linda84
har något som tuggar på mina blommor. Jag har flyttat in hos min pojkvän i ett hus på landet. gjort i ordning flera av hans rabatter och även anlagt några nya. men nu är det inte roligt längre sad.gif för någon äter upp det jag planterar i dessa rabatter.

till att börja med så plockade jag ut mina frösådder och ställde i ett mini växthus (med stålställning och genomskinlig plast över) på altanen för ungefär 1 vecka sedan eller så. altanen är uphöjd från marken ca 60 cm och växthuset står mellan ytter dörren och kanten kan man säga å precis där vi har trappen som går upp på altanen. en kväll glmde jag stänga igen växthuset och morgonen därpå så va hälften av mina så stolta tagetes UPPÄTNA, och döm av min förvåning när ja fick se att pantorna med blomman för dagen som står i andra sidan av altanen precis in efterhuset oxå va uppätna och av ätna. Sork eller fågel tänkte jag helt sonika (för sorkarna lever halvt j*velen här hos oss just nu) så ja stängde växthuset i fortsättningen och flyttade upp dom andra. och har bara haft öppet på dagarna i växthuset. men öven på dan om vi inte är hemma är de någon som äter på mina resterande tagetes *morrar* (men bara dom på nedersta hyllan)

Å nu har dom gått på rabatterna med vad de nu är för något. köpte 2 plantor sibirisk vallmo med massor av knoppar i måndags som ja planterade i en rabatt in efter huset. morgonen därpå hade en slagit ut så min kille ropade på migatt komma å titta men vad får jag se??? vist blommar en knopp men vart tog resten vägen då??? BORTA.... UPPÄTNA ååå vad ledsen jag blev.(och tänkte då hare för hela plantan va i princip borta) så igår när ja kom hem anlade ja ett 50 cm högt staket runtom. Och flyttade även dit två andra perenner som inte verkade trivas i sin andra rabatt (vilken är helt oskyddad mitt på gräsmattan) men vad får ja se nu på morgonen??? UPPÄTNA trots staketet. så nu tänker jag rådjur ... eller kan de va nån sork som kryper upp från under huset eller något?

hoppas verkligen något kan hjälpa mig med mitt pussel... för bitarna passar inte riktigt i min hjärna. grna tips om vad ja ska göra oxå utan att hägna in hela trädgården för de fungerar inte här tyvärr sad.gif
Aqvakul
Hett tips: Rådjur...
linda84
CITAT (Aqvakul @ 28-05-2010, 08:42) *
Hett tips: Rådjur...

mmm dessvärre är ja rädd att du har rätt... vad jagar man bäst iväg dom med då tro? jag tycker ändå om dom ju sad.gif å tycker att dom faktiskt får vara i min trädgård bara dom inte äter min blommor *morr*. vill inte göra dom illa... framför allt inte nu när dom har sina ungar

å det förvånar mig så att dom verkar kliva upp på altanen ohmy.gif
Mollis
Jag blev mäkta förvånad en morgon när jag hade en älg på altanen unsure.gif Rådjuren kliver in på mina trädäck runt huset också och äter i krukorna, bara däcket som har en trappa upp får vara ifred.
linda84
CITAT (Mollis @ 28-05-2010, 08:57) *
Jag blev mäkta förvånad en morgon när jag hade en älg på altanen unsure.gif Rådjuren kliver in på mina trädäck runt huset också och äter i krukorna, bara däcket som har en trappa upp får vara ifred.

jadom kan verkligen konststycket med att förvåna en... de är ju bara det att min altan är ju en liten trappa upp... men men ja får nog vänja mig vid tanken att dom äterm ina blommor sad.gif. Min kille har dock aldrig haft problem med dom förut trots tagetes i blomkrukor å dylikt. dom verkar ha flyttat hit med mig på nåt sätt
Mollis
CITAT (linda84 @ 28-05-2010, 10:04) *
jadom kan verkligen konststycket med att förvåna en... de är ju bara det att min altan är ju en liten trappa upp... men men ja får nog vänja mig vid tanken att dom äterm ina blommor sad.gif. Min kille har dock aldrig haft problem med dom förut trots tagetes i blomkrukor å dylikt. dom verkar ha flyttat hit med mig på nåt sätt

Kanske trappan är för kort eller så är det du som är rådjursmagnet helt enkelt wink.gif Kanske du kan sätta för en planka eller nåt på nätterna, det borde hindra dom, om inte annat så hör du kanske när plankan ramlar ner och hinner se om det verkligen är rådjur.
linda84
CITAT (Mollis @ 28-05-2010, 09:13) *
Kanske trappan är för kort eller så är det du som är rådjursmagnet helt enkelt wink.gif Kanske du kan sätta för en planka eller nåt på nätterna, det borde hindra dom, om inte annat så hör du kanske när plankan ramlar ner och hinner se om det verkligen är rådjur.

ja jag är nog rådjursmagnet helt enkelt wink.gif. jag får sätta upp en åtelkamera som jägarna har tror ja å se så det verkligen är rådjur. vill ju inte skylla på någon oskyldig wink.gif.
Bassam
Hej
Man kan spreja sina växter med stark paprika så om de kommer och smaka, de ska inte komma igen.
H:Bassam
linda84
Tack de va ett enkelt tips smile.gif
mamamaggan
Mitt standardtips som funkar hos mig : sätt vitlök i kanten av dina odlingar . Får ha mitt ifred sedan jag började göra det.
Tottes matte
CITAT (mamamaggan @ 29-05-2010, 18:19) *
Mitt standardtips som funkar hos mig : sätt vitlök i kanten av dina odlingar . Får ha mitt ifred sedan jag började göra det.

Hej mamamaggan, .... confused.gif en undring bara, man använder vitlök också för att mota spöken så vad gäller det? Kolla även det. fr Tottes matte
mamamaggan
CITAT (Tottes matte @ 29-05-2010, 18:22) *
Hej mamamaggan, .... confused.gif en undring bara, man använder vitlök också för att mota spöken så vad gäller det? Kolla även det. fr Tottes matte

Vet inte riktigt hur jag ska tolka ditt inlägg men tror att jag bestämmer mig för att du inte vill vara spydig .

Nej vi har inga spöken nu men å andra sidan hade vi inte det förut heller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon