Full version: Beskära syrenräd?
Peztis
mJag har två syrenträd som sjag tycker väldigt nycket om men de börjar se lite halvdana ut samt att framförallt ett av dem börjar bli så stort så de skymmer sjöutsikten som vi faktiskt har.

Kan man beskära dem rätt kraftigt men med bibehållet växtsätt? De är säkert en 15-20 år gamla (om inte mer) och jag har aldrig beskurit dem under de 11 år vi bott här.

De skjuter dessutom skott som jag brukar klippa av med gräsklipparen. Om man tar hand om dessa skott, vad blir det då? Brukar man ympa in syren på andra typer av syrenrötter?

Om de kan beskäras antar jag att de ska beskäras efter blomning som alla andra syrener?
Åsa, mälardalen zon 2
Ädelsyrener ympas ofta på vanlig bondsyren så är det ädelsyren du har så är troligtvis rotskotten vanlig bondsyren.

Angående beskärningen så brukar ju syren klara beskärning men jag skulle nog försöka göra föryngringen över några år istället för att kapa massor på samma gång.
Peztis
Som jag misstänkte i båda fallen...

Jag brukjar visserligen vara snabb med att få bort rotskotten men bladen ser lite annorlunda ut än de uppe i trädet - fast så kan det ju vara på unga pantor också...

Ska nog försöka spara en bit rotskott och se vad som sätter fart, jag är ju en väldigt nyfiken person av mig! smile.gif

Tror jag skulle ha jättesvårt att klippa av allt på en gång, dessutom. Det skulle bli så himla stympat då. Får ta en gren här och en gren där...

Hur länge lever syrener egentligen?
kerstin z5-6
Jag har en buske här som nog är 100 år-dvs den står på samma ställe:)Med syren tar man med fördel bort de älsta grövsta grenarna så nya kan komma fram och blomma, nu har ju du ett ympat så du får ta det lite varligare
malcolm
Syrener verkar man kunna "misshandla " hur mycket som helst utan att de dör, rena ogräset. Jag hade ett bestånd av fyra buskar som vuxit över alla gränser och var minst 5-6 m höga och tämligen förvildade. Hade aldrig klippt eller ansat dem under de 23 år jag bott här men i höstas kapade jag ner alltihop med motorsåg jäms med marken och nu har det kommit upp nya skott som är runt 40 cm höga. Skall låta dem bli drygt en meter men försöka hålla dem lite snyggare framöver eftersom jag byggde ett plank på utsidan av häcken (skogen) och det kan vara fint med lite grönt på insidan av detta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon