Ann i Göteborg
28-05-2010, 08:25
Jag önskar ett olivträd men vet redan nu att jag kommer att glömma ta för vintern eller bädda in i bubbelplast...
Ett silverpäron istället kanske?
Önskar att det skall bli ca 3m högt och brett. Bör jag välja 'pendula' eller inte? Vilken stamhöjd eller ympad ända nerifrån? Hur beskära för att få till oliv-looken?
Hoppas ni har några bra idéer!
Alexander-VG-zon3
28-05-2010, 09:46
silverpäron eller någon silvrig/vit pil borde funka.
välj en stam höjd på 100-200cm. silverpäron brukar vara toppympade har jag för mig.
om du ska välja pendula eller inte vet jag inte, det får du välj själv bestämma.
olivträd ser ju lite annorlunda ut beroende på hur dom växer och hur dom beskärs och var dom växer.
det finns ju dom som är små/breda och knottriga med lite skadade och vridna stammar och en hårt beskuren krona med många veka långskott dessa är oftast väldigt gamla. sedan finns det dom som fått växa som träd fritt och dom blir högre och får mer som en rejäl krona. sedan finns det ju den andra typen med en hög och smal stam med en liten fin välklippt krona sådana som vi kan hitta här. du får googla på bilder och ''härma''. silverpäron kan man beskära under JAS (juli-aug-sept).