till att börja med så plockade jag ut mina frösådder och ställde i ett mini växthus (med stålställning och genomskinlig plast över) på altanen för ungefär 1 vecka sedan eller så. altanen är uphöjd från marken ca 60 cm och växthuset står mellan ytter dörren och kanten kan man säga å precis där vi har trappen som går upp på altanen. en kväll glmde jag stänga igen växthuset och morgonen därpå så va hälften av mina så stolta tagetes UPPÄTNA, och döm av min förvåning när ja fick se att pantorna med blomman för dagen som står i andra sidan av altanen precis in efterhuset oxå va uppätna och av ätna. Sork eller fågel tänkte jag helt sonika (för sorkarna lever halvt j*velen här hos oss just nu) så ja stängde växthuset i fortsättningen och flyttade upp dom andra. och har bara haft öppet på dagarna i växthuset. men öven på dan om vi inte är hemma är de någon som äter på mina resterande tagetes *morrar* (men bara dom på nedersta hyllan)
Å nu har dom gått på rabatterna med vad de nu är för något. köpte 2 plantor sibirisk vallmo med massor av knoppar i måndags som ja planterade i en rabatt in efter huset. morgonen därpå hade en slagit ut så min kille ropade på migatt komma å titta men vad får jag se??? vist blommar en knopp men vart tog resten vägen då??? BORTA.... UPPÄTNA ååå vad ledsen jag blev.(och tänkte då hare för hela plantan va i princip borta) så igår när ja kom hem anlade ja ett 50 cm högt staket runtom. Och flyttade även dit två andra perenner som inte verkade trivas i sin andra rabatt (vilken är helt oskyddad mitt på gräsmattan) men vad får ja se nu på morgonen??? UPPÄTNA trots staketet. så nu tänker jag rådjur ... eller kan de va nån sork som kryper upp från under huset eller något?
hoppas verkligen något kan hjälpa mig med mitt pussel... för bitarna passar inte riktigt i min hjärna. grna tips om vad ja ska göra oxå utan att hägna in hela trädgården för de fungerar inte här tyvärr