malcolm
28-05-2010, 16:04
När mina barn växte ur sandlådan på tomten tänkte jag först ta bort den eftersom sanden var slut och de hade blivit för stora för liknande lekar. Kom på att man kunde fylla den med jord och använda den som rabatt eller ett litet trädgårdsland. Det ena gav det andra och till sist byggde jag ett litet hus över alltsammans som jag klädde med sk. växthusplast. Det mesta av virket kom från kasserade lastpallar från jobbet som jag målade med vit fönsterfärg och det blev riktigt lyckat. Golvytan är bara 120x120 cm och hela bygget påminner lite om en vaktkur men det är full ståhöjd därinne eftersom man kliver ner i växthuset då sandlådan är nedgrävd i marken. Delade av ytan så det blev 40 cm breda odlingsbänkar på var sida och en längst in och därmed blev det en lika bred "gång" i mitten där man kan stå, på sidoväggarna gjorde jag löstagbara hyllor där man kan ställa ut lådor med plantor om våren/försommaren för att härda dem. Växthuset är som sagt pyttelitet men det fungerar och man kan hissa upp/ta bort nockplåten för att vädra om det blir för varmt där inne, tyvärr försvann alla bilderna på bygget i samband med att min gamla digitalkamera gick sönder men jag skall ta nya och presentera här så fort jag kommit igång med mina odlingar i miniväxthuset. Man får plats med 2/3 tomatplantor på ena sidan och en rakt fram och på den andra sidan brukar jag odla spansk peppar eller paprika.
smart idé!
Jag gillar när man kan återanvända saker och utnyttja det man redan har!
Hatten av för dig!
Nillan77
29-05-2010, 22:16
Jag skulle gärna se en bild....
malcolm
29-05-2010, 23:11
Bild(er) kommer men jag måste hitta sladden till min kamera först.
malcolm
03-06-2010, 18:33
Beställde en ny sladd på internet men den passar inte...
Platinum
03-06-2010, 19:17
CITAT (malcolm @ 03-06-2010, 19:33)

Beställde en ny sladd på internet men den passar inte...

Tråkigt, kolla på Kjell& Co om deras
universalsladd kan vara något.
Hade varit roligt att se.