bengtake
Idag upptäckte jag att något djur ätit upp 8 av mina tomatplantor inne i växthuset.
Plantorna var avgnagda alldeles i markytan och inga bladrester fanns kvar.
Det hela måste ha skett under natten eller idag för dom fanns kvar vid vattningen i går kväll.
Dörren till växthuset hade varit stängd så någon hare, kanin eller rådjur kan inte vara förövaren. Kan det vara råttor och hur hindrar man dem i så fall?. Eftersom det finns 30 plantor till att äta ( ingen av dessa är än rörda) så kanske jag kan få något råd. Det konstiga var att gurkplantorna som stod bredvid var orörda. Naturligtvis syntes inga spår-
Kan det vara mördarsniglar som kommit till Hudiksvall????
PeterDeleter
Myror?

Jag hade exakt samma sak förra året. Grävde lite runt/under tomatplantorna och upptäckte små grönaktiga myror. Vattnade med Myrr och dom försvann. Tomatplantorna som var skadade satte jag i vatten så dom fick nya rötter och planterade ut sen igen.
rosita
Mördarsniglar äter snabbt, men jag är inte säker på om de gillar tomatplantor. Det har aldrig hänt nos mig, även om jag har sett att de gärna ger sig på själva tomaterna. Men för några år sedan planterade jag ut paprikaplantor på friland och nästa morgon stod det bara kvar 6 stumpar! ranting.gif

Det kan ju inte vara särskilt roligt att ha dem i växthuset! nono.gif
skogstroll
jag hade en liten mus i växthuset för två somrar sen fast den åt "bara" på tomaterna.... en annan gång hörde jag ett högt knaprande när jag satt och lurade i stolen i växthuset och då satt det en fläskig vårtbitare och glufsade i sig pumpablad giggle.gif
vips
Brukar alltid leta sig in några trädgårdssnäckor i växthuset, man får leta lite i skrymslen och vrår. Förra året fick jag tom in ett par mördarsniglar som låg och tryckte under en kruka på dagen. Men man brukar se spåren av slem på växterna om det är sniglar...

/magnus
bengtake
För en stund sedan var jag till växthuset och fann då ett hål i raabatten och där var nu ytterligare en planta på väg ner att försvinna. Har nu laddat upp med råttfällor runt hålet så att musen eller råttan eller vad det är skall fastna. Gör jag inget försvinner väl samtliga plantor på nån dag för idag har ytterligare två plantor bara gått upp i rök...
Sussi_70_
Hur gick det? Fick du fast plant tjyven och vem var det?? Nyfiken...
Crazy4Flowers
Det är nog sork eller råttor. En som jag känner råkade ut för samma satte råttfälla och fick tag på tjuven.
bengtake
Javisst det är till 100 % sorkar. Har inte lyckats få något i fällorna jag placerade runt sorkhålen men minst en av dom fick nog bra skador för det blev blodvite. Det hann försvinna minst 12 plantor innan jag hittade motåtgärder. Jag köpte på Clas Ohlsson en elektrisk musskrämma som jag placerat i växthuset. Den skall täcka ca 25 m3. Sen den kom dit har jag inte sett några nya hål och dom nya plantorna jag planterade har än så länge fått vara kvar. Vet nu inte hur länge jag skall måsta ha den påkopplad för risken är att dom kommer tillbaka

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon