Full version: Bönor
asali
Vet någon om man kan blanda olika bönor hur som helst när man planterar el ska man hålla isär dem?

Kan man blanda olika gurksorter, olika majs och olika tomater också?

Förr odlade jag på som jag ville men ju mer man läser destu svårare blir de smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Man kan blanda bönsorter som är ungefär lika höga ex. störbönorna för sig och buskbönorna för sig. Jag brukar ha olika färger på bönorna så jag ser ändå skillnad det är ju ganska stor skillnad i färgen på störpurpurbönor och störvaxbönor.

Det går bra att ha flera olika tomatsorter ihop.

Vissa gurksorter som enbart har honblommor ska INTE paras ihop med sorter som har hanblommor då kan man få oätliga frögurkor. Det brukar ofta stå på fröpåsen/i frökatalogen ifall det är sort som ej kan paras ihop med annan.

Även när det gäller vissa majssorter ex. moderna extra söta sockermajssorter så kan de få smakförsämring ifall de korspollinerar sig med annan sort men det brukar stå på påsen/i frökatalogen.
Bassam
Hej

. Om man blanda många sorter naturligavis ska få konstigt frö.
H:Bassam
BeaW
Om du ska fröodla så kan det vara bra att hålla ett visst avstånd mellan sorterna, typ att dom växer i olika delar av trädgårdslandet, annars spelar det inte någon roll för både bönor, ärtor och tomater vars blommor är tvåkönade.
Alla sorters gurka, squash och pumpa är enkönade blommor och behöver varandra. (alltså två blommor av olika sort)
Så länge du inte odlar F1 spelar det inte någon roll för frukten om du sätter dom brevid varandra.
Ska du fröodla gurkväxter är det en bra ide att antingen bara odla en sort, annars måste man knyta påsar runt honblommorna och pollinera själv. Dom pussas hejvilt annars smiley_small_hug.gif
Men majs är som sagt tydligen väldigt viktigt för själva frukten att man inte blandar dem, har för mig att nånstans stod det att det bör vara 100 meter mellan sorterna (?) .... minns inte, odlar sällan majs... tungt i detta klimat.... coolgleam.gif
asali
Oj oj, jag ser nog ingen skillnad på han o hon-blommor är jag rädd, jag odlade gurka för några år sedan och fick fina gurkor och de var tre plantor av samma sort.
Vad händer om en gurkplanta o en squashplanta kommer ihop?
Och majsen, om 100 m gäller mellan olika sorter så är jag lurad för så stor tomt har jag inte smile.gif, jag testar o ser vad som händer för jag vill gärna ha både sorterna.
Tack för alla svar.
Åsa, mälardalen zon 2
Det står på gurkfröpåsen ifall det är en sort med bara honblommor + du märker det på priset för fröerna brukar vara svindyra.

Det händer ingenting ifall du har gurka och squash ihop eftersom de inte kan korspollinera varann.

Hos gurkfamiljen (dit även squash och pumpa hör) så brukar det finnas han och honblommor, honblommorna har en liten frukt bakom blomman det har inte hanblomman.

Det med 100m för majsen brukar gälla många moderna hybrider men inte för all majs så står det inget på fröpåsen så är det troligtvis någon äldre sort som inte är lika känslig.
asali
Tack för svaret Åsa, nu är jag lite klokare smile.gif
BeaW
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 30-05-2010, 22:26) *
Det händer ingenting ifall du har gurka och squash ihop eftersom de inte kan korspollinera varann.

Eh... Åsa, om man ska fröodla så korsar dom sig med varandra om jag har förstått rätt. Alla Cucurbitaceae är korsblommiga, men om jag alltså odlar en sorts pumpa och en sorts gurka så behöver jag alltså inte "skydda" pollineringen?
Åsa, mälardalen zon 2
Det är en skröna att gurka melon, melon, pumpa, squash korspollinerar sig hejvilt utanför sin egen art och ger upphov till korsningar ifall man ska fröså, så tyvärr man får inga melongurkor och liknande ifall man odlar gurka och melon ihop och skördar eget frö. För att det ska kunna ske en korspollinering måste de oftast höra till samma art (finns några enstaka undantag) det räcker inte att de är släkt, och gurka och pumpa är inte ens släkt. Det finns dock sommarsquash som kan korsa sig med några arter pumpa trots att de inte hör till samma art. Inom samma art odlar vi ofta olika sorter ex. om man odlar flera sorters sommarsquash/zucchini så kan de korsa sig med varann (många är även F1 hybrider = ej fröäkta)

Runåbergs fröodlingsråd för gurkväxterna

FRÖODLING: Sommarsquash, liksom pumpa, C pepo, kan korsa sig med C. mixta och C. moschata. Gurkan och dess släktingar är korsbefruktande, men korsar sig bara inom sin egen art med några få undantag i squashsläktet. Så det går inte att få någon melongurka el. kalebassquash. För att hindra korsningar i odlingar med flera sorter, kan både han- och honblommorna knytas över strax innan de slår ut. Med papperspåsar, eller ännu hellre påsar gjorda av fiberduk. Också gummiband och tejp kan användas för att hindra blomman att öppna sig. Gör befruktningen på förmiddagen då det torkat upp. Då är fruktbarheten bäst. Bryt av hanblomman och dra tillbaka kronbladen. Ta bort påsen från honblomman och gnid försiktigt pollen på pistillens märke. Helst på en annan planta av samma sort. Förslut påsen med en gång, innan någon humla hinner dit. Efter 4-5 dagar är blomman inte fruktbar längre och påsen kan tas bort och frukten märkas med ett snöre runt stjälken. Ju längre frukten får sitta kvar och mogna, desto bättre frö. Efter skörden är det bra om den får eftermogna inomhus. Men har frosten skadat frukten, håller den inte länge i värmen. Fröna är som tur är oftast helt oskadda. Dela frukten och gröp ur fröna. Skölj dem rena och torka dem ordentligt med en gång. Främst gurkfrön är lättare att rensa från pulpan om frömassan blandas med vatten och alltsammans får jäsa några dagar. Rör om då och då. Dåliga frön flyter och är lätta att hälla bort. De fina, tyngre fröna tvättas och torkas. Gärna med en hårtork eller fläkt utan värme.

BeaW
Prisa gud! naughty.gif Här kommer skatteåterbäringen. Alltså, har fröna från Atlantic Gigant (odlad i fjol) endast gener från EVENTUELLT spagettipumpa - och det kan jag leva med.
Jag var övertygad om att jag skulle få ett mellanting mellan Yellow Crookneck, Zucchini, spagettipumpa och nån släng av slanggurka!! Och hur det skulle se ut........!

Tack snälla, jag gillar när jag kan ställa dumma frågor och få bra svar! thanks.gif

Jag har gått omkring och trott att dom är som aklejor typ... =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon