Full version: Fönsteröppnare
sirugo
De helautomatiska fönsteröppnarna (med substans som utvidgas i kolv) verkar trevliga men ganska dyra.
Frågan är ju hur länge en kolv lever innan den måste ersättas med ny.
Någon som vet/har erfarenhet?
Hittar inget om detta på nätet.
erikiland
Har också en fråga ang. aut fönsteröppnare. Är det värt att lägga till pengar för att köpa de lite dyrare tex Bayliss som man inte behöver ta in på vintern?
Virgo
rekomderar de dyrare om man inte vill montera ner de billiga som inte klarar köldgrader.

Annars så kan man installera elektroniska med steppmotorer.
Och då kan man även styra fläktar som blåser in luft och blåser ut varmluft.
kerstin z5-6
Kan bara upplysa om att de billiga klarar ner till -30, i 5 år utan att frysa sönder ...
Virgo
Det finns alltså billiga som klarar - 30?!
Vilken sort och kostar?
kerstin z5-6
Det är inga speciella utan willab vanliga som EJ ska tåla frost -pa ha smile.gif säjer glömska jag smile.gif har aldrig tagit in dem , nu efter 5 år så anser jag att de är testade:)
30 minus är det varje vinter här i veckor ..
Åsa, mälardalen zon 2
Har också en kolv ute i öppnaren som man egentligen ska ta in men den är så jäkla svår att sätta dit att den får sitta kvar på vintern och den har klarat flera vintrar (Willabs billigaste, tror jag betalade 195kr). Fast om jag skulle köpa en öppnare idag så skulle jag nog satsa lite mer pengar på en öppnare och få en öppnare som Bayliss den verkar rejälare. Jag minns hur omöjligt jag tyckte det var att få fast kolven i den billiga öppnaren första gången, hålet är litet och sprinten ganska liten den med och det är svårt att se vad man gör. Fryser min kolv sönder något år tänker jag skaffa en öppnare som Bayliss, köpa en ny kolv verkar inte lönsamt det kostar nästan lika mycket som att köpa en ny öppnare.
sirugo
Tack för alla svar men är det ingen som vet hur länge en kolv bör hålla om det nu INTE är minusgrader i växthuset?
Står det inte i nå'n manual eller så?
Virgo
kan nog hålla hur länge som helst, såvida inte packningarna torkar och eller den blir otät.
kerstin z5-6
har idag kollat med en återförsäljare av fönsteröppnare
De tål hur mycket minusgrader som helst! Problemet uppkommer om man skruvar fast dem på hösten som en del proffsodlare gör -så att de INTE kan öppna -gasen eller vaxet i dem utvidgas när det blir varmt i växthuset -kan inte luckan öppnas då så går kolven sönder -men kyla tål de hur mkt som helst
i övrigt har jag en bekant som haft samma öppnare i 15 år-så man måste väl säga att de håller ganska bra smile.gif smile.gif smile.gif
sirugo
OK!

Då verkar det vara värt att investera i dem!
Tack för alla svar.
renate
Det där var bra att veta,jag har också Willabs billigaste fönsteröppnare,skruver av dem på hösten och har ett hel....ke på våren att får dit dem igen.Nästa höst får de sitter kvar.Så bra det är med detta forum alltid lär man sig något nytt. rolleyes.gif tongue.gif
Mvh.Renate
kerstin z5-6
Kom bara ihåg att inte låsa dem smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon