Full version: Schersmin
Anma
Vi har köpt några smultronschersmin och vanliga schersmin som planterades för en vecka sen. Ska jag klippa ner dem något eller kommer de att buska till sig ordentligt ändå? smultronschersminen är väldigt välgrenad men inte så hög medan den vanliga har 7-10 långa slanor per buske. Vad tror ni?
Brukar inte klippa ner nåt på nya buskar men kom att tänka på detta då min nyplanterade norska brudspirea blev överkörd av en skogsmaskin och fick bara några stumpar var men som nu är jättetät och fin ett par år senare.
HelenJ
Nyplanterade buskar behöver mycket grönmassa för att snabbt etablera sitt rotsystem. Därför rekommenderar inte jag beskärning förrän år 2. Men vill du putsa lite eller ta någon enstaka gren går det förstås bra.
Sedan kan du ta några grenar (ca 10 cm över marken) varje år på buskarna, så kommer de att bli täta och fina.

Edit: tillägg
Aqvakul
Vänta med att beskära, men vattna rejält varje vecka.
Anma
Ok, då var det ju tur att min påkörda brudspirea klarade sig så bra. Jag struntar i att beskära då. Tack för svar!
Ezereht
Brudspireor är nog tuffare än schersminer. De som står vid universitetet (brudspirea) brukar dom klippa ca 2dm nån gång ibland (vart 3:e år eller vart 5:e?) och då blir dom fina. Men Schersmin har jag inte hört att man klipper så. Jag tror som hon som skrev ovan passar schersmin bättre. Står i min beskärningsbok: ta bort 1/3 av de äldre grenarna vid föryngring. unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon