Full version: Torrt olivträd...
skogstroll
det kommer ju inte som nån överraskning för mig, men olivträdet som sett fint ut under huset hela vintern bara tok-lessnade när den fick komma ut.... nu är det bara en stam med lite torra pinnar kvar.... -cry-.gif kan man rädda det?
Alexander-VG-zon3
har du avhärdat det ordenligt ? har det varit vårfrost ?

har du kollat efter ohyra ?

det kan ju vara ''dålig vinterförvaring' som visas nu. som för kallt, för torrt jord, för mörkt.

det du kan göra är att vattna den rätt och ta det lugnt med den. ge den inte så mycket näring och vänta om den skjuter nya skott. lever grenarna kommer det också nya skott.
kentbra
Samma händer mig varje år. Så fort jag flyttar ut dem så tappar de bladen. T>rots 8 - 10 plus nattetid.
Bryter man en kvist så ser man att det är liv i plantan.
Det tar väl ett par veckor så är de gröna igen.
I år väntade jag länge på att flytta ut dem. Mest för att se om de behöll bladen.
De han till och med börja blomma inne, innan de åkte ut.
Samma igen på de flesta.
Har totaltr 18 Olivträd. Cirka hälften har inte ett blad, en fjärdedel har några blad kvar och en fjärdedel har hälften av bladen kvar.
Men jag är övertygad att vid midsommar är de gröna igen. Så ge inte upp.

Någon annan som har liknande erfarenheter.

Kent
skogstroll
jag får hoppas att den tar sig.... den var jättefin ända tills jag tog ut den ur vinterförrådet men sen så var det bara torrt suck... nu står den där med en stam och nåra torra pinnar sad.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (kentbra @ 28-05-2010, 16:27) *
Samma händer mig varje år. Så fort jag flyttar ut dem så tappar de bladen. T>rots 8 - 10 plus nattetid.
Bryter man en kvist så ser man att det är liv i plantan.
Det tar väl ett par veckor så är de gröna igen.
I år väntade jag länge på att flytta ut dem. Mest för att se om de behöll bladen.
De han till och med börja blomma inne, innan de åkte ut.
Samma igen på de flesta.
Har totaltr 18 Olivträd. Cirka hälften har inte ett blad, en fjärdedel har några blad kvar och en fjärdedel har hälften av bladen kvar.
Men jag är övertygad att vid midsommar är de gröna igen. Så ge inte upp.

Någon annan som har liknande erfarenheter.

Kent

då gäller samma frågor till dig, har du avhärdat det ordenligt ?

har du övervintrat det rätt ?

ibland är det skador under vintern som visar sig till våren-försommaren. eller är det väderskador av att man inte avhärdat dom ordenligt. beroende på hur man övervintrat dom så kan dom vara väldigt känsliga för blåst, kalla vårnätter, sol. solskador kan visa sig på bara några timmar och på två dagar är nästan alla blad bruna och brända och dessa fälls såklart.
skogstroll
jag har bergis gjort helt fel... ställde den ute på altan (skuggigt, skyddat och lite lagom varmt), tog in den på nätter och höll på fram och tillbaka. Nåt måste hänt... löven var inte brända bara torra och trilla av
Bassam
Hej
Det är bättre om man vänta lite före att flytta dem ut special den här året.

Obs
Jag tycker att den här miljö skada.

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon