde jag inte kunna göra vad jag vill på mina plankor?
Motti
Det var en petig granne ska jag säga ,är det på din sida så kan han inte säga eller tycka ett dugg,du kan ju be honom ha sin utebelysning släkt för det stör er nattsömn tex,tror inte det finns några lagar eller bestämelser på utebelysning för det kommer ju för det mesta alla till godo plus att det avskräcker inbrottstjyvar och annat löst folk.Tycker han ska vara tacksam över belysningen du satt upp rolleyes.gif Men ring till byggnadskontoret och hör efter vad som gäller ,i annat fall kan du ju då skicka ett papper över planket på hur det få vara och vad som gäller,finns alltid gnällspika i alla områden tyvär thumbdown.gif
Ralf
Om han inte är nöjd kanske du kan riva hela planket..... smile.gif
Bee
Sitter belysningen under överkanten på planket kan väl grannen inte säga något. Tänk på alla små solcellslampor man sätter upp lite varstans i trädgården numera. - Vi har flera sådana.

För övrigt låter det snyggt med lampor på planket!

Och du kan vara glad att du har gett dina grannar något att leva för. De tycks ha ett fattigt liv som stör sig på sådana småsaker.

Du kan väl ta ett kort och visa för oss?
Stefan63
Det är säkert så som Bee säger, Dom har ett händelsefattigt liv.
Det handlar om 4 lampor som pekar neråt och med en styrka på 30-40W.

Man tycker den lilla stump elkabel på ca 2cm som blir lite synlig på nära håll kan väl inte göra något. Den sitter ju på en planka jag betalt för!
Motti
Vore jag som du skulle jag för sakens skull ta reda på vad du har för rättigheter när det gäller lampor ute,men mig veteligen så finns inga sådana om man nu inte riktat en hundrawatts lampa in rätt mot grannen ,vi har åtta upps and downs lampor på vårt hus plus fyra pållare ner mot sjön och alla här tycker det är snyggt och jätte bra att vi lyser upp här !ja som någon skrev de har väl ett fattigt liv dina grannar så något måste de jaga upp sig över och just nu är det dina lampor tydligen.
mamamaggan
Men Stefan , bor du i samma bondhåla som jag ?!

Herregud, stackars grannar som inte har större problem än så att bråka om.

Säger som flera andra , kolla vad du har rätt att ha . Sedan kan du med största sannolikhet säkert be dem dra plösen över sig och knyta till !
Aqvakul
Det är lätt att vara efterklok. Men man ska aldrig bygga något gemensamt med en granne, om man inte är väldigt goda vänner. T.o.m. det kan gå över styr eller så kan trevliga grannen ersättas av en mardröm.

Som läget är nu så försök att ta ett lugnt och förutsättningslöst snack med dina grannar för att försöka lösa problemet. Försök bortse från alla deras dumheter och blicka framåt. Kommer ni inte till ett samförstånd så återstår väl bara att riva planket och ev. ersätta det med ett eget, på egen mark.
PeterDeleter
"You should never argue with idiots because they will just drag you down to their level....then beat you with experience"

coolgleam.gif
skogstroll
tänk att just grannrelationer ska vara så känsliga och att folk sitter o snackar skit om andra grannar om löjliga saker.... har väldigt svårt att tro att du skulle gjort nåt fel, nedåtriktade lampor på 30-40w som knappt grannen ser... har de allvarlig pms?
blomkronan
Det är ju märkligt vad folk kan reta sig på!!
Om det nu är en "sån" granne är det väll BRA att ni sätter upp ett plank...
Men för grannfridens skull... skulle jag bjuda in dom på en kopp kaffe och diskuterat saken så den blir utredd.
Redd ut detta nu, så han inte hittar fler grejer i framtiden som han retar sig på... oftast med såna människor blir det bara värre om man inte gör något åt det...

Lycka till
skogstroll
jag skulle gå över med en liten petunia eller nåt och ett milt leende på läpparna.... då skulle de nog känna sig korkade... smile.gif
vitavargen
Det önskvärda är att även din granne var registrerade här. Då kunde andra medlemmars ord ändra i situationen om den hade någon lösning.

Ibland finns inga lösningar(utifrån) på sådana konflikter beroende på varför/hur de uppstår.

Lycka till!
Blomfrun
CITAT (Bee @ 27-05-2010, 21:50) *
Sitter belysningen under överkanten på planket kan väl grannen inte säga något. Tänk på alla små solcellslampor man sätter upp lite varstans i trädgården numera. - Vi har flera sådana.

För övrigt låter det snyggt med lampor på planket!

Och du kan vara glad att du har gett dina grannar något att leva för. De tycks ha ett fattigt liv som stör sig på sådana småsaker.

Du kan väl ta ett kort och visa för oss?

Visst är det underbart med grannar som inte har ett eget liv! Jag har märkt att det bästa är att ignorera dom det retar mest.
netaave
Är så himla glad att jag inte har nån större kontakt med grannarna då jag läser sånt här. Har medvetet hållt dom kort men inte varit otrevlig.

Jag tycker du ska köra på och inte bry dig, kollade lite nu och en belysning som finns på din sida har du all rätt att sätta upp.
mojan
Jag är så glad att jag har bra grannar. smile.gif

Försök att ta det varligt, det kan bli förfärligt otrevligt att vara ovän med sin granne.
(Men jag håller med om att de låter "besvärliga.")
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon