SWE_Monstro
28-05-2010, 16:36
Hejsan alla...
Har en idé om att vår ena uteplats ska ha lite florida/exotisk känsla, just nu har vi bl.a. en del gräs och några kannor.
Men jag är på jakt efter fler växter som skall stå mot en låg mur, ca 50cm hög på solsidan. jag vill inte att de blir för höga utan en 60-80 cm är max. Gärna några storbladade, täta växter...
Någon som har något tips!?
kentbra
28-05-2010, 18:07
Varför inte några Hibiscusar och någon Plumeria, till detta kanske en ökenros som bryter av.
Har själv satsat hårt på att få lite exotiskt i trädgården.
Massor med Olivträd, Bananer,Plumeria som slåss med de mer vanliga Batatan och Ricin plantorna.
Lägg till detta att Hoyor nu står ute i tält och snart ska ut i skuggan av fruktträden.
Sedan alöla varianter av Ökenrosor och Plumeria som skjuter blad och knoppar bara solen tittar fram.
I sommar ska det bli som att sitta i Thailand fast här hemma.
Kent
Alexander-VG-zon3
28-05-2010, 18:29
här är några tips
Colocasia, calla, ormbunkar, agapanthus, trädtomat, citrus, ananas, gunnera, arisaema, kaladium, dvärgpalm, väderkvarnspalm, kanariedadel, kroton, kottepalm, avokado, parasollsäv, eucomis, ficusar, jakaranda, passiflora, palettblad, sauromatum, strelitzia, syngonium, bägarranka.
är är några som nog kan ge lite ''florida''känsla. alla växter måste avhärdas först på våren-försommaren så att dom inte bränns i solen eller skadas av kyla, blåst. då många av dessa vill ha det varmt. dock vill andra ha det lite svalare speciellt på vintern och andra övervintras torrt som knölar. du får googla och läsa om skötsel för de olika växterna. eller fråga igen här. men dom går att ha ute efter att dom då blivit avhärdade och vant sig vid att vara ute.
SWE_Monstro
28-05-2010, 20:06
Fantastisk respons som vanligt...

)
tackar ödmjukast för alla tips, en del av namnen känner jag igen och har, men några var nya, superroligt...
Känner någon till någon växt som skulle funka året om? som även kan se lite trevlig ut på vinterhalvåret? kanske någon hosta variant eller liknande!?
kan ju tillägga att vi bor i södra skåne, bara någon mil från kusten, så klimatet är ganska ok...
//Calle
Alexander-VG-zon3
28-05-2010, 22:57
perenner
frilandsyucca, härdiga ormbunkar, kalmus, alströmeria (täck), parasollblad (skugga och fukt), jättestäpplilja (måste stå torrt på vintern täck ev mot regn), fackellilja, Ligularia, vippvallmo (ogräs varning), Gunnera (täck rejält inför vintern), agapanthus (täck), kobralilja, trillium (halvskugga-skugga), tremastarblomma.
hostor är inte riktigt min favo-växt. men såklart finns det varianter av den som har väldigt storablad.
SWE_Monstro
29-05-2010, 06:26
Fantastiskt..
Nu har jag fått alla tips jag behöver, ska fundera lite mer o läsa på, men det blir nog några yucca (visste inte att det finns för friland) säkert ett gäng fackelliljor..
sen måste man ju ha något i alla krukor också, men de kan man ju ta in över vintern lättare....
tack än en gång för alla tips....
Alexander-VG-zon3
29-05-2010, 09:10
yucca filamentosa (och hybrider med den) är ganska vanlig och sverige och tål en hel del kyla.
odlas i väldräneradjord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.