Full version: Vit klängros
mamamaggan
Har tänkt sätta en vit klängros utanför vår ingång här hemma ( vi har nästan faluröda väggar så tror det blir snyggast med vit ).

Vill inte ha en som blir för vildvuxen , har en honungsros vid stugan och den är helt vild och galen . Den får blir sådär 3 meter och får gärna dofta.

Den kommer att stå i rent söderläge . Förslag ?

flouee
New Dawn är ju populär, jag har både den och släktingen Awakening. Sedan har jag precis planterat Penny Lane också, som jag tycker verkar väldigt fin!
Ezereht
Venusta pendula (z.5) är vit, men doftar inte. White New dawn är vit (z 3-4), men kanske ingen snabbväxare? Polstjärnan (z.6) är vit.

Rabblar bar upp några jag såg www.floralinnea.se
Dr Eckener (z4) är lite blekgul /champagnefärgad/blekrosa. (verkar väldigt olika på olika bilder??).

Ilse krohn superior (z3) vit, doft, remonterar.
Purity (z.3). Vit, doft. remonterar.
Mme Alfred carrier (z.3) crémefärgad (doftar gott) remonterar
Valdemar (z. 3). ingen doft men jättefin biggrin.gif biggrin.gif enkla blommor vita i mitten och med rosa yttrkant.
kerstin z5-6
Ilse Khron superior LÅGs favourit ros kanske, annnars skulle jag ta denna om jag bodde i din zon;
ANNIE VIBERT
(Noisetteros. klätterros. Vibert, Frankrike 1828)
Som fullt utslagna bleknar de fyllda, rosa medelstora blommorna hos denna sort som vitt. Blomningen fortgår från sommar till höst och doften är behaglig. De långa och bågformade grenarna kan nå en höjd av 3.5m. den första noisetterosen uppstod ur en korsning mellan Rosa chinensis och en form av Rosa moschata

suck.. angel_not.gif
mamamaggan
Tack för förslagen . Har kollat på dem och får fundera lite .

För att göra det hela mer komplicerat så tar jag gärna emot fler förslag.

Ezereht
Om du vågar dig in på Austinroser (kanske inte blir så höga i din zon även med täckning)...

The Generous gardener (z3)
Lånar bild från FloraLinnea

Snow Goose (z.3)
Lånar bild från www.davidaustinroses.com
mamamaggan
Ser helt otroligt fin ut !!!!!

mamamaggan
Nu har jag kollat runt lite mer på era förslag och hittat Ilse Krohn Superior hos den plantskola där jag brukar köpa rosor. Om den inte är slut så blir det nog en sådan redan i morgon. Ni vet hur det är , man funderar på ur man vill ha det och så vips , vill man ha det gjort.
mamamaggan
Ihsle Krohn Superior inhandlad , nu ska hon bara ner i jorden också !
Ezereht
Grattis biggrin.gif biggrin.gif Tyckte det lät bra att den fat LÅG's favorit.
Jag har också grävt massa i dag, men jag blev inte klar. Hoppas häggmispeln jag flyttade klarar sig i gropen utan jord så länge tongue.gif
mamamaggan
Nu har min man grävt bort den gamla jorden och upptäckt att vi kommer inte ner så långt . Cement i botten c:a 50-60 cm ner. Kan man göra en upphöjd rabatt för att ge rosen mer utrymme ?
Ezereht
Ja det kan man, men cement lät ju inte så bra för en klätterrros. Du kan ju testa och se. En ros är ju inte så dyr så om det inte blir bra är det ingen katastrof.

Det jag tänker mest är väl att rosor har djupa pålrötter, och också att det kan bli för torrt om vattnet bara rinner iväg. Men testa och se! Du kan ju alltid flytta rosen nån annan stans efter några år om det inte blir bra.
mamamaggan
Tänkte mig att ställa någon sorts mark-natursten i kanten på rabatten , ställa så att den sticker upp c:a tre dm . Då räknar jag med att kunna få i mer jord , minst två dm jord till i planteringen. Skulle det funka ?
kerstin z5-6
ja, rosor mår inte dåligt av upphöjda rabatter om de bara får nog med vatten
mamamaggan
Och det finns ingen risk för att rötterna skulle ta skada av kyla om de hamnar bara någon/några dm under den marknivå som är i dag ?
kerstin z5-6
Ja det finns det men de flesta rosor torkar ju ihjäl mer än att de fryser ..utom dennna konstiga vinter..och de lär väl kunna gå åt sidorna? 60 cm ner har jag stenhård alv.. i princip betong....
mamamaggan
Tack så mycket för svaren . Får se när rosen kommer ner i jorden , jagar någon form av stor marksten som jag tycker är snygg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon